Gå til innhold

Test: Panasonic TX-L55DT50Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, vi kan like godt gå rundt å si kjølepasta, prosessorvifte (eller "cpu vifte" som er ti ganger verre), data og LED-TV alle sammen... Gjør vondt hver gang jeg hører disse ordene, som ikke betyr det personen som sier dem tror han sier.

 

LED-TV er et tulleord som ikke burde vært her i første omgang. Hardware.no er også ellers veldig opptatt av at ting skal skrives rett, men dette er i praksis forskjellig fra skribent til skribent. Et eksempel er ordet "strømming". Det er også mange som leser dette og tror at det faktisk finnes LED-TV-er i butikken... Det verste av alt er at folk sier LED-TV! Men det er samme LCD-teknologien som brukes, ikke noe hokus pokus. LED-bakgrunnsbelysning trenger heller ikke å bety bedre bildekvalitet, noe folk også tror.

 

Det handler ikke om at vi forstår hva han mener, det er feil, feil, feil. Og Hardware.no burde være såpass "profesjonelle" at de faktisk skriver korrekt.

Endret av AdNauseam
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes det var vanskelig å se hva som er "effektiv bildeflate" på skjermen med alle de mørke motivene på skjermen, fikk liksom ikke noe inntrykk av rammen. Litt dumt, ellers en fin test av en TV jeg vurderer i aller høyeste grad.

 

EDIT: med unntak av det ene bildet med utsnitt fra et hjørne, da kanskje.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar
Hardware.no burde være såpass "profisjonelle" at de faktisk skriver korrekt.

Så du mener at på Elkjøp bør de si:

Sidemontert LED-LCD som bruker LCD-teknologien?

 

Alternativt: Bakmontert LED-LCD som bruker LCD-teknologien?

 

For all del, man kan detaljbeskrive ting, men den vanlige mannen i gaten vil nok fremdeles kalle det LED-TV :-)

Hva som er best av LED og "non ned" baklys er vel gjenstand for diskusjon, samt det er jo forskjell på sidemontert og bakmontert :)

 

Sony HX serie med bakmontert er f.eks. gromt, men "vanlige" folk skjønner ikke forskjellen og jeg tror ikke de egentlig bryr seg. De bryr seg om hva tven koster og at den produserer passelig greit bilde, samt designet selger også.

 

Det er jo derfor vi ser at det ikke er de beste tvene som selger best. Folk vil ikke betale for best, de vil betale for lavere pris og bedre design :p

 

Man kan jo selvsagt si at det er rart, men samtidig så kan man tenke litt på at TV-en øker i størrelse år fra år og TV-en har derfor blitt mer og mer et møbel.

 

Mange TV-produsenter har ikke tenkt på dette og fortsatt i gamle spor, derfor er de akterutseilt på design, selv om de kanskje har greit bilde.

 

PS. Jeg personlig prøver ofte å "skolere" vanlige folk med data-emner eller tekniske emner, men veldig ofte blir det en slags "jeg vil ikke lære"-holdning. (dvs. de hører ikke en gang på hva du prøver å si, he he.. de bare bestemmer seg for at det er for vanskelig å skjønne, før de har hørt hva du skal si). Jeg lærte for mange år siden at man ovenfor vanlige folk ikke "snakker nerd", de hører bare støy og filtrerer det vekk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe... at du gidder å bry deg, Stian :) Og når du går så hardt ut mot noen du mener skriver feil, så bør du skrive riktig selv også. I hvert fall bør du ikke skrive feil med vilje.

 

Men jeg har bare et spørsmål. Hva er den beste måten å kalibrere en TV på? Ser Hardware bruker en slags fargeskala med noen prikker. Er det en slags software eller noe man kan bruke selv?

Lenke til kommentar

Jeg gjør det enkelt, kjører plasma. Panasonic lager knakende gode plasmaskjermer. Ingen forvirring.

+1

 

@elgen: OLED bør kalles OLED fordi det faktisk er snakk om ekte diodeskjermer (organic light emitting diode). Ellers enig i at det er en uting å kalle LCD-skjermer for LED-skjermer. Det er en trend som TV-produsentene skamløst begynte, etterfulgt av elektrokjedene. Etterhvert har det glidd inn som standardbetegnelse, på samme måte som "iPod" erstattet "MP3-spiller" i sin tid.

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man begynte med det lenge før det. da man hadde disse bærbare kassettspellerne så kalte de fleste det for wachhman ( eller no den duren ) uansett hvilket merke det var og alle bærbare CD spillere ble nesten alltid kalt for disckman hvis jeg husker det riktig.

 

Nå er det ganske velkjent at mange også kaller pc kabinettet for harddisken .

hvis jeg igjen klarer å huske riktig så var det visstnok også en møbelprodusent som bruke begrepet harddisk om pc kabinettet i sin tid

 

Så det et tydelig at noen trenger opplæring på dettet

Lenke til kommentar

Jo, det er feil. "Heatsink" kom meg i forkjøpet, med akkurat samme poenget.

 

Det går an å kalle ting hva enn man vil nettopp fordi det er et fritt land, men det er ikke nødvendigvis rett for det om. Jeg kaller bilen jeg låner for "toaster", men det er ingen "toaster". Det er en bil, en sliten bil (som kan minne om en "toaster").

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Egentlig er det ikke feil, det er en TV som bruker LED, da går det vel an å kalle det en LED-TV, men teknisk er det feil siden LED ikke lager bildet vi ser på skjermen.
Det blir som å kalle en bensinbil en "elektrisk bil" fordi det har et batteri og bruker strøm til å styre mesteparten av motoren.

 

Men funker bilen uten strøm da? :p

Lenke til kommentar

Trenger forsatt strøm til å starte den første gang. Deretter så trenger du det ikke lenger.

 

Nå var det faktisk ikke så uvanlig å sveive igang både traktorer og biler av ulik størrelse i tidligere tider. Både bensin og diesel. Jeg har selv kjørt en liten dieseltraktor som vi sveiva i gang, og den hadde null elektrisk anlegg, og trengte ikke strøm første gang heller.

 

Ellers er jeg på mange måter enig med Stian i at LED-TV er et dårlig begrep. Ikke minst fordi det oppfattes som en bedre teknologi uten nødvendigvis å være det. F.eks er det mange som ikke vil kjøpe PC-skjermer som ikke har LED, selv om noen av de desidert beste skjermene faktisk har CCFL bakgrunnbelysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...