Gå til innhold

Facebook tester ut gratis telefonsamtaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Facebook kan nok være en viktig bidragsyter til å avskaffe det gamle telefonisystemet med betaling per minutt og per 160 tegn tekst og heller gi oss rendyrking av betaling per MB. Men jeg håper inderlig ikke at dette blir et lukket økosystem der man MÅ være medlem i Facebook for å kunne ringe. Myndighetene i alle land bør være tidlig på banen og kreve åpne protokoller så det blir ett stort felles ringesystem for alle slike ringeprogrammer og sunn konkurranse på utvikling av de beste ringeprogrammene. Ikke nødvendigvis åpen kildekode eller gratis programmer, men i hvert fall åpne protokoller. Det er det som gir grunnlaget for sunn konkurranse til tross for et globalt kompatibelt system. Omtrent som vi i dag kan velge mellom flere operatører i telefonnettet og likevel kunne ringe til hvilken som helst kunde uansett operatør i uansett land.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gratis? Det er jo ikke gratis å være koblet til internet...

Ringer man hjemmefra, er det i praksis gratis ettersom man uansett måtte betalt for internettlinja.

 

Og er man et sted med gratis Wifi, så er det i hvert fall gratis.

 

Når man er utenfor gratis Wifi-dekning, så er jo spørsmålet om det lønner seg med mobil datatrafikk kontra å ringe på vanlig måte. Da må man se hvor mye datatrafikk som kreves pr minutt samtale, og sammenligne det med den enkeltes kostnad pr. MB, kontra kostnad pr. minutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå det stadig kommer slik systemer som påståes er gratis , man må bare ha internnett for at det fungerer hvorfor kan man ikke være korrekt med informasjonen ?

 

Hvorfor sier man det er gratis bare fordi man låner Internett ?

 

Det er ikke gratis så lenge du låner noe andre må betale for .

 

Hvis tilbyderen gir det gratis nett , du slipper å betale da kan man kanskje si at det er gratis

 

Jeg blir lei av denne påstanden om at det er gratis når det ikke er det

 

 

Lenke til kommentar

Hvis tilbyderen gir det gratis nett , du slipper å betale da kan man kanskje si at det er gratis

 

Jeg blir lei av denne påstanden om at det er gratis når det ikke er det

Hvis en butikk står og gir ut DVD-filmer gratis, er det da en gratis DVD-film?

I følge deg, så er det ikke det, fordi man må ha en DVD-spiller, eller låne en, for å spille av filmen.

 

 

Hvis en bensinstasjon deler ut gratis bensin, så er det ikke gratis allikevel i følge deg, fordi man må ha en bil å fylle bensinen på.

 

 

Gratis spill? Nei, er selvsagt ikke gratis, for man må jo ha en PC å spille spillet på.

 

 

Er en tur rundt Sognsvann i Oslo eller et hvilket som helst annet vann gratis? Vel, man bør jo ha sko, og de er ikke gratis.

 

osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om du har et poeng , så har du likevel bomme på det jeg skrev

  1. Enkelte ting er gratis uten av man er avhengig av andre ting /tjenester for kunne bruke det
  2. Andre ting er gratis , men er avhengig andre ting eller tjenester for å fungere
  3. og så har man ting man dele ut samme med kjøp av produkter. f.eks at man får en Samsung galaxy tab hvis man kjøper seg en TV fra samsung.

 

punkt 1 er helt klart gratis , også gratis å bruke

mens 2 og 3 er ikke det ,selv om produktene i seg selv er gratis

 

Det som er lit spesielt med punkt 3 er at man få noe gratis med på kjøpet som kan brukes samme med det kjøpte produktet

 

Så poenget mit var at det blir feil å si at det er gratis hvis det er avhengig at man har et annet betalt produkt for bruke produktet

 

Her sier alt de bak facebok at disse telefonsamtalene er gratis , men de egentlig mer at det er gratis gjennom facebook

Dette vil ikke være gratis med mindre man faktisk har et Internett som er helt gratis å bruke

 

Man bår helle bruke begrepet "nesten gratis" i stedet

Lenke til kommentar

Så poenget mit var at det blir feil å si at det er gratis hvis det er avhengig at man har et annet betalt produkt for bruke produktet

 

Facebook tilbyr tjenesten gratis (vederlagsfritt, uten at man må betale, osv.). Det har ingenting å si at man kan måtte betale for andre tjenester før man får brukt Facebooks tjeneste. Det forandrer ikke det faktum at Faceboks tjeneste er gratis. Du kan f.eks. ikke si at det er «nesten gratis» å bruke Diskusjon.no.

 

Dette er forøvrig en diskusjon som passer bedre i kategoriene Tilbakemeldinger til redaksjonen eller Språk. Nye innlegg vil fjernes fra denne tråden.

Lenke til kommentar

Les hele artikkelen et par ganger, og kanskje Simen1s innlegg, så forstår du forhåpentligvis hva denne diskusjonen burde dreie seg om.

 

nå spør jeg nettop fordi jeg har lest artikkelen og kommentarene først.

Der var det ikke mere å hente .

Det står heller ikke noe om hvordan det skal fungere i praksis

 

Det enste jeg så ut av kommentarene var det kunne komme til bli dyrt i bruk hvis man ikke passet på

Av den grunn lurte jeg på dette med at dette skulle være "gratis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...