Gå til innhold

Sniktitt: SimCity (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den røde tråden her ser ut til å være "enkelt, enkelt, enkelt". Byene er små (1/4 av størrelsen fra største størrelse i Simcity 4) og enkle. Høres kjedelig ut. For meg er poenget med SimCity at byene skal være store og kompliserte, ikke gjort så enkle som mulig for å appellere til Cityville- og Simcity Social-spillerne på tryneboka.

 

Ble veldig opphisset da jeg hørte om en ny Simcity, men jo mer jeg leser om det, desto mer skuffet blir jeg. Ser ut til å bli en SimTownVilleSocial med rosa ponnyer for de enkleste av de enkle av oss.

 

Enkelt... enkelt... enkelt... enkelt... zzzzzzzzzzzzzzzzz.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At konseptet gjøres en smule mer intuitivt, og enklere ser jeg overhode ingenting galt med. Disse spillene har generelt hatt en noe snodig læringskruve hvor det for mange blir for mye kaving og streving før man i det hele tatt klarer å sette seg skikkelig inn i spillet.

 

Det skal være mulig å plukke opp spillet å nyte det fra første stund, uten å måtte investere og dedikere mye tid for å klare det. Litt sånn som med CIV:5 som for mange ikke er noe nevneverdig dårligere spill enn CIV:4, men hvor læringskurven er mye mer overkommelig for nye spillere som ikke har tid til å spille mer enn litt i ny og ned.

 

 

Men om spillet blir dummet ned og begrenset til tusen så er jo det for dårlig. Ting skal være simpelt og intuitivt å plukke og spille, men samtidig komplekst å mestre fult ut. Dessverre er det færre og færre utviklere som gidder å kombinere dette lenger.

Lenke til kommentar

Sim City var det spillet som gjorde at jeg bare måtte kjøpe meg PC på tidlig 90-tall. Gleder meg enormt til SimCity 5, men som andre her... med litt forbehold. Jeg har allerede bestilt, men jeg er veeeldig skeptisk til always online biten, og synes også at byene virker ekstremt små. Kan de ikke lage forskjellige størrelse på byene og regionene avhengig av hvor mye minne man har f.eks? 1GB regioner, 4GB, 8, 16 osv.

Lenke til kommentar

Som sagt før meg er det jo greit at ting blir gjort litt mer intuitivt og læringskurven ikke fullt så brått. Det som ikke er greit er å begrense mulighetene så mye som de har gjort. Et slik spill bygge på store deler på at en kan la sin fantasi gå vilt og (i ihvertfall prøve) å bygge den byen en forestille seg, selvfølgelig innenfor det som er mulig ingame økonomisk sett. Det å begrense denne sandkassen er et dårlig valg og veldig synd, jeg så frem til full 3D, mer fleksible vei bygging og ikke minst agentene (en av de tingene som irritere meg mest ved slike spill er tilfeldig generert trafikk), men det hjelpe lite vis by bygging i seg sjøl er så begrenset i forhold til forgjengeren.

 

Edit: Ingen Mod support og allways online DRM er så klart også et stort minus, men det er vel åpenbart.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Sim City var det spillet som gjorde at jeg bare måtte kjøpe meg PC på tidlig 90-tall. Gleder meg enormt til SimCity 5, men som andre her... med litt forbehold. Jeg har allerede bestilt, men jeg er veeeldig skeptisk til always online biten, og synes også at byene virker ekstremt små. Kan de ikke lage forskjellige størrelse på byene og regionene avhengig av hvor mye minne man har f.eks? 1GB regioner, 4GB, 8, 16 osv.

 

Nei, det kan de ikke. Dessuten ligger ikke byene ved siden av hverandre i regionen, så det blir en mengde småbyer som brått stopper ved bygrensen, og mellom byene strekker det seg en stor ørken av gress der ingen får bygge noe som helst. Et veldig merkelig konsept som jeg kaller "bobleby-konseptet".

Lenke til kommentar

Artikkelen sier ingenting om alltid pålogget internett-funksjonaliteten, som jeg misliker. Hva skjer om jeg mister nettet i et par minutter? Har et universitetsnett på hybelen som av og til faller ut, senest i går skjedde det to ganger. Vil jeg bli kastet ut av spillet? Vil det tåle det og bare sette på pause?

Lenke til kommentar

Artikkelen sier ingenting om alltid pålogget internett-funksjonaliteten, som jeg misliker. Hva skjer om jeg mister nettet i et par minutter? Har et universitetsnett på hybelen som av og til faller ut, senest i går skjedde det to ganger. Vil jeg bli kastet ut av spillet? Vil det tåle det og bare sette på pause?

 

Utviklerne ønsket ikke å prate særlig mye om nettfunksjonaliteten i spillet. De trakk frem at de hadde et eget stort team som arbeidet med dette nå og som ville fortsette å jobbe med denne biten også etter release.

