Gå til innhold

- Tenk jobb fra første studiedag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobb, gode karakterer og foreningsarbeid trekker alle i hver sin retning. Man skjønner fort at man ikke kan utmerke seg i alt, og selv valgte jeg å prioritere studiet og karakterer fremfor de to sistnevnte, og skrev en avhandling som fikk beste karakter (A). Forventningene til enkelte arbeidsgivere ser ut til å falle i kategorien "ja takk, begge deler". Har man fokusert på studiene og jobbet lite så får man pluss for karakterene mens mangelen på arbeidserfaring problematiseres, i det omvendte tilfellet må man prøve å unnskylde de middelmådige karakterene med at man måtte jobbe mye ved siden av. Skal man gjøre det like godt på alle fronter blir det knapt nok noe tid igjen til å ha sitt eget liv og sine egne interesser, og da kan man spørre seg hva det er som egentlig er viktig i livet.

 

Det er bare å slutte seg til posten over; vil man gå ut i arbeidslivet med visshet om å få jobb innen kort tid er det bare å skaffe seg en utdanning det er etterspørsel etter, så vil det være irrelevant om du brukte all fritiden til å røyke hasj.

Lenke til kommentar

... for de som ikke går på NTNU og får kasta jobber etter seg!/trollpost

 

Så lenge man studerer de riktige tingene, og ikke kvasi-kunnskapsfag så får man "kasta jobber etter seg". Det er svært mange i Norge som studerer til master i et eller annet som har veldig få jobber tilgjengelig etter endt studie, og kun de beste får disse få ledige jobbene. Studerer man nyttige ting, som f.ex de fleste ingeniør orienterte retninger eller IT for å nevne noen.. får man jobb svært fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at tid og sted er viktig. Jeg traff dot.com bobla nokså ugunstig, så jeg studerte videre til markedet ble bedre. Fant likevel ikke noe i Trondheimsområdet. Da jeg bestemte meg for å flytte til Oslo, ble det jobb på under en uke, fiksa den faktisk på samme en-dags reise som jeg fiksa hybel. Tror mange med høyere utdanning har merket seg at for nyutdannede er det to markeder; Oslo og resten av landet. Oslo er mye raskere og enklere å få jobb i enn resten av landet. Kan vel hende Stavanger begynner å ligne på Oslo i så måte, jeg kjenner ikke til den kanten av landet.

 

Det er en del færre jobber utenfor Oslo og det er en del med jobberfaring, typisk fra Oslo, som brenner etter å flytte hjem (fra den møkkabyen). Det påvirker nok nyutdannede sin sjanse til å få(vinne) jobber utenfor Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...