Gå til innhold

Guide: I morgen kan du bytte julegavene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om journalisten her har tenkt over en del problemstillinger man møter når man jobber i butikk. Jeg jobbet selv i en butikk for noen år siden, og ikke alt er like lett som det høres ut som.

 

Du kan ikke uten videre regne med å få byttet noe kjøpt hos en annen kjede. Spesielt for elektroartikler kan dette være kronglete, da man ikke vet sikkert om den andre butikken har importert produktet fra norsk importør eller gråimportert fra et annet land. Hvis de tar inn et gråimportert produkt, selger til en annen kunde og denne får problemer, kan verkstedet nekte å reparere produktet fordi det er gått gjennom feil kanaler. Da har butikken et problem.

 

Noen gjør det sikkert, men hvis noe kan bli et problem, er det mange forhandlere som er forsiktige med å gjøre det.

 

Det står også at det ikke skal være noe problem å få tilbake pengene, men jeg vet at mange forhandlere ikke gjør dette helt uten videre selv om de gjerne bytter produktet i noe annet/tilgodelapp. Mindre butikker har ikke uten videre mange titusen kroner liggende i kassa, spesielt ikke på begynnelsen av dagen.

 

Det skal heller ikke være noe problem å bytte nettvarer i fysisk butikk, sier journalisten. Det er nok sant, men det er verdt å merke seg at enkelte kjeder har franschise eller veldig adskilte budsjettet fra avdeling til avdeling, samt at ikke alle avdelinger fører alle produktene som nettbutikken gjør, og da kan du møte på et problem.

 

Det største trikset av dem alle, klarer heller ikke journalisten å nevne; Ikke krev noe som helst (ettersom du ikke har krav på noe i utgangspunktet), men spør pent. Vær blid og hyggelig mot den som står bak disken (de møter mange kranglefanter som krever alt mulig i romjulen), så får du mest sannsynlig et smil og kanskje bedre service enn de fleste andre. Kanskje får du pengene tilbake i stedet for tilgodelapp fordi du gjorde selgerens dag litt bedre :)

 

Mest sannsynlig går det bra, men det er ikke en selvfølge selv om det høres slik ut i artikkelen.

Endret av Bergendahl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det står også at det ikke skal være noe problem å få tilbake pengene, men jeg vet at mange forhandlere ikke gjør dette helt uten videre selv om de gjerne bytter produktet i noe annet/tilgodelapp. Mindre butikker har ikke uten videre mange titusen kroner liggende i kassa, spesielt ikke på begynnelsen av dagen.

Pengene blir overført til bankkonto kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Returrett praktiseres også hos noen nettbutikker – for eksempel har Komplett.no 45 dagers åpent kjøp. På nett har du forøvrig alltid en 14-dagers angrerett, som i praksis gjelder fra dagen varen ble bestilt.

Juridisk gjelder den fra det tidspunkt da "hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte". At fristen i praksis begynner å løpe allerede ved bestilling, var nytt for meg.

 

Jeg lurer på om journalisten her har tenkt over en del problemstillinger man møter når man jobber i butikk. Jeg jobbet selv i en butikk for noen år siden, og ikke alt er like lett som det høres ut som.

 

Du kan ikke uten videre regne med å få byttet noe kjøpt hos en annen kjede. Spesielt for elektroartikler kan dette være kronglete, da man ikke vet sikkert om den andre butikken har importert produktet fra norsk importør eller gråimportert fra et annet land. Hvis de tar inn et gråimportert produkt, selger til en annen kunde og denne får problemer, kan verkstedet nekte å reparere produktet fordi det er gått gjennom feil kanaler. Da har butikken et problem.

Om man kun tar retur på varer hvis EAN-kode gjenkjennes av systemet slipper man i stor grad unna den problemstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P

Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr :D Flott kjøpt av fetter'n det ja :D

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P

Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Flott kjøpt av fetter'n det ja https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif

 

Du ser kanskje dette som en arbitrasjemulighet, men i praksis er dette ren svindel. Slik praksis kan føre til at butikkene ser seg nødt til å innføre strengere krav på returordningene sine. Du ødelegger for alle andre

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P

Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Flott kjøpt av fetter'n det ja https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif

 

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette.

Hilsen ansatt i Elkjøp?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P

Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Flott kjøpt av fetter'n det ja https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif

 

Du er litt av en kjeltring.

Lenke til kommentar

Juridisk gjelder den fra det tidspunkt da "hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte". At fristen i praksis begynner å løpe allerede ved bestilling, var nytt for meg.

 

 

Om man kun tar retur på varer hvis EAN-kode gjenkjennes av systemet slipper man i stor grad unna den problemstillingen.

De 14 dagene starter når du henter pakken på posten eller kvitterer for at du har tatt imot pakken, ved hjemlevering

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...