Gå til innhold

Slik gikk årets mobile spådommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
galtsmall.png 2. Android-nettbrett tar innpå

Årets første fullblods skivebom kommer alt på punkt nummer to. Vi regnet med at Android ville øke sin andel i nettbrettmarkedet, og at Nvidias Tegra 3-plattform ville være på 20 prosent av nettbrettene ved utgangen av året.

 

Android-nettbrett har en markedsandel på mellom 40 og 45 prosent ifølge flere av markedsanalysene som har kommet på tampen av året. I januar ble Androids markedsandel beregnet til 39 prosent på nettbrett, mot 29 prosent året før. Altså har Androids opphenting av iOS og iPad-modellene sakket av det siste året.

4. kvartal 2010: 29%

januar 2011: 39%

5. desember 2012 42,7% (IDC rapport)

 

Kaller dere dette en fullblods skivebom? Så vidt jeg kan se er denne spådommen en riktigsmall.pngselv om dere kanskje hadde sett for dere at Android skulle ta mer innpå iOS på fjølene.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Simen1: Ja, økningen var litt liten til at vi kunne melde oss sikre her. Jeg fant et utvalg ulike rapporter som tilsa mellom 39 og 43 prosent markedsandel i dag vs. 39 prosent for såvidt over ett år siden. Når slike markedsmålinger ikke alltid er presise, og det ikke er like enkelt å si hvilke som er direkte sammenliknbare - så ble det litt optimistisk å gi oss rett på den spådommen med en markedsandel som er i svært svak økning/på stedet hvil. Den burde kanskje hatt en "kanskje"-markering, slik enkelte av de andre.

Lenke til kommentar

I følge linken til IDC-rapporten er det 39,8% for hele 2011, mens 42,7% er et estimat for hele 2012 basert på IDC sine egne tall fram til 28. november i år. Siden dette er gjennomsnittstall for hele året og trenden er økende så tror jeg det er trygt å anta at andelen for desember 2012 er en del høyere enn snittet for året som igjen sikkert er noe høyere enn for januar 2012.

 

Nå er ikke salget i antall enheter likt fra måned til måned, men hvis det var det kan man tenke seg at Android hadde for eksempel 39% i januar 2012 og jevn økning til 46,4% i desember 2012. Noe som ville resultert i et gjennomsnitt på 42,7% for hele året. Dette er selvsagt et forenklet eksempel siden markedet for nettbrett både er generelt økende i antall enheter per måned og fordi desember er en meget spesiell handlemåned.

 

Jeg ville gitt spådommen riktigsmall.pngmed en kommentar om at dere hadde forventet ennå større innhenting. PS. Dersom spådommen hadde vært at Android skulle ta igjen iOS helt så ville dere ikke formulert det som "ta innpå" og "hale kraftig innpå", men skrevet "ta igjen" eller "forbigå". Når andelen "andre" er på 3,5% (i følge samme IDC kildedata) betyr det at Android vil passere iOS ved 48,25% markedsandel. Tallet 46,4% var riktignok bare et eksempel fra løse lufta, men hvis realiteten er noe rundt der for desember 2012 så vil jeg si at Android har tatt kraftig innpå iOS, uten å tangere eller passere. Altså full klaff og ikke i nærheten av "fullblods skivebom" slik det står nå.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er litt interessant at dere sier at iPhone får ny design. Det er da virkelig ikke noe store forskjeller på telefonene.. Den er strukket litt men designmessig så har den de samme elementene som de ni-holder så hardt på. Så alt i alt en kjedelig oppdatering mer en en ny telefon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...