Gå til innhold

? Ubuntu er spion-programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er riktignok mulig å deaktivere Amazon-funksjonen i Ubuntu, men dette er ikke nok ifølge Stallman. Han mener at de færreste brukerne vet hvordan man skrur det av, eller at de syns det er for vanskelig."

 

Hvis de ikke engang klarer å følge instrukser på nett, hvorfor kan de ikke bare bruke windows eller osx so er ment til å være bruker vennlige for personer med null datakompetanse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror Stallman har et poeng her, men overdramatiserer det. Det kan også ha sin plass for å sette lys på problemet, men er ikke konstruktivt for debatten rundt hva man bør gjøre.

 

I tillegg hevder de at det skal bli enklere å velge bort innsamlingen av data for brukere som ønsker det.
Om de lager en stor og tydelig dialogboks med "ønsker du å bidra til en bedre tjeneste med annonym innsamling av data" ser jeg ikke noe stort problem med dette, uavhengig om den er huket av som standard eller ikke. Dette da gitt at innsamlingen faktisk er annonym, og at det dataene brukes til ikke plager brukere. (f.eks. reklame under lokale søk)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jag kan förstå att informationen kan missbrukas, men om det ger fördelar för dig som individ så kanske det inte är helt fel trots allt?

Jag håller med om att det borde vara opt-in, men om man exempelvis jämför med Googles tjänster (GMail, Google Drive/Apps, Youtube, Synkroniserade inställningar & bokmärken i Chrome, Google Print, etc.) så kan ju informationen faktiskt nyttjas till din fördel. D.v.s. fördelarna är fler än nackdelarna. Jag ser hellre att jag får förslag på Muppet Show och Pink Floyd automatiskt när jag kollar på Youtubes hemsida, än att jag blir presenterad med videor med Justin Bieber eller liknande.

 

Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis de ikke engang klarer å følge instrukser på nett, hvorfor kan de ikke bare bruke windows eller osx so er ment til å være bruker vennlige for personer med null datakompetanse.

 

Ubuntu er vel så enkel å bruke som Winodws eller OS X. Ubuntu er ment for å være brukervennlig for uerfarne brukere.

 

Lenke til kommentar

Uansett om det er enkelt å deaktivere funksjonen eller ei, så burde en slik sak være opt-in, ikke opt-out. ... har ikke brukt Ubuntu siden første versjonen med Unity dukket opp, og hadde jeg lagt inn nyeste versjon i dag hadde jeg ikke tenkt på Amazon-funksjonen og hvorvidt brukerdata blir sent til Canonical og andre tredjeparter.

 

Synet på opt-in/out-out er greit nok. Jeg er enig i det. Data sendes forøvrig ikke til "andre tredjeparter". Det Canonical gjør, er jo nettopp å anonymisere dataen når du søker på nett. Det står også tydelig oppført i søkedialogen (dash), så det er ikke sånn at du ikke får det med deg, med mindre du ikke bryr deg om å lese "PRIVACY STATEMENT".

 

Det bør du selvsagt gjøre.

Lenke til kommentar

Mitt personlige syn er at globale resultater skal begrenses til lokal data og til ekstern data som du allerede har oppsøkt, for eksempel historikken i Firefox. Det er sånn det er i hovedversjonen 12.04LTS. Måten de gjør ting på i Shopping-linsen er helt ok i seg selv ? eller i hvertfall ikke mer "fiendtlig" enn søkefeltet i nettleserne, som jo gjør nøyaktig det samme.

 

Canonical prøver seg litt frem i de eksperimentelle versjonene av Ubuntu (ikke-LTS) for å finne de beste løsningene. Det er helt i orden. Hvis man ikke ønsker å følge utviklingen av Ubuntu nøye, så bør man bruke hovedversjonene som må oppgraderes etter fem år og ikke de som må oppgraderes trinnvis hver sjette måned. De som bruker disse versjonene er svært klar over dette eksperimentet og det er veldig lett for dem å deaktivere det hvis de ikke ønsker å være med.

 

Når vi kommer til neste hovedversjon i April 2014, vil denne situasjonen ha endret seg betraktelig og neppe fremstå som noe problem overhodet.

Lenke til kommentar

"Det er riktignok mulig å deaktivere Amazon-funksjonen i Ubuntu, men dette er ikke nok ifølge Stallman. Han mener at de færreste brukerne vet hvordan man skrur det av, eller at de syns det er for vanskelig."

 

Hvis de ikke engang klarer å følge instrukser på nett, hvorfor kan de ikke bare bruke windows eller osx so er ment til å være bruker vennlige for personer med null datakompetanse.

 

1: Win/OSX er ikke fritt.

2: Win/OSX er ikke gratis.

3: Ubuntu er som kjent "mainstream"/newbie LiGNUx og er enklere å bruke enn andre distroer.

Lenke til kommentar

"Det er riktignok mulig å deaktivere Amazon-funksjonen i Ubuntu, men dette er ikke nok ifølge Stallman. Han mener at de færreste brukerne vet hvordan man skrur det av, eller at de syns det er for vanskelig."Hvis de ikke engang klarer å følge instrukser på nett, hvorfor kan de ikke bare bruke windows eller osx so er ment til å være bruker vennlige for personer med null datakompetanse.

