Gå til innhold

Guide: Slik oppgrader du smertefritt til SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler at cloning er som 1 steg frem og 2 tilbake, er det ikke bedre med en Clean Install?

 

Yup det er det, men kloning kan ofte fungere veldig bra og jeg skjønner godt hvorfor mange velger det fremfor å installere på nytt, en fullstendig reinstallasjon kan ofte ta veldig mye tid etter selve installasjonen, spesielt på bærbare som i mange tilfeller har spesielle drivere.

 

Personlig går jeg alltid for en ren installasjon :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alltid brukt HDClone til sånt.

 

Føler at cloning er som 1 steg frem og 2 tilbake, er det ikke bedre med en Clean Install?

Er installasjonen din nedsausa i all mulig drit/bloat så sikkert.

 

For å si det på en annen måte;

Har du nytte av clean install selv uten diskbytte er det like greit du gjør det om du bytter disk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Acronis sitt program er sikkert fint på gammelt utstyr. På moderne bærbar med dynamiske partisjoner erfarte jeg ganske fort at det ikke gikk. Det synes jeg burde noteres når dere først snakker om bærbare.

 

Angående clean install:

Stort sett er jeg for dette, men kjøp av ny bærbar og løs ssd er det ikke lett få få ut nøkkelen til win8. Dette gjør igjen en clean install til en vesentlig dyrere prosess og samtidig mer plunder med drivere etc. (pc'er med store nok ssd'er installert er enten ikke tigljengelige eller hinsides dyre)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kloning er utrolig kjekt. Jeg kloner bl.a OS disker så jeg har backup av hele disken om den ryker (har mistet et par OS disker på stue pcen de siste årene).

 

Jeg kloner når jeg byttet til større disker.

F.eks byttet jeg i helgen ut de fleste av mine 1.5 TB disker med 3 TB disker i stue pcen. Da klonet jeg innholdet, og satt da med en komplett backup av mine 1.480 DVD filmer som jeg kunne levere ut av huset til lagring.

 

Så kloning er bare genialt.

Ingen grunn til å gjøre en clean install avv et OS om man bare skal bytte harddisk.

 

Bytter man en masse annet så er clean install best, men denne guiden handlet jo om å bytte fra snurredisk til SSD, og da er kloning den beste løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden mange av brukerne til hw.no er over gjennomsnittlig interessert i datamaskiner tror jeg at mange sitter med stasjonære med flere disker. Da mener jeg Windows egen funksjon, systemavbildning som nevnt over, er det enkleste å bruke. Gratis og _veldig_ enkelt. Selv er jeg i kategorien "bruk andre programmer enn windows egne" men etter å ha prøvd dette har jeg ikke sett behovet for noe annet :) Det eneste er at man bør sitte med en ekstra disk i systemet hvor systemavbildningen kan lagres.

Lenke til kommentar

Å klone alt innholdet når du første gangen går over til SSD er samme dilemma som når du skal stå opp tidlig. Det er noe dritt, men du vet godt at du BØR gjøre det.

 

Det er også slik at de som sliter mest med dette egentlig ikke burde ha muligheten til å velge å stå opp senere, og de ønsker innerst inne at de ikke hadde noe valg.

På samme måte i dataverdenen så er det en del personer som ikke burde fått denne muligheten til å klone disken sin.

 

Tendensene blir også større jo mindre datakyndig de er. Ironisk nok så er det også denne gruppen som vegrer seg mest for å starte med blanke ark. :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Dersom PC-en din er stasjonær vil du stort sett ha alt du behøver innvendig, kanskje med unntak av en ledig 2,5-tommers brønn å skru SSD-en fast i.

 

Da er en 3,5-tommers monteringsramme redningen, da de fleste har flere ledige brønner i denne størrelsen enn de trenger. Slike rammer følger også ofte med SSD-en."

 

Kan vere lurt å nevne at det er ikkje naudsynt for SSDen å stå i ein 2,5" eller 3,5" brønn. Den kan og limast eller på ein eller annan måte hengast fast i nesten alle slags flatar i ein stasjonær.

Lenke til kommentar

Yup det er det, men kloning kan ofte fungere veldig bra og jeg skjønner godt hvorfor mange velger det fremfor å installere på nytt, en fullstendig reinstallasjon kan ofte ta veldig mye tid etter selve installasjonen, spesielt på bærbare som i mange tilfeller har spesielle drivere.

 

Personlig går jeg alltid for en ren installasjon :)

Bare kopiere over recovery partitisjonen over på SSD, så burde det vel fungere fint? :p

Lenke til kommentar
Intel lar deg laste ned programvare som søker etter en Intel-SSD i systemet

 

Behøver ikke og være en SSD, holder med en vanlig HD fra Intel.

 

Har byttet til SSD i to maskiner og prøvde noen kloningsprogrammer som var knotete for meg og bruke, lastet ned Intel sitt og det er ganske genialt, et trykk og du er i gang, godt forklart hele veien.

Lenke til kommentar
Kan vere lurt å nevne at det er ikkje naudsynt for SSDen å stå i ein 2,5" eller 3,5" brønn. Den kan og limast eller på ein eller annan måte hengast fast i nesten alle slags flatar i ein stasjonær.

Eller bare la den ligge løst slik min HyperX 3K gjør. ;)

 

Skal SSD-en være der permanent kan du sette den i en 2,5" til 3,5"-adapter, for ryddighetens skyld altså.

 

 

 

Alltid brukt HDClone til sånt.

