Gå til innhold

Denne lille minnepinnen holder en hel terabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig forskjellen på en minnepinne og en SSD ? Kan ikke jeg putte denne i PC'en som en hardisk og koble til SATA på en eller anna måte ? Sparer jo masse plass iforhold til en standard 2,5" SSD

 

Er nok først og fremst holdbarhet som skiller disse. En SSD brukes som regel daglig, og skrives til hele tiden. Dette betyr at produsentene har måttet utvikle flashbrikker som tåler vanvittig mye (over)skriving. En minnepinne vil ikke ha i nærheten samme levetid, med mindre Kingston har gjort noe spesielt her. :)

 

Uansett er dette svært imponerende, og et steg i riktig retning. Selv om denne koster mye i dag, er de nok ikke mange år til vi sitter med 1TB i kameraet og mobilen.. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på en minnepinne og en SSD ? Kan ikke jeg putte denne i PC'en som en hardisk og koble til SATA på en eller anna måte ? Sparer jo masse plass iforhold til en standard 2,5" SSD

 

I/O. En minnepinne har som regel mye lavere IOPS enn en SSD. Svakere kontrollere som er optimalisert for sekvensiell lesing og skriving, og håndterer dårlig å bli utsatt for en masse samtidige lese- og skriveoperasjoner som vil være tilfelle om den ble benyttet til os-disk, fildeling el.l. USB er vel også en flaskehals i så måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på en minnepinne og en SSD ? Kan ikke jeg putte denne i PC'en som en hardisk og koble til SATA på en eller anna måte ? Sparer jo masse plass iforhold til en standard 2,5" SSD
Er nok først og fremst holdbarhet som skiller disse. En SSD brukes som regel daglig, og skrives til hele tiden. Dette betyr at produsentene har måttet utvikle flashbrikker som tåler vanvittig mye (over)skriving. En minnepinne vil ikke ha i nærheten samme levetid, med mindre Kingston har gjort noe spesielt her. :)Uansett er dette svært imponerende, og et steg i riktig retning. Selv om denne koster mye i dag, er de nok ikke mange år til vi sitter med 1TB i kameraet og mobilen.. ;)

 

Vil det være for mye overskrivning til at det er mulig å bruke denne som boot disk?

Lenke til kommentar

Om du ser bort fra små Linux distroer som lett kjører på hva som helst, så vil nok USB ha for høy latens, og for høy overhead til at det blir særlig behagelig opplevelse på Windows 7/8.

 

Når det kommer til antall overskrivinger så er dette tvilsomt problem for en normal bruker, eller noe i nærheten. Minnepenner som jeg har hørt om tåler rundt 10 000 overskrivinger, og det betyr en overskriving hver dag i over 27 år.

I/O-hastigheten er dog ganske slapp i forhold til SSD (men ikke mot vanlig HDD).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liten og liten. Det første jeg tenker på når jeg ser bildet er matboks med USB-plugg, men jeg ser et lite poeng. Overdrivelsen er min og denne er markant mindre enn en ekstern 1TB 2,5" HDD/SSD.

Ja, det er jo fint å se hvor mye plass flash-minne trenger, endel virker jo som tror at mangelen på høykapsitet-SSD hovedsaklig er ett plassmessig spørsmål, ikke ett prismessig.

 

AtW

Lenke til kommentar

i 2009 kjøpte jeg en 32 gig corsair survivor. den kosta vel en høvding eller 2. Det var vel også en 64 gig å få tak i på den tiden, men den var halvparten så treg og dermed uaktuell for meg.

 

Går man i dag 3 år etter inn på komplett.no så finner man kun minnebrikker opp til 64 gig. Synmes det er merleigli at verden ikke har beveget seg lenger på 3 år. Hvor mye mer interntdisk og internminne har vi ikke i dag i forhold til for 3 år siden?

 

Sett med mine øyne burde vel 1 TB vært standard på minnepenner i dag set med utviklingen ellers.

Lenke til kommentar

Dette var en ganske idiotisk konstruksjon... Ser jo at denne kommer til å bli et problem på lapotops hvor for det første USB kontaktene normalt er rett ved siden av hverandre, og for det andre så ser det ut som den er høyere (fra kontakten og ned) enn det noen laptoper er.

Lenke til kommentar

Da kan man vel heller lage seg en ekstern SSD med USB 3.0 istedet, til en lavere pris? Riktignok blir den litt større, men ikke mye.

