Gå til innhold

Sony ønsker 4K-standard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble vist fram UNDER en lav sko? Om noe, så heter det "over en lav sko". I boken "Katta i sekken" skriver Kjell Ivar Vannebo at opprinnelsen er tysk, og skriver seg fra det forhold at man ofte drakk av et beger som var formet som en sko. Drikke over en sko betydde da å drikke for mye. Siden kom en lav sko til, og uttrykket ble utvidet til å betegne også annen aktivitet enn drikking på et nivå langt over det normale eller forsvarlige.

Lenke til kommentar

Ble vist fram UNDER en lav sko? Om noe, så heter det "over en lav sko". I boken "Katta i sekken" skriver Kjell Ivar Vannebo at opprinnelsen er tysk, og skriver seg fra det forhold at man ofte drakk av et beger som var formet som en sko. Drikke over en sko betydde da å drikke for mye. Siden kom en lav sko til, og uttrykket ble utvidet til å betegne også annen aktivitet enn drikking på et nivå langt over det normale eller forsvarlige.

Du har selvsagt rett. Takk for rettelsen! :)

Lenke til kommentar

Trodde problemet blir løst når det nye H.265 - videoformatet blir standard??? Skal ikke være så vanskelig å få en 4K film inn på en dobbelt sidig 2-lags BluRay disk?http://www.hardware.no/artikler/dobbelt-sa-god-bildekvalitet-med-ny-videostandard/111870

 

Jeg tror nok også nye komprimeringsalgoritmer må på plass, dagens er for plasskrevende. Jeg ville tro alle aktørene ville forsøke å holde liv i fysiske format, 4K krever sin mann mht båndbredde til tross for ny kodek. Det er ikke såå mange land i verden med godt nok utbygget infrastruktur til å kunne streame 4K 'over en lav sko' ;)

 

Har en 64" skjerm idag og skulle gjerne hatt større. Bildet er imidlertid nydelig slik det fremstår idag, uten at jeg har sammenlignet med 4K. Behovet er mao ikke akkurat skrikende, da kundegruppen med gedigne skjermer er ikke så enorm enda.

Lenke til kommentar

Sony har vel større sjanser til å lykkes her enn med SuperAudioCD formatet fra rundt 2000/01. Til tross uovertruffen lydkvalitet ble det for omstendelig for forbrukerne å måtte køpe nye spillere til noe som så ut som vanlige CD-plater. I tillegg var MP3 den store nyheten som alle skulle laste ned så hvorfor betale premium for SACD-plater for noe som du kunne ta gratis fra nettet? Hadde rettighetsspørsmål kontra nedlasting kommet så langt som i dag hadde SACD formatet kanskje klart seg bedre.

 

"Selv om du skulle anskaffe en gedigen 4K-TV til husholdningen, kan det altså være et risikabelt kjøp."

Etter å ha sett omtalene av enhetene så langt kan jeg ikke tenke meg at det blir problemer. Å få større oppløsning på en stor skjerm er ikke negativt og så lenge en forbruker kan se forskjell vil det være godt nok argument. Om man får 4k signaler inn via sending eller ikke ser ikke ut til å være noe problemstilling all den tid bildet blir bedre enn med vanlig HD-skjerm. Om man trenger det er jo en helt annen sak :) Jeg venter bare i spenning på hvordan nettutbygging blir taklet når behovet tvinger seg fram.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
Trodde problemet blir løst når det nye H.265 - videoformatet blir standard??? Skal ikke være så vanskelig å få en 4K film inn på en dobbelt sidig 2-lags BluRay disk? http://www.hardware.no/artikler/dobbelt-sa-god-bildekvalitet-med-ny-videostandard/111870

Å stoppe midt i en film for å skifte side er et stort skår i filmopplevelsen. Da bør de heller øke komprimeringen akkurat nok til å få det inn på en dobbeltsidig plate. (I dag brukes sjeldent kapasiteten på platene fult ut).

 

I praksis vil neppe økningen av videooppløsning merkes. De bør heller satse på forbedringer som vil merkes: økt antall bilder per sekund. Merk at en dobling av bps ikke krever doblet båndbredde fordi graden av "gjenbruk" fra forrige bilde øker.

 

Jeg vil mye heller ha 60-120 bps full HD til video enn 30 bps 4K. Sistnevnte kunne jeg likevel tenkt meg til stillbilder, menyer og andre relativt statiske ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det vil kreve fiber? Jeg kan sikkert laste ned flere sånne filmer i døgnet med en helt vanlig budsjettlinje og det er definitivt mye mer enn behovet mitt. Skulle jeg kjøpt fra f.eks CDON så ville det tatt en uke å få den samme filmen. Jeg gidder ikke å dra ens æren til fysiske butikker for å handle filmer og særlig ikke midt i støykaoset på lørdag formiddag. Da har jeg bedre ting å ta meg til. Poenget mitt er at selv dagens rimelige nettlinjer slett ikke er så verst til 4K nedlasting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette blir et nisjemarked som dør ut. Tvsendinger har jo ikke en gang 1080p. Er det ikke også slik at DVD selger bedre enn Blu-ray fortsatt?

 

Dette vil kreve stor båndbredde og mange har jo gått over til mobilt bredbånd i dag.

 

Ser ikke for meg at dette slår igjennom, i hvert fall med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette blir et nisjemarked som dør ut. Tvsendinger har jo ikke en gang 1080p. Er det ikke også slik at DVD selger bedre enn Blu-ray fortsatt? Dette vil kreve stor båndbredde og mange har jo gått over til mobilt bredbånd i dag.Ser ikke for meg at dette slår igjennom, i hvert fall med det første.

 

Dør nok ikke ut, men kommer til å ta lang tid. Tipper at vi må helt til rundt 2016 før det kommer skikkelig 4K innhold (da mener jeg også billig og for folk flest).

 

Sant at tv kanaler idag som regel ikke sender i 1080p, 576p er vel mest utbredt, så kommer 720p og noen få 1080i.

hovedgrunnen til dette tror jeg ligger i 2 ting: senderutstyr (satelitt og sender trenger bedre utstyr) og dekning hos mottaker (du trenger god signalstyrke og signalkvalitet for å motta 720p, 1080p krever enda mer og 4K vil kreve enormt. Dette er snakk om bakkenettet og satelitt, men internett er også langt etter å klare 4K streaming for normale hjem.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...