Hadde aldri villet brukt det programmet. Her er grunnen.

 

Blant annet står det at gratisversjonen begrenses til 30 MB/s samt ikke kan klone partisjoner. Det første overbeviser meg alene om å stå over.

 

 

Kan anbefale XXclone på det varmeste

 

http://www.xxclone.com/

Det samme gjelder XXClone. Egentlig er bare disse gratisversjonene et enbeint program i forhold. Å kunne klone en partisjon er et 'must'. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Dette viste jeg ikke, Takk! Skal absolutt klone harddisken når jeg bestemmer meg for å gå til innkjøp av en SDD, men foreløpig føler jeg ikke at jeg har bruk for det :)

 

Hadde ikke behov for 120Hz-skjerm heller før jeg prøvde det.

 

Hvorfor står det ingenting om å sette serial advanced technology attachment-porten i basic input-output system burde stå som advance host controller interface og ikke som integrated drive electronics.

Og har man mulighet, sette kabelen i serial advanced technology attachment -6GB/s-porten på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Hvorfor står det ingenting om å sette serial advanced technology attachment-porten i basic input-output system burde stå som advance host controller interface og ikke som integrated drive electronics.

Og har man mulighet, sette kabelen i serial advanced technology attachment -6GB/s-porten på hovedkortet.

Du er vel nødt til å sette den i AHCI-modus før du installerer OS-et. Det går vel ikke det hvis din nåværende SATA-enheten er i IDE-modus. Hvis du da setter inn en SSD og putter den i AHCI-modus så vil det vel ikke fungere.

 

EDIT: Bekrefter herved dette. Når du installerer Windows med IDE-modus så deaktiveres driveren for AHCI. Hvis du da prøver å endre til AHCI vil du få feilmeldinger når du starter Windows. Om det samme skjer med Linux vet jeg ikke.

 

  1. Fremgangsmåten for dette vil da være å først klone disken som vist i artikkelen. Deretter start maskinen og installer driveren for AHCI, slik:
     
  2. Åpne Kjør/Run (Ctrl + R). Skriv "regedit" og trykk enter
  3. Søk (Ctrl + F) etter "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci"
    (alternativt "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV")
  4. Deretter høyreklikker du på linjen "start" og endrer verdien til 0
  5. Slå av datamaskinen, så starter du BIOS og endrer SATA-modus til AHCI
  6. Restart maskinen og driverene vil bli installert etterfulgt av en omstart
     
    Enklere forklaring finner du her.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg har hatt behov for tweaking av både Windows og medfølgende programpakke på min laptop, Asus N73Jn, siden jeg kjøpte den i 2010...men jeg er blitt fornøyd med resultatet. Så hver gang jeg har byttet disk (skiftet fort først fra medfølgende WD Blue 640GB til WD Black 500GB, og så til WD Black 750GB), har jeg kjørt kloning: ekstern USB-docking + Acronis True Image Home 2011 v.14 fra *kremt* TPB.

 

Den tiden jeg brukte HDDs som OS-partisjon, har jeg bare brukt en fysisk disk, så når jeg skulle oppgradere (igjen) til SSD med kun OSet på, og Data (til dere korrektur-analer; bruker her stor D for å indikere generelt innhold) på en egen disk, tok det hele en del lengre tid: først måtte jeg ta en backup av Data-partisjonen og legge den over på en temp-disk, så måtte jeg ta en backup av OS-partisjonen og legge den over på en egen disk, og så ble det å bytte disk frem og tilbake flere ganger, smelte sammen partisjoner osv. (ble en del rot også, så Acronis Disk Director kom også godt med) til jeg endelig endte med OSet på SSDen (1 partisjon) og Data på HDDen (1 partisjon). Senere har jeg oppgradert SSDen også, fra Intel X25-M 120GB til Intel 520 120GB, og da ble det enda en kloning.

Siden er Acronis blitt brukt til å ta jevnlige backups av både OS- og Data-partisjonen.

 

Før jeg gjorde SSD-kloningen (som var min første erfaring med SSD), sjekket jeg på nettet om det var steg som burde gjøres eller ting som burde sjekkes, spesielt for SSDer. ACHI var da en av dem, men det var allerede i orden. Etter en (til slutt) vellykket SSD-kloning, og ingen tapte data/BSODs/andre uhell har jeg gjort diverse spesifikke SSD-tweaks (disable shadowcopy, hibernation, defragmentering, superfetch og diverse annet).

 

Jeg må si at hastighetsøkningen fra HDD til SSD ikke egentlig var så høy som jeg var blitt ledet til å tro...men når Asus kommer og forteller meg at laptopen min kun har SATA 1/150-kontroller, så er kanskje ikke det så rart. Jeg trodde virkelig at ihvertfall SATA 2/300 var blitt vanlig i 2010. :realmad:

Jeg forventer bedre med SSDen på to-be nymaskinen: Intel 520 240GB til spill, og OSet på hva som mest sannsynlig blir en Samsung 840 Pro 256GB (har ikke helt bestemt meg ennå), over SATA 3/600 på en Intel-kontroller (Sabertooth Z77). WD Black til Data.

 

 

Hvordan kan jeg slette en SSD fullstendig uten og ødelegge den ?

Har windows 8 på den nå, men angrer og vil ha vindows 7 - 64 bit istedenfor !

 

Å formatere en SSD er trygt - det er defragmentering som ikke bør gjøres. Smekk i en Win 7-DVD/USB-stick og formater. No worries. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...