Gå til innhold

Vil øke prisen på Spotify og WiMP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet her er vel hva artist og plateselskap tjener. Raskt googlesøk viser at snittprisen er 0,009 kr per avspilte stream (en sum som skal fordeles på plateselskap, produsent og artist). Enkelt å forstå hva som da er lønnsomt/ikke lønnsomt for små, store og mellomstore artister.

 

Det uavhengige norske plateselskapet daWorks feirer i år ti år og representerer cirka 600 innspillinger. Blant artistene er Ovi, Something Sally, Trine Rein, Winta, Kari Iveland, Finn Kalvik, Göran Fristorp, Johanna Demker og Marian Aas Hansen, skriver NTB.

Ikke rart Trine Rein ikke drar inn mye penger gjennom spotify. For en artist med (hypotetisk) 300 avspillinger om dagen genererer dette en snau tusenlapp i året - mens for artister som ligger noen uker på toplisten - for eksempel landeplagen Gangnam Style med (hypotetisk) 500.000 avspillinger om dagen er inntekten 1,64 millioner per anno.

Konklusjon - er du en liten artist tjener du definitivt mest på å kun selge plater til >79 kr, mens om du er en one hit wonder - eller best av alt, har mange sanger med mange avspillinger - tjener du helt ok på streamingtjenester.

 

Fakta er at det er konserter og salg av rettigheter til Radio, film og tv som artistene tjener mest på. Klarer ikke Trine Rein og resten av daWorks å dra inn nok penger der kan de ikke forvente å få inn urimelig mye per avspilling på streamingtjenester.

Endret av joneug
Lenke til kommentar

Du glemmer det faktum at det er utrolig god PR for artister å ligge ute på Spotify, noe som drar folk til konsertene dems. Det er også mye lettere å få nye fans når man bruker "Related artists" funksjonen og blir oppdaget via, eller at last.fm anbefaler plata di fordi du har hørt på noe lignendes. Det nytter ikke å tjene penger på cd salg veldig mye lenger, det er en døendes generasjon. Artistene må finne seg i at turné vil være hovedinntektskilden, og at musikken de produserer stort sett vil fungere som PR for dine kommende konserter. Markedet har forandret seg, rett og slett.

 

Lenke til kommentar

Du glemmer det faktum at det er utrolig god PR for artister å ligge ute på Spotify, noe som drar folk til konsertene dems. [...] Artistene må finne seg i at turné vil være hovedinntektskilden, og at musikken de produserer stort sett vil fungere som PR for dine kommende konserter. Markedet har forandret seg, rett og slett.

Fullt klar over at det er bra for PR'ens skyld - og det prøvde jeg også å formidle i mitt innlegg - der jeg skriver at det er konserter, effekter og salg av rettigheter som genererer penger i musikkbransjen nå til dags. Innlegget mitt er egentlig rettet som kritikk mot daWorks og de andre plateselskapene (se link i trådstarters og mitt forige innlegg) som ikke har skjønt dette. For all del, jeg er på Ola Nordmanns side og er definitivt ikke for å øke prisene - og synes heller ikke dette er en spesielt viktig diskusjon å ta da Spotify går ut å opplyser om at de heller ikke har noen itensjoner om å gjøre nettopp det...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...