Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bor for øyeblikket I USA, eller enda mer nøyaktig Seattle.

 

Denne appen redder hverdags kjøringen, du kommer alltid inn og ut av byen innen 15min og hvis du vil kjøre litt fort så har du alltid peiling på hvor politiet er!

 

Så ordet er: "Har du mange brukere, så får du den beste GPS´en på markedet"

 

For å gi dere ett nummer, det står at det er ca 500 påloggede Waze´ers akkurat nå, bare i mitt område.

Lenke til kommentar

Høres ut som om mye har skjedd siden jeg testet denne noen måneder i startfasen. Nå bruker jeg bare Google sin, som fungerer utmerket, men er ikke så sosial av seg. Usikker på om jeg trenger det, men får teste Waze litt igjen, mest for å tilfredsstille min indre geek.

 

Tidligere når jeg testet brukte den veldig mye datatrafikk og batteri. Har dette endret seg?

Lenke til kommentar

Akkurat fått støtte for å cache kart over Wifi før du starter turen =)

 

Enhver geek med respekt for seg selv har jo holder med lader i bilen ;-)

Joda, men med tidligere utgave av Waze klarte den faktisk ikke lade fort nok. Så ille var det. Waze brukte mer enn mobilen ladet.

 

Cache er sweet. Laster ned nå.

Lenke til kommentar

Joda, men med tidligere utgave av Waze klarte den faktisk ikke lade fort nok. Så ille var det. Waze brukte mer enn mobilen ladet.

 

Cache er sweet. Laster ned nå.

 

Da tror jeg du har for dårlig lader. Er en del ladere som ikke har skjønt dette med at pinne 2 og 3 skal kortsluttes for å åpne for full gass. Resultatet er at telefonen bare lader med 500mAh og det holder ikke i dag. Har en flunka ny HTC lader i bilen som er slik. Komplett ubrukelig, klarer kun å lade positivt hvis skjermen er av.

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg bare Google sin, som fungerer utmerket, men er ikke så sosial av seg.

Problemet med Waze er at den kan være litt for sosial. Dessverre finnes det en del brukere som rapporterer/spammer inn meldinger om at de står i kø for hver 200 m de kjører, noe som gjør at nyttige meldinger om ulykker, objekter i veibanen m.m. drukner i spam.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du har for dårlig lader. Er en del ladere som ikke har skjønt dette med at pinne 2 og 3 skal kortsluttes for å åpne for full gass. Resultatet er at telefonen bare lader med 500mAh og det holder ikke i dag. Har en flunka ny HTC lader i bilen som er slik. Komplett ubrukelig, klarer kun å lade positivt hvis skjermen er av.

Kan nok stemme det. Nå har jeg ikke lenger samme lader, så vi får se hvordan det fungerer nå. Uansett bør ikke GPS bruke så mye. Det er jo rart hvor forskjellig dette er fra app til app. Jeg har selv kodet litt for GPS og ser at der mange måter å balansere dette på, men at noen sluker så utrolig mye er rart. Med Waze (for lenge siden) ble batteri ganske fort tomt. Med Runkeeper har jeg på det lengste brukt den kontinuerlig i 7 timer, uten å tømme batteri.

 

 

Problemet med Waze er at den kan være litt for sosial. Dessverre finnes det en del brukere som rapporterer/spammer inn meldinger om at de står i kø for hver 200 m de kjører, noe som gjør at nyttige meldinger om ulykker, objekter i veibanen m.m. drukner i spam.

Så det har ikke endret seg altså? Og jeg kan jo tenke meg at brukermassen bare er blitt større... Jaja, får teste uansett.

Lenke til kommentar

Kan nok stemme det. Nå har jeg ikke lenger samme lader, så vi får se hvordan det fungerer nå. Uansett bør ikke GPS bruke så mye. Det er jo rart hvor forskjellig dette er fra app til app. Jeg har selv kodet litt for GPS og ser at der mange måter å balansere dette på, men at noen sluker så utrolig mye er rart. Med Waze (for lenge siden) ble batteri ganske fort tomt. Med Runkeeper har jeg på det lengste brukt den kontinuerlig i 7 timer, uten å tømme batteri.

 

GPS skal bruke fint lite generelt. Har du på skjermen står den for nesten all batteribruk målt i %. Runkeeper og andre slike treningsapper er ofte optimalisert for å spare strøm, og der hadde du vel skjermen av? De sjekker også bare GPS periodisk. Navigasjon derimot må sjekke hvert sekund skal det i praksis fungere i byen.

 

Skal man bruke mobilen som navi i bilen kommer man ikke utenom lader. Unntaket er pendling til jobb.

Lenke til kommentar

Problemet med Waze er at den kan være litt for sosial. Dessverre finnes det en del brukere som rapporterer/spammer inn meldinger om at de står i kø for hver 200 m de kjører, noe som gjør at nyttige meldinger om ulykker, objekter i veibanen m.m. drukner i spam.

 

Det blir en del slike i rushen ja, men skjønner ikke at dette blir spam? De vises jo bare som ikoner på veien, mens en ulykke eller hazard blir du spesifikt varslet om både med popup og lyd.

 

Jeg pendler E18 vest daglig, og opplever ikke dette som et problem.

