Gå til innhold

Nå går de i graven for godt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske naturlig du får en vanlig bærbar som funker ikke bare for surfing men vanlig kontorbruk for 3000.

Dette tar opp de som trenger en veldig billig bærbar.

 

Nettbrett og ultraportable sammen med smart telefoner har tatt over for de som ønsker en liten enhet.

 

Ja det er en gruppe som ønsker både en liten og billig bærbar men ikke nok til at netbooks selger nok

Lenke til kommentar

Skyr disse som pesten! Dama sin lille Asus er så treig at jeg får problemer med stress og svette flere minutter før den gjør det jeg ba den om.

 

Om dama trengte hjelp med den så svarte jeg somregel noe som det her.

 

- Gjør det selv, jeg får et psykisk sammenbrudd om jeg skal hjelpe deg med noe på den pc`n der.

 

Som misterpogo så fint sier, Good riddance!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PC-markedet går videre. Jeg kan se hvordan tableter kan erstatte netbooks, prismessig, men jeg tror faktisk de fleste ville valgt en netbook hvis de måtte ha brukt enten den eller tableten som eneste datamaskin. Det kommer jo selvfølgelig helt an på om man bruker Pcen primært til produksjon eller konsumpsjon, men det er et artig tankeeksperiment... :)

Lenke til kommentar

Jeg tror disse PCene var litt før sin tid... De skulle være uten en tungt OS (ikke Windows men Linux), lite CPU, lite minne, bare ha flash disk, og være BILLIG... Men, Linux var ikke helt klar, flashdisker var små og dyre, alt ble for lite av. Dermed kom Windows tilbake og alt måtte opp i ytelse, og pris.

Dermed ble dette et ikke-produkt på mange måter.

 

Men i dag skulle de fleste ting være på plass for å lage det som var utgangspunktet, ved å bruke en dual core ARM skulle Laptop'ens svar på "Raspberry Pi" kunne lages !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse små netbøkene er jo bra å ha når man skal fikse ting som trenger kablet nettverk f.eks. Man kan ikke koble til en nettverkskabel til et nettbrett og en stor bærbar er tung å drasse med seg overalt. Netbøkene slenger man bare i veska og drar.

 

Jeg tenkte å bytte ut min store bærbar med en mini bærbar nå som jeg har et nettbrett egentlig. Noen som vet om et bra tilbud?

Lenke til kommentar

Noen netbooker var greie (eksempelvis Compaq 311C som jeg selv bruker daglig og skriver med nå), men netbookene som Asus eee med 10", 1 GB RAM osv. er helt klart en annen historie hva angår brukervennlighet. Blir spennende å se hvordan ultrabookene greier seg over lengre tid, og om vi får ytelsen og kvaliteten fra en "dårlig til middels" ultrabook ned til netbook-pris. Det ville virkelig vært saker!

Lenke til kommentar

I en ikke altfor fjern fremtid vil nettbrettene ha blitt overflødige til fordel for Hologram-projektører innebygd i klokka eller hva det måtte være, med tilbehørende tastatur-projektør og/eller talegjenkjenning som fungerer.

 

Eller de vil kanskje være så små at folk klistrer dem på fingerneglene, på brillene sine eller rett og slett på lommeboka eller noe. De blir så små at de må jo plasseres et sted for ikke å miste dem :]

Lenke til kommentar

Du glemte å nevne det knøttlille tastaturet som aldri var ment for bruk av en voksen mann.

Nja, tastaturet på 10" Toshibaen jeg har er helt greit, tilvenningssak.

 

eFaktura: mener du netbook style eller dyr "ultrabook"? Ser ut som om det kan bli bedre tider for 11-12" tommere med haswell ulv og eventuelt AMD Kabini SoC.

Lenke til kommentar
Men, Linux var ikke helt klar..

Linux var klar, men produsentene valgte distroer som var helt håpløse. Xandros og utdaterte Ubuntu-versjoner med proprietær binærdrivere og oppdeling over to SSD-disker gjorde maskinene ganske håpløse.

 

Problemet slik jeg ser det var Microsoft's og Intel's maskinvarekrav for å sørge for at dette segmentet ikke på noen måte skulle kunne true de dyrere nesten-monopolene de to sitter på. De sørget rett og slett for at ingen leverandører fikk lov til å levere noe i denne prisklassen som var godt nok til å erstatte hvermannsens PC-bruk.

Lenke til kommentar

Som student var minibærbare greie til å skrive forelesningsnotater på, og samtidig veide de ikke mer enn en god pensumbok.

 

Nå har man nettbrett som er mer portable på alle måter, og ultraportable som er kraftigere på alle måter, begge i samme prisklasse. En god kombinasjon i dag er nok en stasjonær som arbeidsstasjon og et nettbrett (med tastatur) til notater, eller å ha med på reise.

Lenke til kommentar

Alle som sliter med at deres små atom-drevne mini-pc'er er for trege bør prøve Lubuntu. Det er en utrolig rask og effektiv linux som gir slike småmaskiner et helt nytt liv. Like enkel å bruke som WIndows og du har tilgang til hele Ubuntu sin programvarekatalog. Tilogmed Gimp, som er et relativt tungt grafisk pogram kjører fint på vår Acer One. Prøv å kjøre Photoshop under WIndows på en slik mini-bærbar, det er bare trist. Og prøv å utføre tilsvarende avansert billedredigering på et nettbrett, det er ikke mulig.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Nja, tastaturet på 10" Toshibaen jeg har er helt greit, tilvenningssak.

 

eFaktura: mener du netbook style eller dyr "ultrabook"? Ser ut som om det kan bli bedre tider for 11-12" tommere med haswell ulv og eventuelt AMD Kabini SoC.

Jeg mener en pc som er liten, men fortsatt er en pc. :wee:

Jeg ville brukt en slik liten pc kun for å ta den med meg overalt og fikse ting der ting må fikses. Det hender stadig vekk at jeg må bruke nettverkskabel for å fikse routere osv, og da må jeg ha en pc med inngang for nettverkskabel. Nettbrett fungerer ikke der. Bortsett fra det har jeg stasjonær pc, nettbrett og mobil som dekker alle andre området i livet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...