Gå til innhold

Canal Digital legger TV-kanalene rett på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, var det i Frankrike at statskanalen kunne ta TV-lisens for PC og mobil?
DR i Danmark krevde i hvert fall lisens for PC da jeg bodde der for noen år siden.

 

Joa... det samme gjør NRK. Har noen kompisser som flytta inn i nytt hus,, ofc. dreit de i tv og tuner... det er jo fiber der. However... telenor hadde sent en Nrk inspektør elns. Og disse fikk påbud om å betale lisens pga. netttilgang til Nrks Nett TV.

For min del kan Nrk pelle seg dit "ingen skulle tru at nokon kunne bu" og ta lisens der... når jeg endelig får flyttet blir det ikke at jeg betaler for noe jeg aødri kommer til å bruke. Man får nyheter raskere på facebook, twitter eller vg/andre nettaviser. :( Misfornøyd med at staten skal legge seg opp i vår nettillgang. Nettet ble til for fri flyt av info mellom provatpersoner. Lille norge blir til et diktatur... heldigvis blir det ikke noe av den storsatsingen på datalagringsdirektivet allikavel.

Lenke til kommentar

Joa... det samme gjør NRK. Har noen kompisser som flytta inn i nytt hus,, ofc. dreit de i tv og tuner... det er jo fiber der. However... telenor hadde sent en Nrk inspektør elns. Og disse fikk påbud om å betale lisens pga. netttilgang til Nrks Nett TV.

Det påbudet hadde jeg påklaget hvis jeg var kompisene dine. Forskrifter om fjernsynsmottakere sier klart at det er besittelse av dette som gjør en lisenspliktig. En PC uten tunerkort har ikke innebygd fjernsynsmottaker, og man skal da heller ikke betale lisens, samme hvor mye tilgang man har til NRK på internett. Lisensavdelingen presiserer dette selv her:

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4532306

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Kenifyable: Nå har ikke Telenor noe som helst med NRK å gjøre, så Telenor kan ikke ha sendt noen "NRK-inspektør" Og som Hugo_Hardnuts skriver, har man kun nettilgang og ikke utstyr som etter loven/forskriftene regnes som fjernsynsmottaker, så skal man ikke betale lisens.

 

Dersom man kommer ut for en lisenskontroll - så skjer det etter helt spesifikke regler og prosedyrer, http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530995, og man får aldri noe påbud om å betale lisens. Man får eventuelt et krav innen 2 - 3 uker etter kontroll.

 

@Simen1:

Canal Digital kan ikke tilby dette til andre enn de som abonnerer på kabel-TV/Parabol-TV. Løsningen som de nå lanserer er en konsekvens av de forhandlingene de har gjort med programleverandører i tilknytning til endring av grunnpakkene. I de nye avtalene har de framforhandlet rettigheter til å vise live-TV over flere bærere samt noen arkivløsninger. Når det gjelder internett uten TV, så tror jeg faktisk ikke CD vil gjøre det før de må. De henter såpass store deler av "nettinntektene" sine fra kabel-TV at de skal presses hardt for å gjøre endringer her. Men Nett-TV løsningen er ikke avhengig av internett fra CD, bare abonnement på Kabel-TV/Parabol.

 

Jeg bruker denne av og til når jeg ikke er hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er da saken slik at for ikke så lenge siden var de silverlight som fungerte best.

Da kan det å nekte bruken av silverlight av enn eller annen grunn virke noe provoserende

 

Canal digital fjør ikke annet en at de hermer etter altibox som i fjor ga brukerne som hadde kanal abonnement mulighet til se noen av kanalen gratis på pcen , eller annet utstyr via nettet så lenge det var i nærheten av hjemmet.

 

her har man også mulighet til se disse kanalen via andre nettverk men da mot et gebyr

hvilke muligheter legger CD seg på ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...