Lenke til kommentar

Så lenge man har litt hastighet på bilen så får man bare popup om viktige meldinger, men straks hastigheten synker til typisk stillestående eller saktegående kø så popper alle kørapporter i tur og orden. Er det 30 rapporter i området så vil alle dukke opp, inntil man får litt hastighet på bilen igjen. Jeg kjører daglig i Bergen og opplever dette som et stort problem i rushtiden. De gangene jeg har kjørt på E18 vest i rushtiden har trafikken alltid glidd fort nok til at det ikke har vært noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg testet Waze en periode og synes ikke det var spesielt nyttig sammenlignet med Google. Det er flott at folk kan melde direkte, men det fungerer kun i større byer. Der jeg bodde var den meningsløs i tillegg til at kartet var fullt av feil. Jeg prøvde å rette en del, men ga opp etter en stund. Når jeg trenger navigering funker det dårlig å måtte korrigere kartet før jeg skal av gårde.

Lenke til kommentar

Så lenge man har litt hastighet på bilen så får man bare popup om viktige meldinger, men straks hastigheten synker til typisk stillestående eller saktegående kø så popper alle kørapporter i tur og orden. Er det 30 rapporter i området så vil alle dukke opp, inntil man får litt hastighet på bilen igjen. Jeg kjører daglig i Bergen og opplever dette som et stort problem i rushtiden. De gangene jeg har kjørt på E18 vest i rushtiden har trafikken alltid glidd fort nok til at det ikke har vært noe problem.

 

Prøv Settings - General - Events Radius - On route only.

Den er helt ny og gir kun for planlagt rute, ikke radius som før.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er dum. Men.. Om man kjører daglig fra Asker til Oslo. I rushtrafikken. Hva kan denne appen tilføre? Skal jeg sitte å lese om alle de som står 500 meter forran meg i køen, og som opplever det samme som meg? Eller om det er en bil som har stussa inn i bilen forran fordi han sitter å legger ut trafikkinformasjon på mobilen sin og er for opptatt til å følge med? Jeg kan ikke forstå at noen skal oppfordres til å gjøre annet enn å konsentrere seg om å følge med på trafikken.

La sminkepungen, avisa og mobilen ligge mens man kjører i kø.

Lenke til kommentar

Ok, har testet litt Waze litt idag på en times rute. Største problemet var masinga om hvor jeg skal kjøre. Først ved 800m, så 400m, så 200m og igjen ved 0m. Ved rundkjøringer får jeg servert oppstykkede ord 4 ganger for å fortelle meg at jeg skal rett frem. Til sammenligning gir Google meg et pling for nettopp dette. Done. Så jeg forsøkte å se om det gikk an å stille på mengden "audiocues", men det var kun av eller på.

 

GPS skal bruke fint lite generelt. Har du på skjermen står den for nesten all batteribruk målt i %. Runkeeper og andre slike treningsapper er ofte optimalisert for å spare strøm, og der hadde du vel skjermen av? De sjekker også bare GPS periodisk. Navigasjon derimot må sjekke hvert sekund skal det i praksis fungere i byen.

 

Skal man bruke mobilen som navi i bilen kommer man ikke utenom lader. Unntaket er pendling til jobb.

Bruker ofte gps i bil uten lader. Men da typisk på kortere turer. GPS til pendling er nesten en motsigelse, da man gjerne kan både rute, alternative ruter og vet når rushen er, utmerket godt selv. Til lengre ruter blir det gjerne å ligge på en hovedvei i lengre strekninger, så da er også GPS av mindre verdi. Ihvertfall store deler av turen. Jeg bruker nesten bare GPS sånn som i dag, når jeg skal finne frem til en adresse på et ukjent sted.

 

Ser poengene med skjerm, selvsagt. Ofte bruker jeg Google Navigation uten skjermen på, siden den gjør en utmerket jobb med kun lyd også.

Lenke til kommentar

Bruker ofte gps i bil uten lader. Men da typisk på kortere turer. GPS til pendling er nesten en motsigelse, da man gjerne kan både rute, alternative ruter og vet når rushen er, utmerket godt selv. Til lengre ruter blir det gjerne å ligge på en hovedvei i lengre strekninger, så da er også GPS av mindre verdi. Ihvertfall store deler av turen. Jeg bruker nesten bare GPS sånn som i dag, når jeg skal finne frem til en adresse på et ukjent sted.

 

Waze er jo laget akkurat for pendling i høyt trafikkerte områder. Nå er jo ikke det mange stedene i Norge, men likevel passer dette bra for de som kjører inn og ut av de større byene i Norge også.

 

Ingen skal påstå at de kan forutsi når det lønner seg å kjøre bakveiene, da det er den éne bilen som stopper som ofte gjør det store utslaget. Det er også merkelige trafikkvariasjoner som de færreste kan forutsi.

Uansett er trafikk i rushen noe alle er nysgjerrige på, og du får ikke bedre informasjon i bilen enn å ha på Waze. Å vente i 20 minutt på neste oppdatering fra P4 som sier "trafikk og kø som normalt" er temmelig frustrerende når bilen har stått stille i 10 minutter =)

 

På lengre turer gjelder jo det du sier alle navigasjonsapparater, men jeg har alltid Waze aktiv pga fotobokser og evt. kontroller/hendelser. Jeg har spart minst 2 timer når det var en ulykke ved Minnesund. Waze sa da fra og ba meg kjøre Rv4. Mens jeg kjørte på andre siden kom det på radioen.

 

398167_10151226264945848_1416928299_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tomtom med hd traffic er super å brukte i utlandet. På vei inn mot Stockholm varslet den om stor kø, samtidig som den ledet meg til en mindre vei, som gikk ganske likt med motorveien. Forskjellen var at på motorveien var det stor kø, og stopp, mens den ruten jeg kjørte nesten var tom for biler. Så fungerer det på samme måte, er det jo veldig bra. For Tomtom tar betalt for HD traffic...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...