Gå til innhold

Sonys nye patent kan hindre bruktsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedsanalytiker Michael Pachter er en av de naive som tror at neste konsollgenerasjon fra Sony og Microsoft vil tolerere bruktsalg. Her er en flott episode av showet hans hvor han forklarer hvorfor bruktsalg er en god ting for industrien, og hvorfor det ikke vil komme noe slik sperre på de kommende konsollene:

 

http://www.gametrailers.com/videos/hhgq98/pach-attack--why-all-the-gamestop-hate-

 

Jeg håper han har rett.

Endret av ShampooMacTavish
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ingen som leser artikkelen blir overasket:P

Ingen kan være såååå naive og tro at sony/microsoft osv kommer til å tolerere bruktsalg.

 

Men synd om det skjer da:/

Hehe. Tanken om at Gamestop kan komme til å ende opp som en Nintendo-sentrisk kjede får meg til å småhumre litt. :wee:

 

Jeg tror ikke at det kommer til skje så lenge en eller to av konkurrentene til hvert av selskapene ikke har noen sperrer mot bruktspill.

Lenke til kommentar

Hva om jeg f.eks har to konsoller, vil jeg da måtte kjøpe ett nytt spill bare for å kunne bruke det? Eller, hva skjer når konsollen eller disken blir gammel, må jeg da kjøpe en ny konsoll eller et nytt spill? Og hvorfor i det hele tatt skal jeg ville kjøpe spill fra utgivere som skal stjele mine penger?

Lenke til kommentar

Som jeg kommenterte i en annen traad tidligere saa trodde jeg dette var ulovlig eller i hvertfall en veldig graasone. Stor mulighet for at jeg taar feil, men det er mulig at Sony har klart aa snike seg igjennom et loophole her...

 

For at dette skal vaere akseptabelt maa de begynne aa merke spillene som engangsbruk og selge de billigere selv om jeg tviler paa at de vil gjore dette.

 

Hva om konsollen din bestemmer seg for aa ta kvelden og du maa kjope ny? Hva med den store spillsamlingen vaerdt flere tusen du har da?

 

Det er allerede nok DRM der ute som ikke bringer noe annet enn kvalme til den erlige forbruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om konsollen din bestemmer seg for aa ta kvelden og du maa kjope ny? Hva med den store spillsamlingen vaerdt flere tusen du har da?

 

Det er allerede nok DRM der ute som ikke bringer noe annet enn kvalme til den erlige forbruker.

Det er nettopp derfor at lisensnøklene blir knyttet til en brukerkonto og ikke en konsoll. Så spillsamlingen din vil leve i beste velgående når du kjøper en ny konsoll og logger inn igjen.

Lenke til kommentar

Betyr at jeg ikke lenger kan låne og dele spill med mine venner.

 

Spill som jeg har lånt fra mine venner

1. Uncharted 1-3

2. God Of War 1-3

 

Spill som jeg lånt av mine venner

Mange spill og husker ikke hva

 

På playstation spiller jeg mest spilll med historie og spiller veldig lite online. Synd at de skal forhindre brukerne i å låne hverandre spill.

Lenke til kommentar

Lenge leve piratene !

Hva har dette med pirater å gjøre? Det handler om bruktsalg. Hvordan blir man pirat av å først kjøpe ett spill, og så selge det videre når man er ferdig med det?

--

 

For det meste så handler dette om markedskontroll. Hvorfor selge ett eksemplar til f.eks. en familie, som de kan dele på, når man kan selge ett til hvert familie medlem? Og helst få solgt det opptil flere ganger. Dette ser ut til å være underholdnings industriens våte drøm. I tillegg så ønsker de å få omdefinert ett spill fra å være ett produkt til å være en tjeneste, for da er det andre regler/rettigheter som gjelder (tror jeg).

 

Skal bli spennende å se hvordan slike systemer vil stå opp i mot vår lovlige rett i Norge til å kopiere til familie og venner (fra lovlige kilder), og European Court of Justice sin dom som tillater videresalg av "brukt" programvare/lisenser.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...