Gå til innhold

Google Maps til iPhone og iPad kan lastes ned nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lasta ned og sett litt på denne appen, og førsteinntrykket er "helt greit". Ja, kartdataene til Google er suverent bedre enn Apple sine, men Apple sin egen app er bedre enn denne.

 

Jeg liker måten Apple har itegrert sin kart-app i OSet og måten den oppførerer seg på når du bruker andre apps eller tilogmed låser telefonen. Google sin nye app ser ut til å være en forbedring av maps.google.com, som man allerede kunne ha som snarvei på "desktoppen".

 

That said, så er det gledelig å se turn-by-turn navigasjon på Googles kartdata igjen, og jeg har allerede "arkivert" Apples Kart-app sammen med alle andre Apple apps jeg ikke bruker og ikke kan slette.

 

Side note - når iPhone kom til norge var det mye klaging på at en del ting manglet i OSet. MMS, copy/paste osv osv. Den gang da sa jeg at siden dette er software, kommer det til å komme oppdateringer og ... det kan bare bli bedre ... Det gjelder fortsatt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En veldig god versjon 1.0 av appen. Google har sagt til New York Times som har testet appen at flere features som for eksempel native iPad støtte, og offline maps kommer snart. Det er også litt morsomt at Google selv innrømmer at brukergrensesnittet i iOS appen er bedre enn på Android-versjonen av Maps.

 

 

En ting som ikke nevnes her er at Google også har sluppet en Google Maps SDK for iOS som gjør at app-utviklere enkelt kan integrere funksjoner fra Google Maps inn i sine kart.

http://googlegeodevelopers.blogspot.no/2012/12/a-new-way-to-add-google-maps-to-your.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

https://maps.google.no/ har da vært tilgjengelig hele tiden og man kan lagre data offline.

Anyway kan man sette opp telefonen sin som et hotspot og laste ned når det er nødvendig.

 

Apple sin app er ikke bedre da den er totalt misvisende. Det hjelper ikke om en kalkulator-app er fantastisk utformet, hvis den regner feil og gir feile svar...

Lenke til kommentar

Jeg har lasta ned og sett litt på denne appen, og førsteinntrykket er "helt greit". Ja, kartdataene til Google er suverent bedre enn Apple sine, men Apple sin egen app er bedre enn denne.

 

Jeg liker måten Apple har itegrert sin kart-app i OSet og måten den oppførerer seg på når du bruker andre apps eller tilogmed låser telefonen. Google sin nye app ser ut til å være en forbedring av maps.google.com, som man allerede kunne ha som snarvei på "desktoppen".

 

(...)

Grunnen til at Apple Maps er integrert i OS-et er at det er Apple som lager OS-et. Så mye som Google (eller vi) kunne tenkt oss at Google Maps var standardprogrammet for kart på iOS så er det ikke noe som er mulig med dagens versjon av iOS. På Windows, Android og OS X kan fint velge hva som skal være standardprogram for ulike aktiviteter. En mulig (og finurlig) løsning på kartproblematikken kunne faktisk vært at Apple gjør som de delvis gjør på OS X; velge standardprogram fra et program. Dvs. at man i kart-programmet kunne velge at kart-url-er skal åpnes i Google Maps (eller annet program).

 

https://maps.google.no/ har da vært tilgjengelig hele tiden og man kan lagre data offline.

Anyway kan man sette opp telefonen sin som et hotspot og laste ned når det er nødvendig.

 

Apple sin app er ikke bedre da den er totalt misvisende. Det hjelper ikke om en kalkulator-app er fantastisk utformet, hvis den regner feil og gir feile svar...

Ja, maps.google.com har vært tilgjengelig, men brukeropplevelsen har som med (nesten) alle andre web-apps vært tragisk dårlig sammenlignet med native apps. Dog skjønner jeg ikke hvorfor du mener at å bruke telefonen til å dele internettforbindelse skal være en løsning kartproblematikk?

 

 

Hvorfor står det "Olum" midt i Spikersuppa? Olum er et sted i Jevnaker...

Det har i alle fall ikke noe med programmet å gjøre, det samme finner du også på nettet.

Olum.tiff

----

 

Mitt inntrykk av Google Maps-appen er veldig positiv. Litt tungvindt å navigere i søkeresultater (sveipe sidelengs fremfor liste), men det at man faktisk kan navigere i de på denne måten i det hele tatt er et stort fremskritt. Ellers er brukeropplevelsen rask og smidig, grafikken er tydelig og god, street view er på plass, og man kan også rotere kartet (selv om jeg ikke er noen stor fan av det siden det for det meste skjer når man bare ønsker å zoome). Har ikke testet navigasjon enda (annet enn å se at den hoster ut en rute), men ser fortsatt ingen grunn til å ikke bruke TomTom-appen som har fungert utmerket siden høsten 2009 :)

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Forferdelig så negative folk er...

 

KimKarne, jeg nevnte tidlig i innlegget mitt at jeg er enig i at kartdataene til Google er mye bedre enn apple sine, men det er ikke dermed det samme som at apple sin app er ubrukelig. Google sine data er ikke helt feilfrie de heller. Den kalkulatoranalogien din var helt teit. Det er snakk om utforming og funksjonalitet i appen, som jeg personlig mener er bedre i Apple sin app enn Google sin.

 

...så, Tresprit, jeg er veldig klar over at Apple har andre muligheter når det gjelder å integrere egne apps i eget OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ha den beste versjonen av disse kartene med navigasjons-app, må man ha en NOKIA telefon. Versjonen som er tatt frem for iPhone/iPad får veldig dårlige kritikker internasjonalt.

Men da kan man til gjengjeld få både god og gratis navigasjon med offlinenavigasjonsmulighet og LTE (4G) som fungerer i Norge og Europa ellers, valget burde være enkelt, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713
Dog skjønner jeg ikke hvorfor du mener at å bruke telefonen til å dele internettforbindelse skal være en løsning kartproblematikk?

 

Om du leser mine to setninger, så er de i samme avsnitt og da burde du skjønne sammenhengen med offlinekart, og muligheten med å laste ned mer nødvendig info. Enkel løsning på kartproblematikk er å bruke google sine maps da de stemmer tilnærmet 100 prosent til terrenget.

 

 

Forferdelig så negative folk er...

 

KimKarne, jeg nevnte tidlig i innlegget mitt at jeg er enig i at kartdataene til Google er mye bedre enn apple sine, men det er ikke dermed det samme som at apple sin app er ubrukelig. Google sine data er ikke helt feilfrie de heller. Den kalkulatoranalogien din var helt teit. Det er snakk om utforming og funksjonalitet i appen, som jeg personlig mener er bedre i Apple sin app enn Google sin.

 

 

Om det som appen gir til resultat er total uvirkelig fra sannheten, jo hjelper det ikke med flott utforming og funksjonalitet. Den er livsfarlig å stole på. Kalkulatoranalogien min beskriver nøyaktig hva som er feil med IOS sine kart. Kartene er misvisende, men pent innpakket.

 

Polish a turd and it's still a turd....

Lenke til kommentar

 

 

Dette er akumulerte tall siden 2008, og dermed skeive i IOS sin favør kontra i dag, men viktigere, så er det kun på mobil, google brukes endel på andre plattformer enn mobil...

 

AtW

Ja de inntektstallene. Men om du ser i den rettsaksvideoen så sier de påspørsmål angående googles 97% søk andel på mobil, at ios står for 2/3 av dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...