Gå til innhold

Apple patenterer ny skjermpenn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må Apple skjerpe seg...

Dette blir som å ta patent på en litt mer moderne blyant...

 

Når de går så konkret til verks bryr de seg ikke mye om evolusjon, men heller et stempel på produktet som sier at denne kan du bare glemme å ta utgangspunkt i om du vil forbedre standarden uten at vi får alle inntektene, ellers så saksøker vi deg sønder og sammen til du må bo i en pappeske langs veikanten.

 

Monopol er det nye ludo....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apple begynner virkelig å merke effekten av at Steve Jobs sin bortgang. Først lanserte de et 7" nettbrett, noe som Jobs mente aldri ville skje og nå lanserer de mulig et nettbrett med mulighet for penn, noe Jobs også mente var ubrukelig.Jeg tror således ikke Apple vil lansere et slik brett, men kun ønsker å patentere teknologien slik at de kan stoppe andre produsenter eventuelt tjene penger på å lisensiere teknologien.

Vel, nå er iPad mini strengt tatt et 7,9" nettbrett (eller 8" hvis vi kutter ut desimalene), og har 35% større skjermareal enn 7" nettbrettene som Jobs i sin tid nevnte som en uaktuell skjermstørrelse for Apple. Argumentene Jobs kom med i den forbindelse står i stor grad fortsatt.

Dessuten har Jobs så vidt jeg vet aldri avvist bruken av penn for nettbrett. Men i forbindelse med lanseringen av iPhone i 2007 kom han med det retoriske spørsmålet "Who wants a stylus?" og svaret hans i den konteksten var "Nobody wants a stylus, so let's not use a stylus".

Mye er endret siden den gang, og iPad er åpenbart et helt annet dyr enn iPhone. Det som står fast, om Apple lanserer sin egen penn eller ikke, er at iPad primært skal kunne brukes med bare fingrene. En eventuell skjermpenn blir i så fall en supplerende inputenhet for de som måtte ønske det, som med dagens tredjepartsprodukt for iPad.

 

Apple har ingen tradisjon for å forsøke å stoppe produsenter fra å bruke teknologi som Apple selv ikke bruker i egne produkt. De har heller ingen tradisjon for å patentere teknologi kun for å lisensiere den ut. Enten vil Apple lansere et produkt som bruker teknologien, eller så vil patentet bli liggende dødt i arkivene til USPTO.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det ikke Apple som en gang sa noe om at at det å bruke penn på en skjerm er meningsløst, så derfor oppfant de iPhone som skulle brukes 100% uten penn? De fleste smart telefoner på den tiden den første iphone kom benyttet penn, selv om mange prøvde seg på diverse skall over f.eks windows mobile telefoner.

Så kom iphone, og alle kvittet seg med pennen for godt, men så relanserte Samsung pennen, og folk begynner å finne den intteresangt igjen, så da kommer Apple etter for å stjele oppmerksomheten igjen...... huff :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det med at pennene forsvant hadde vel mer med kapasitive skjermer å gjøre.

Jeg husker jeg ikke likte pennen heller på en trykkskjerm, så jeg brukte neglen istedenfor, og det gikk jo greit det og, men det måtte trykkes, og da skjønner jeg godt folk brukte penner.

 

I dag er jo heller pennen der hvis du trenger nøyaktighet. Det som hadde vært artig var hvis pennen hadde en del ekstrafunksjoner så du kunne bruke den til å scanne/ta bilder og til å skrive med eller tegne med utenom brettet. Men det ser jo ikke slik ut på den lille tegningen.

Lenke til kommentar

Var ikke pennen for tapere? Først en liten 7" nettbrett, så en penn?! Det betyr jo at Apple er for "tapere", var det ikke det Steve sa?

Mer eller mindre noe slikt ja :p

Apples dobbeltmoral forbauser meg stadig. Snart kommer de vel med en telefon med liten skjerm og tastatur, eller enda bedre, tar patent på en :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple begynner virkelig å merke effekten av at Steve Jobs sin bortgang. Først lanserte de et 7" nettbrett, noe som Jobs mente aldri ville skje og nå lanserer de mulig et nettbrett med mulighet for penn, noe Jobs også mente var ubrukelig.

 

Jeg tror således ikke Apple vil lansere et slik brett, men kun ønsker å patentere teknologien slik at de kan stoppe andre produsenter eventuelt tjene penger på å lisensiere teknologien.

 

Apple har vel godt imot jobs sine til tider underlige uttalelser også når Jobs satt i fører-setet, men det er jo litt vittig med "if you see a styles, they blew it"-tøvet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, nå er iPad mini strengt tatt et 7,9" nettbrett (eller 8" hvis vi kutter ut desimalene), og har 35% større skjermareal enn 7" nettbrettene som Jobs i sin tid nevnte som en uaktuell skjermstørrelse for Apple. Argumentene Jobs kom med i den forbindelse står i stor grad fortsatt.

Dessuten har Jobs så vidt jeg vet aldri avvist bruken av penn for nettbrett. Men i forbindelse med lanseringen av iPhone i 2007 kom han med det retoriske spørsmålet "Who wants a stylus?" og svaret hans i den konteksten var "Nobody wants a stylus, so let's not use a stylus".

Mye er endret siden den gang, og iPad er åpenbart et helt annet dyr enn iPhone. Det som står fast, om Apple lanserer sin egen penn eller ikke, er at iPad primært skal kunne brukes med bare fingrene. En eventuell skjermpenn blir i så fall en supplerende inputenhet for de som måtte ønske det, som med dagens tredjepartsprodukt for iPad.

 

Apple har ingen tradisjon for å forsøke å stoppe produsenter fra å bruke teknologi som Apple selv ikke bruker i egne produkt. De har heller ingen tradisjon for å patentere teknologi kun for å lisensiere den ut. Enten vil Apple lansere et produkt som bruker teknologien, eller så vil patentet bli liggende dødt i arkivene til USPTO.

 

Hvilke argumenter er det du mener står fortsatt? Om man ikke later som det er begrensinger som ikke finne i realiteten mener jeg?

 

Jobs sa vel også "It's like we said on the iPad, if you see a stylus, they blew it."

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...