Gå til innhold

Denne gir bedre lysstyrke og skarphet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som eier et Nex-6 synes jeg dette blir kjempespennende! For Nex er det et relativt dårlig utvalg av gode vidvinkelobjektiver, men når man etterhvert kan benytte fullformatsobjektiver på typisk 16mm og oppover og oppnå tilnærmet fullformatsutsnitt fra dem, så bedres utvalget av vidvinkler betraktelig! Autofokusen på vidvinkler er ikke viktig for meg. Jeg kjøper gjerne manuellobjektiver uansett.

Lenke til kommentar

Huff, en forferdelig tanke. Forstår jeg det riktig? Blir mine Canonobjektiver "bedre kvalitet" om man bruker dem på speilløse Sonykamera med denne dingsen?

 

Hvis jeg har forstått det riktig, så vil det at en bildesirkel tilpasset fullformat skvises ned så den blir mindre og passer til APS-C også gjøre detaljene mindre, rent optisk, og dermed ha en oppskarpende effekt. Gitt at optikken i adapteren holder mål da, selvsagt.

 

Slike ting er vanlig brukt på teleskop og astrofoto, og jeg har to stykker selv: En 0.33x og en 0.66x. Disse gir imidlertid ikke mindre bildesirkel, men forskyver fokuspunktet og gir flatere fokusplan. I tillegg "bytter" de brennvidde mot lyssamling, akkurat som adapteren i artikkelen.

Lenke til kommentar

Oppløsningen pr mm vil bli høyere men siden sensoren er tilsvarende mindre så vil ikke oppløsningen bli høyere enn på kameraet objektivet er konstruert for.

 

På samme måte så vil den økte blenderåpningen heller ikke kompensere for mer enn det man taper på å ha en mindre sensor.

 

Så i beste tilfelle så får man en litt dårligere versjon av orginalen. Man får samme objektiv, mindre kamera men adapter og en del bakdeler i tillegg. Og siden adapteret er såpass dyrt så har man ikke tjent noe spesielt.

 

Men hvis man allerede har et speilløst kamera og det er et helt spesielt objektiv man trenger så kan det kansje være lurt.

Lenke til kommentar

Huff, en forferdelig tanke. Forstår jeg det riktig? Blir mine Canonobjektiver "bedre kvalitet" om man bruker dem på speilløse Sonykamera med denne dingsen?

 

De kan gi en bedre oppløsning på mindre sensorer enn om du bruker objektivet på den mindre sensoren uten adaptoren.

Kall dem forstørrelsesglass, det er det de faktisk er. Som å sette et forstørrelsesglass mellom sensoren og objektivet (ikke telekonverter), egentlig er det vel ganske enkelt en omvendt telekonverter, dermed blir det bedre lysstyrke.

 

Edit: Sitter her og tenker litt for meg selv....

Endret av tow
Lenke til kommentar

Huff, en forferdelig tanke. Forstår jeg det riktig? Blir mine Canonobjektiver "bedre kvalitet" om man bruker dem på speilløse Sonykamera med denne dingsen?

Nei.

 

Du får tettere på bildekvaliteten til et fullframehus når du bruker objektivet med dette adapteret på et speilløst kamera med mindre sensor - den "konsentrerer" hele fullframebildesirkelen på den mindre sensoren.

 

Hvis du har en prosjektor hvor du kan zoome hvor stort bildet skal fylle, så kan du se samme effekten.

Sett prosjektoren til å fylle hele veggen. Forestill deg et mindre utsnitt midt på veggen og se hvor mye detaljer det er pr. centimeter på veggen. Så zoomer du prosjektor-utsnittet, så bildet fra prosjektoren fyller dette mindre utsnittet. Så ser du at dette utsnittet blir lysere og har mer detaljer pr. cm på veggen.

 

Er det mer lys totalt sett eller mer detaljer sammenlignet med hele veggen da prosjektoren fylte hele veggen? Nei.

Er det mer lys pr. cm og mer detaljer pr. cm når prosjektoren kun fyller dette mindre området? Ja.

 

 

Men - teoretisk sett - hvis du har fullframeoptikk du bruker på et crophus, så kan du teoretisk få mer ut av objektivet ved å putte det på et speilløst crophus via dette adapteret, fordi du da bruker lyset fra hele bildesirkelen til objektivet - og bruker derfor mer av bildesirkelen enn på "det vanlige" crophuset ditt.

Selvfølgelig vil optikken i adapteret tilføre forvrengninger og tappe litt lys (det gjør ekstra linseelementer), men det er andre ting som oppveier for dette - mindre problematikk med lysstråler som kommer for skrått inn på sensoren, mer lys, mer detaljer og annet.

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...