Gå til innhold

Sjekk den nye superkjøleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser da ut som en fin løsning for år kunne kjøle ned cpu/ram/hovedkort.

 

Kan ikke helt se for meg hvordan denne skal kunne kjøle ned "entusiast" produkter til f.eks gaming, hvis den da ikke flytter ekstremt mye luft.

 

En annen ting er hvorfor i all verden de skal ha den forba*** klimprende harmoniske musikken i bakgrunnen av disse presentasjonene. For meg virker det mer som de selv er helt forbauset over at de klarte å komme med en slik idè, men spiller denne musikken fordi det er vist bare slik de gjør. Muligens bare meg, men jeg hadde klart meg fint med at de faktisk bare fortalte fordeler/bruksområder med teknologien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Høre spennende ut men skjønner ikke helt hvordan at den kan flytte luft gjør den til en god kjøler...Lurer på hvorfor ikke Peltier-element er mer brukt i datamaskiner?
Peltier lager varme og.

Jup så den varme siden må kvitte seg mer mye mer varme.

Peltier er et alternative til fasekjølere og har ingenting med dette å gjøre.

 

to bruksområder, ene er ultrabooks og andre små enheter.

andre er komponeter du ønsker å kjøle men ikke vil bruke en egen kjøler. chipset osv. Lite nyttig i starsjoære siden du har luftstrøm.

 

En ting jeg ville endret, er bedre å trekke luft inn på den ene side og ut på den andre, da slipper du å gjenbruke varm luft.

kan sikkert fikses enkelt om den er åpen i bakkant og du har to lameler som styrer luftstrømmen.

Lenke til kommentar

Høre spennende ut men skjønner ikke helt hvordan at den kan flytte luft gjør den til en god kjøler...Lurer på hvorfor ikke Peltier-element er mer brukt i datamaskiner?

 

Å flytte luft er det de fleste kjøere gjør..?

 

Noen flytter vann, og noen flytter flytende nitrogen da, men de fleste flytter nok bare luft.

 

 

Lenke til kommentar

31815823.jpg

 

@ATW: Det er vel friksjonen mellom luften og viftebladene, kjøleribber eller støvfilter etc som laget støyet. At mye luft flyttes behøver ikke å bety bråk

 

Det er sant at hva det støtter på har endel å si, men det vil jo raskt støte på noe i en PC, så det er jo i sor grad avhengig av ren lufthastighet (og hva som er foran og bak)

 

AtW

Lenke til kommentar

ATW, det ser ut som disse benytter seg utelukkende av av laminær flow, og derfor unngår støy assosiert med turbulens. Avhengig av frekvensen den vibrerer på, og volumet luft som flyttes av hver syklus, vil denne lage en dyp og forholdsvis lav volum tone lik frekvensen. Ved 100Hz og < 30db vil det ikke være hørbart om du har noen annen lydkilde i nærigheten. Vifter har ofte støy i 1-5KHz rekkevidden, hvor øret er mye mer følsomt, fordi de lager turbulens og kan ha stående vibrasjoner i bladene (som kan være spesielle frekvenser som også kan være lavere).

 

Det jeg stusser litt over er hvordan denne flytter luft, skulle gjerne ha sett en modellering med illustrerte luftstrømmer.

Endret av GullLars
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høre spennende ut men skjønner ikke helt hvordan at den kan flytte luft gjør den til en god kjøler...Lurer på hvorfor ikke Peltier-element er mer brukt i datamaskiner?

 

Peltier-elementer har lav overføringseffektivitet i forhold til konsum. Selv om man kan få ned temperaturen betydelig på kald side, blir varm side veldig varm med mindre man har en heftig spreder og god luftflyt.

Lenke til kommentar
ATW, det ser ut som disse benytter seg utelukkende av av laminær flow, og derfor unngår støy assosiert med turbulens. Avhengig av frekvensen den vibrerer på, og volumet luft som flyttes av hver syklus, vil denne lage en dyp og forholdsvis lav volum tone lik frekvensen. Ved 100Hz og < 30db vil det ikke være hørbart om du har noen annen lydkilde i nærigheten. Vifter har ofte støy i 1-5KHz rekkevidden, hvor øret er mye mer følsomt, fordi de lager turbulens og kan ha stående vibrasjoner i bladene (som kan være spesielle frekvenser som også kan være lavere). Det jeg stusser litt over er hvordan denne flytter luft, skulle gjerne ha sett en modellering med illustrerte luftstrømmer.

 

Det hjelper ikke om det er laminert akkurat der det genereres når det oppstår turbulens rundt alt lufta treffer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...