Jeg liker minnepinner med stor kapasitet, utrolig parktisk for backup på reise, ha med store (vel, relativt store) datamengder og mye annet.

 

Dessverre er de største minnepinnene overpriset og mens de lå på SSD-disk-priser for et par år siden er det nå dyrere enn SSD-disker. For eksempel koster 128 GB i følge prisguiden fra 730 kroner og oppover til vel 1000 noe som er en grei pris. Dagens største (i prisguiden) er 256GB og koster nesten 3K. Billigste 256 GB SSD-disk på rundt 1200 kroner og selv rimeligste 500 GB SSD er rimeligere enn 256 GB minnepinne!

 

Jeg "bygget meg" en ekstern SSD-disk for et par år siden med Intels 160 GB og et eksternt kabinett, men selv om det fungerer greit er det bare utrolig mye mindre praktisk enn en minnepinne. Litt annet bruksområde er mulig med eSATA-kontakt, men nå når USB3 har kommet hadde jeg gjerne ofret litt lese- og skriveytelse for å få en mindre, men kjapp nok enhet. Dessverre er prisen håpløs høy, men 3K for en 500 GB eller 5K for en 1 TB minnepinne hadde gjort dem interessante.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så fryktelig stor forskjell å plugge inn en liten SSD USB disk, mot å plugge i en minnepinn. Så lenge den eksterne disken ikke krever eget strømadapter og tar stor plass vil det vel gjøre omtrent samme nytten? Jeg hadde ihvertfall aldri betalt 10.000kr for en minnepenn kun for at den er 1/4 av størrelsen av en ekstern disk.

Lenke til kommentar

Om du ser bort fra små Linux distroer som lett kjører på hva som helst, så vil nok USB ha for høy latens, og for høy overhead til at det blir særlig behagelig opplevelse på Windows 7/8.

 

Når det kommer til antall overskrivinger så er dette tvilsomt problem for en normal bruker, eller noe i nærheten. Minnepenner som jeg har hørt om tåler rundt 10 000 overskrivinger, og det betyr en overskriving hver dag i over 27 år.

I/O-hastigheten er dog ganske slapp i forhold til SSD (men ikke mot vanlig HDD).

10000 overskrivinger er dessverre mindre enn det høres ut som. I Windows for eksempel brukes temp-filer som skrives hele tiden mens du bruker maskinen; som et slags mellomlager. Det er dog mulig å sette opp for eksempel RAM-disk til å ta seg av disse filene, men det er uansett ikke en optimal løsning.

 

Forresten lanserte jo Crucial en SSD på 960GB nå på CES, som visstnok skulle være overkommelig priset; det kan bli spennende! ;)

Lenke til kommentar

10000 overskrivinger er dessverre mindre enn det høres ut som. I Windows for eksempel brukes temp-filer som skrives hele tiden mens du bruker maskinen; som et slags mellomlager. Det er dog mulig å sette opp for eksempel RAM-disk til å ta seg av disse filene, men det er uansett ikke en optimal løsning.

Tross at "mindre enn det høres ut som" er et ganske så relativt begrep, så er jeg såpass uenig med deg at jeg bare må skyte inn at jeg mener du tar helt feil,

For 10 000 overskrivinger er så stort at det nesten er vanskelig å forestille seg. Ja bortsett fra de med ganske spesielle løsninger og krav (detter er uansett personer aldri ville vurdert å bruke en minnepenn som OS)

 

Vil selv kategorisere meg selv som en ganske aktiv bruker av maskinen, og har hatt min SSD som C: disk i over 3 år. (S.M.A.R.T sier 18 000 timer, som betyr over 2 år i faktisk drift)

Med alt av mellomlagring, et par formateringer, nedlastninger og annen mellomlagring på skrivebordet (bortsett fra større via torrents) så har jeg brukt 10,01 Terabytes.

10 000 overskrivinger betyr faktisk 10 Petabytes med data, og med mitt bruk så holder det altså til 2000 driftsår! Eller 3000år i eierskap.

 

Selv om jeg øker bruken min med over 100 ganger, så ville jeg altså aldri klart å bruke opp disse syklusene.

Ja, Sannsynligheten er så uendelig mye større for at minnepennen er fysisk ødelagt, mistet, stjålet, blitt fysisk utslitt eller fått feil med kretsene sine i løpet av 20-30 år. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...