Gå til innhold

Elendig førjulssalg for Windows-nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, det rimeligste RT-brettet ligger på 5500,- mens rimeligste Android/Ipad nå starter på 2900,-,

RT er jo totalt overpriset. De må jo få ut noen modeller i 3-4k klassen. Er jo utrolig at dette er uklart for MS/brettprodusentene.

5500 kroner er minst 1000 kroner over det den gjengse mannen i gata er villig til å betale.

Og de har gått i laptopfella når det gjelder oppløsning. Også på WindowsBRETT har de kun lagt seg på den gamle, tragiske 1366 x 768 oppløsninga.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her har jo Microsoft, med sine partnere gjort totalt skivebom når det gjelder å angripe markedet.

De må vell for lenge siden ha innsett at de ikke er store når det kommer til mobil og nettbrettmarkedet anno 2012 / 2013, og Windows med Windows RT i spissen er jo et helt ukjent området når det gjelder nettbrett.

 

Det er et noe snevert økosystem til å starte med, relativt få applikasjoner å finne på Windows Market og de fleste som kjøper disse produktene i førsteomgang vil nok tidvis føle seg som betatestere sammenlignet med de som kjøper tilsvarende nettbrett med iOS eller Android, spesielt om vi snakker samme prisklasse.

 

 

Men andre ord, Windows RT er og blir en rookie når det kommer til nettbrett.. Og likevel så legger de seg altså på et prisnivå som skulle tilsi at de har vært enerådende i et århundre. 5'500kr for Windows RT tatt i betraktning hvor ferskt hele systemet er og hvor lite uprøvd og hvor mye usikkerhet som er knyttet rundt det er og blir total skivebom. Ser vi på maskinvaren og spesifikasjonene så er det overhode ingenting som skulle tilsi at Microsoft og deres partnere skal kunne legge seg i denne prisklassen.

 

Utvalget er altså generelt dyrere, med svakere spesifikasjoner enn tilsvarende iPad og Android nettbrett og det med Windows RT som er en helt ny plattform, som ikke har satt seg skikkelig enda og som for mange er veldig uklart hvordan vil fungere i praksis og hvor godt det faktisk vil slå an i markedet.

 

 

Ta dagens priser og del dem i to så er vi nærmere der prisene burde være for et såpass ferskt og ukjent system som er en ren outsider i markedet per dags dato. At Windows 8 Pro variantene, med sin mer tradisjonelle og oppegående maskinvare og fullverdig Windows med X86 applikasjonsstøtte koster litt er forsåvidt greit, men at disse RT variantene med sin maskinvare koster fra 5'500kr er håpløst.

 

 

At det såpass få produkter tilgjengelig hjelper jo heller ikke.. Lurer på om produsentene med viten og vilje overpriser produktene i ren protest mot at Microsoft overkjørte dem med lanseringen av Microsoft Surface? Kan ikke skjønne noe annet, for ingenting med disse prisene gir noen nevneverdig mening. Om ikke Microsoft tar idiotiske summer for Windows RT lisenser fra partnerne sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så rart? Enn så lenge er utvalget skralt og valg av nettbrett henger vel godt sammen med hvilken plattform man har på mobiltelefonen. Det gjør det ihvertfall for mitt vedkommende. Du kjøper ikke et Windows nettbrett hvis du har en droid eller iphone? Tipper dette endrer seg så fort WP8 telefonene kommer for fullt og utvalgtet av nettbrett øker. Det kommer mye spennende framover.

Lenke til kommentar

Windows er også ganske ferske på nettbrett-markedet, så jeg ville ikke forventet at de var på topp. Og som sakt så er det en stiv pris på de brettene. Har vurdert å kjøp ett flere ganger, men da de med fullversjonswindows er alt får dyre får meg, og de fleste (eller ingen?) kommer uten penn.

Nettop, poenget med windows er å kjøre windows programmer. En windows som ikke kan kjøre vanlige windows programmer blir litt meninsløst, ikke ubrukelig men mye av poenget forsvinner.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er en helt feil måte å se det på. Er jo som å si at en ipad som ikke kjører OSX-programmer er helt meningsløs. Noe vi jo vet ikke er tilfelle. Man kan ikke kjøre windowsprogrammer på Windows phone heller.

Mange har den meningen om at et nettbrett skal være en fullkommen laptoperstatter. Det er jo helt feil etter min mening. Kjører jo prisen opp noe vanvittig også. Et brett har et helt annet bruksmønster og skal være enklere og ikke minst billig. Kommer jo laptoper nå med avtakbar skjerm. Der har vi løsningen for de som vil ha windows og som er villig til å betale for det.

 

 

Lenke til kommentar

Dette skyldes flere ting tror jeg.

1. For folk som ikke har spesiell interesse for dette feltet er nettbrett i stor grad ensbetydende med iPad. Det er ordet iPad de har hørt, og dermed iPad de skal ha. At det finnes noe annet, og spesielt at det er noe som heter OS er en fjern tanke.

2. Oppfølgeren på første punkt er da at folk ikke har peiling på hva WinRT er.

3. Eksisterende kunder har en tendens til å holde på det de liker. Spesielt om de i stor grad har investert i økosystemet til dette produktet.

4. Det finnes ikke så mange enhetene i butikkene.

5. Det er mindre risikabelt å anbefale iPad til en kunde enn WinRT som er helt nytt.

- I tillegg til: http://www.mobilen.no/artikler/apple-nekter-forhandlerne-a-si-at-noe-er-galt-med-iphone/115742

6. Apple er fremdeles definisjonen på hippt, selv om det avtar.

 

Og slik kan man fortsette å sette opp små punkter som til slutt utgjør en stor forskjell, i alle fall denne jula.

 

Personlig er jeg ikke av den oppfatning av at problemet skyldes kvaliteten på WinRT. Det eneste måtte være at man har færre apper, spesielt de særnorske. Med det sakt, jeg har WP8 og det finnes veldig mange apper av god kvalitet, og det blir stadig bedre, til og med de norske. Rekner med det samme skjer med WinRT etter hvert, for der er målgruppen ikke bare de med RT brett, men alle Windows 8 brukere.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...