 

Tja, jeg tenker motsatt. Linux er for de uten kompetanse. Litt vanskeligere å legge inn ting som ødelegger, /virus / spam / itunes / etc...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt personlige syn er at globale resultater skal begrenses til lokal data og til ekstern data som du allerede har oppsøkt, for eksempel historikken i Firefox. Det er sånn det er i hovedversjonen 12.04LTS. Måten de gjør ting på i Shopping-linsen er helt ok i seg selv ? eller i hvertfall ikke mer "fiendtlig" enn søkefeltet i nettleserne, som jo gjør nøyaktig det samme.

Featuren i seg selv er ok. Opt-out er ikke.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

"Det er riktignok mulig å deaktivere Amazon-funksjonen i Ubuntu, men dette er ikke nok ifølge Stallman. Han mener at de færreste brukerne vet hvordan man skrur det av, eller at de syns det er for vanskelig."

 

Hvis de ikke engang klarer å følge instrukser på nett, hvorfor kan de ikke bare bruke windows eller osx so er ment til å være bruker vennlige for personer med null datakompetanse.

 

For en som ikke er inne i Linux-verden og vet nøyaktig hvor og hva han skal gjøre, så fortoner leting av relevant og nøyaktig info på nettet som om man ringer en stor statlig organisasjon der man hele tiden blir satt videre til en annen. Det er et slit uten like og de fleste svare med at det er bare å søke på nettet.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke engang klarer å følge instrukser på nett, hvorfor kan de ikke bare bruke windows eller osx so er ment til å være bruker vennlige for personer med null datakompetanse.

 

Ganske sterkt utsang det der Latrakx...

Kjenne mange som bruker Ubuntu distros som har null kompertanse what so ever innen dataverden.

Selv annser jeg meg selv som ganske Kompetent innen Data og maskinvare utvikling og det gjør tydeligvis sjefen også siden han ansatte meg som programør.

Poenget er at jeg har aldri hatt sansen for Ubuntu siden jeg standardisterte meg på Windows ganske så tidlig i livet mitt og har helt frankly ikke hatt bryet til å lære meg Terminalen i Linux.

+ jeg er å betrakte som en Hard Core Gamer, og Windows er i mine øyne mer "Spill Vennlig" enn både Mac og Ubuntu.

 

Så oppsummert;

Ubuntu er kansje mer siktet mot det litt mer avanserte markedet

Windows er en midskille ting mellom Mac og Linux i brukervennlighet og avansert bruk

og Mac har bare en knapp slik at det ikke skal være mulig å trykke feil, så det er til de grader brukervennlig :p

Lenke til kommentar

Det hadde jo vært morro om noen kunne gitt Hr. Stallman kildekoden til Vista, Windows 7 og Windows 8 og få han til å telle opp hvor mye spionprogramvare disse OSene innheolder....

 

Poenget er vel det at Linux skal være fri og åpen programvare, ikke full av greier som sporer det slik Microsoft, Apple og Google gjør.

 

Men på en annen side så forstår jeg jo at Canonical har Amazon i Ubuntu, slik at de kan ha litt inntekt til videre utvikling. De har jo ikke verdens største annonsenettverk under beltet slik Google har, eller milliardene til Microsoft og Apple.

Selv ble jeg litt overrasket når jeg la inn Ubuntu og fant Amazon-reklamer i dash'en i det frie operativsystemet, men det var forholdsvis fort gjort å slå det av med et googlesøk på noe så enkelt som "remove amazon from ubuntu".

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg har aldri hatt sansen for Ubuntu siden jeg standardisterte meg på Windows ganske så tidlig i livet mitt og har helt frankly ikke hatt bryet til å lære meg Terminalen i Linux.

+ jeg er å betrakte som en Hard Core Gamer, og Windows er i mine øyne mer "Spill Vennlig" enn både Mac og Ubuntu.

 

Så oppsummert;

Ubuntu er kansje mer siktet mot det litt mer avanserte markedet

Windows er en midskille ting mellom Mac og Linux i brukervennlighet og avansert bruk

og Mac har bare en knapp slik at det ikke skal være mulig å trykke feil, så det er til de grader brukervennlig :p

 

For det første er Ubuntu beregnet på de brukere som vil oppleve godene Linux har å tilby men samtidig ikke ønsker å endre bruksmønster. Ergo kan du velge å holde deg like langt unna terminalen i Ubuntu som kommandolinjen i Windows. Forøvrig interessant at du anser deg som så kompetent innenfor Windows, med tanke på hvilken stor grad PowerShell er inspirert av Bash. Om du skyr terminalen som pesten, så er Ubuntu, eventuelt Ubuntu-baserte distroer, valget for deg når det kommer til Linux. For de av oss som foretrekker full kontroll over eget OS og som setter pris på åpenhet og enkelhet finnes det nok andre Linuxdistribusjoner som passer bedre. For min del fungerer Archlinux så bra at jeg blir glad i hele kroppen når jeg bruker det :D

 

Nå som Steam har kommet til Linux skal du nok se at Windows kommer til å miste mer og mer av dominansen sin som spillernes eneste valg.

 

Ps: OSX er svært god på brukervennlighet, men det er søren meg på mange måter mye nærmere Linux enn Windows noen gang blir. Med Terminal og Macports blir OSX nesten som en finpusset Linux-distro å regne. (Selv om det ikke kjører på Linux-kjerne, men Mach, som inneholder deler fra FreeBSD og NetBSD) :D

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...