 

Skulle du falle ut vil uansett ikke byen din utvikle seg videre uten at du er der, men hvorvidt du vil bli kastet ut av spillet gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Artikkelen sier ingenting om alltid pålogget internett-funksjonaliteten, som jeg misliker. Hva skjer om jeg mister nettet i et par minutter? Har et universitetsnett på hybelen som av og til faller ut, senest i går skjedde det to ganger. Vil jeg bli kastet ut av spillet? Vil det tåle det og bare sette på pause?

Utviklerne svarte på det i en AMAA på reddit før jul. De har ikke spikret det nøyaktig enda, men de jobber med at det skal kunne gå ann å være offline i noen minutter uten at det skal merkes.

 

Her er ett lite utdrag av runden. http://www.simcity.com/en_US/blog/article/SimCity-reddit-AMAA-recap

 

Og her er hele skiten: http://www.reddit.com/r/SimCity/comments/14vf4d/full_transcript_of_the_maxis_dev_team_amaa/

 

Anbefaler for de som er interessert å se de to Gameplay Strategy videoene de har på youtuben sin. http://www.youtube.com/user/SimCityEA

 

Dette er det spillet jeg gleder meg mest til akkurat nå. Muligheten til å spille og samarbeide med venner er det som virkelig appelerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den røde tråden her ser ut til å være "enkelt, enkelt, enkelt". Byene er små (1/4 av størrelsen fra største størrelse i Simcity 4) og enkle. Høres kjedelig ut. For meg er poenget med SimCity at byene skal være store og kompliserte, ikke gjort så enkle som mulig for å appellere til Cityville- og Simcity Social-spillerne på tryneboka.

 

Ble veldig opphisset da jeg hørte om en ny Simcity, men jo mer jeg leser om det, desto mer skuffet blir jeg. Ser ut til å bli en SimTownVilleSocial med rosa ponnyer for de enkleste av de enkle av oss.

 

Enkelt... enkelt... enkelt... enkelt... zzzzzzzzzzzzzzzzz.

 

Så enig... Dessverre.

 

Målgruppen er nok 14 år gamle jenter som spiller The Sims. Ikke noe i veien med å lage spill for den målgruppen, men er det nødvendig å rasere en god gammel spill-serie, som i sin tid krevde en smule hjernekapasitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får håpe dette blir et eksempel på "lett å lære, vanskelig å mestre", men jeg er skeptisk til at de tar bort deler av gameplay som mange elsker. Tenker da først og fremst på modding (som holder Sim City 4 i live den dag i dag..) og store byer

 

Hva er grunnen til denne typen avgjørelser?

Lenke til kommentar

Deler alles skepsis, men fikk likevel lyst til å spille det når jeg leste denne setningen i artikkelen: '[...] og innimellom må du starte bulldoseren og gjøre noen av innbyggerne dine husløse i fremgangens navn'.

 

Det er alt for få gode bybyggere nå til dags. Anno serien er mest tilfredsstillende, men krigsføringen distraherer fra det som er bra med spillet. Cities xl var dårlig. Kanskje dette kan stilne sulten.

 

Deler oppfatningen til de som ønsker at slike spill skal være intuitive, lett å lære og med enkelt interface, men at det skal skjule seg en enormt kompleks mekanikk i bakgrunnen. Det må være utfordrende å gjøre det bra, men ikke å komme i gang.

Lenke til kommentar

EA sier du? Skeptisk....

 

Og hva er dette om mange små byer? Og at det skal være enkelt?

Det skal da ikke være lett og styre en by, og det som var gøy var jo og lage STORE byer, eller i hvertfall ha muligheten til det...

 

"At spilleren ikke får lage egne kart er litt skuffende"

Litt!? Om jeg ikke kan lage øyer, skoger, fjell og daler som jeg vil før jeg begyner som i de andre er dette rimelig dumt...

 

Siden det er online regner jeg med at jeg heller ikke får lov til å lage egene bygg lenger? =/

 

Har spillt denne serien masse, og enig i det noen sier at det er litt bratt lære kurve. Men ærlig talt folkens... Om jeg klarte å få en by opp og gå da jeg var 10, uten å kunne mye engelsk, det kan da umulig ha vært så forbanna vanskelig?

Er prøve og feile et uakseptabelt konsept i disse dager?

Skal man bare få alt servert med en gang og ikke finne ut av noe selv?

Jeg mener nå dette er en dum utvikling *sigh*

Halve morroa for meg i spill er å finne ut av ting, om det ikke er noe og finne ut av eller eksperimentere med så er jo "gjør som du blir fortalt" alt som er igjen.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at Sim City 5 blir mer brukervennlig og "fordummet", så kan det egentlig være en grei ting. Jeg synes Sim City 4 er kjempegøy, men ganske avansert. Jeg har aldri virkelig mestret det, til tross for at jeg har lest flere nybegynnerguider etc.

 

Så et spill som lar meg gjøre det samme, bare litt lettere, er noe jeg ønsker velkommen. Da kan det eventuelt bli slik at Sim City 5 er brukervennlighet, imens Sim City 4 blir kompleksitet.

 

Det nye spillet må ikke bety døden for det gamle.

 

EDIT: Nå som jeg ser hvor forenklet Sim City 5 ser ut til å bli, så tar jeg dette tilbake.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...