Gå til innhold

Bør du bytte mobilen du fikk til jul?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke ekspert på SpendOn, men jeg har forstått at det funker som et kredittkort, og kan brukes alle steder der du kan bruke kort, inkludert på netthandel.

 

I så fall er SpendOn mye lurere enn å gi et gavekort som kun er gyldig i én butikk.

Å gi SpendOn er omtrent som å gi penger.

Fremdeles litt upersonlig, men likevel nyttig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ta nå heller å gir bort noe små, random, morsomt. Mer en ofte nok kan det også være praktisk samtidig.

 

Unntak er kanskje barn, var ikke glad i randome gjengstander når jeg var liten, et Lego sett eller når jeg ble litt eldre et spill gjord jula til et suksess. Men barn får ikke helle mobiltelefoner i gaver, ikke her i huset.

 

Men vandrer offtopic. Er vel greit å bruke den som backup telefon vis en ikke liker den så godt, eventuelt bruke den de første ukene etter jul slik at han som kjøpte ikke blir seg lei.

Lenke til kommentar
Kanskje greit å opplyse om at butikker/nettbutikker ikke bytter om telefonen er tatt ut av esken? Er forseglingen brutt, så kan telefonen være brukt. Blir vanskelig å selge en brukt telefon:)

Hvis det er snakk om bruk av angrerett så er det ikke noe krav i loven som sier at det må være ubrutt forsegling for å få brukt angreretten. Der står det blant annet at:

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

Dette gjelder også såkalt utvidet angrerett. Kjøp som ikke er bundet til angrerett gjennom angrerettloven direkte, men som påberoper seg såkalt utvidet angrerett på f.eks 30 dager også ved kjøp over disk. Dette forplikter de seg juridisk til via markedsføringsloven (man må holde det man lover i reklamen og når reklamen hevder å gi utvidet angrerett så har man altså krav på dette).

 

Norske lover skal følges, enten man liker de eller ikke.

 

Ellers så må jeg bare si meg enig i at gavekort er noe av det kjipeste det går an å finne under juletreet.

 

Forskning.no 21.12.12: Dropp gavekort under treet

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Folk som bare skal ringe og sende tekstmeldinger kan jo få en telefon til jul uten å vite noe om den.

Men jeg bruker telefonen, nettleseren og apps veldig ofte, og kan ikke nøye meg med hva som helst.

Jeg vet selv hvilken type jeg vil ha, og jeg vil heller kjøpe den selv, enn å motta en annen, dårligere telefon med moralsk forpliktelse om å bruke den.

 

 

Jeg mener at den som skal gi dyre gaver bør sette seg inn i hva mottakeren ønsker seg.

Ikke kjøp en tilfeldig telefon og bli sur hvis mottakeren ikke liker den.

Sørg for å ha returrett, i hvert fall.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Dette kommer til å låte kjedelig, men hvorfor bruke så mye penger på noe dersom du ikke vet om mottager trenger den? Hadde noen kjøpt en gave til meg til 3.000 kr hadde jeg følt meg tvunget til å bruke den selv om den var drit dårlig. Så jeg vil helst ikke ha dyre gaver, for jeg kan ikke garantere at det er noe jeg vil beholde. Og om det ikke var noe jeg vil beholde var det bortkastede penger. Og da forsvinner hele poenget med gaver synes jeg.

Lenke til kommentar
Hehe, blir man misfornøyd om man får en mobiltelefon til jul så bør man kanskje jobbe litt med egen bortskjemthet :wee:

Tja, telefoner koster alt fra et par hundrelapper til over 6000 kr og det er ofte sterke preferanser på hva man ønsker. Jeg vil si at jo mer penger man skal legge i det jo viktigere blir det å treffe riktig.

 

Jeg kan se for meg konfirmanten som får gullinnbundet bibel i monter i gave fra tante Olga i stedet for den trimpotta til mopeden eller krølltanga som sto på ønskelista. Eventuelt pengegaver. Om denne fantastiske bibelen kostet 5000 kr bryr nok de fleste konfirmanter midt bak, selv om tante Olga bare ønsket det beste for konfirmanten.

 

Jeg vil si det er ekstra bittert å vite at noen har brukt så mye penger på noe man ikke ønsket seg. Det er kanskje et trist innblikk i den norske gavetradisjonen. Folk tenker kanskje litt for ofte mer på å lette egen samvittighet ved å åpne lommeboka litt ekstra enn på å gi mottakeren noe de virkelig ønsker seg.

Lenke til kommentar

Julepresanger burde være for barn og ikke ungdommer og voksne. Hva er hensikten med å gi penger? Jeg gir deg 500 kroner, så kan du gi tilbake mer eller mindre?

Folk kjøper seg det de ønsker i dag og er ikke fornøyd med andres preferanser til hva som er bra nok og ikke.

Bruk heller jula på å samles og legg nettbrett og telefoner til side. Les ei bok, se en film samme, gå på skitur sammen. Det er trist når gaver er noe man må se på at mottakeren smiler høflig og bryr seg midt i ryggen om å sette pris på.

 

Nei, i år har jeg hatt den beste jula noen gang. Julegavene var totalt fraværende, og jeg savnet det faktisk ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...