Gå til innhold

Ny databrikke er tusen ganger raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var superduperglupt. Spørsmålet nå er hvor høy feilprosenten i produksjonen blir. Ofte er det en alt for høy feilprosent som tar livet av glupe nyvinninger.

 

Når de spår at det kommer på markedet om 2 år skulle man tro de har ganske grei styring på produksjonen allerede...

Høres lovende ut, kanskje vi vil kunne spille Crysis på max.

Lenke til kommentar

Hmm.. La meg se om jeg har forstått dette riktig. Dette er altså teknologi som er totalt overlegen den som brukes i dag(selv i systembusser) og den koster ikke skjorten? o.O

 

Hvis dette stemmer så burde jo dette føre til revolusjon uten sidestykke. I førsteomgang gleder jeg meg til å se konsekvensene for nettverksutstyr, forbasket lei av 1Gbit/s mellom maskinene mine(10Gbit/s er stort sett for dyrt for meg) :p

 

Edit: leif

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Det fremstilles lovende, men er ikke fult så bra som du tolker det SkoMedHull. Dette gir potensielt 1000 1200 ganger bedre ytelse båndbredde enn dagens billige hjemmenettverksløsninger. Nøkkelen til skrytetallene er altså å sammenligne det med noe riktig kjipt i irrelevant som hjemmenettverksløsninger.

 

Du tror kanskje jeg skal trumfe opp med relativt utbredte 10 GbE, men dette er også et dårlig sammenligningsgrunnlag. Grunnen er at teknologien slett ikke konkurrerer med hverken hjemmenettverk eller bedriftsnettverk. Eller FSB for den saks skyld. Dette skal fungere internt i en enkelt brikke, for eksempel prosessoren eller GPU.

 

4 år gamle Radeon 4870 har en intern båndbredde på 192 GB/s (~1,5 Tbit/s)

Intel Core i7 3720QM (2,6 GHz) har en intern båndbredde til L1 cachen på ca 500 GB/s (4 Tbits/s)

 

1,2 Tbit/s er respektabelt, men trumfer foreløbig ikke dagens interne elektroniske bussystemer. Men det kan nok være konkurransedyktig og sikkert utvikles videre til å passere elektroniske byssystemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man leser kilden så virker det jo som om de tenker denne teknologien utbredt til mer enn bare internkommunikasjon i CPU osv?

 

"This is the chip that could power the next-generation optical interconnect between your desktop's CPU, GPU, and RAM. This is the chip that could directly wire your PC into your ISP's fiber-optic network, potentially unleashing terabit-or-higher download speeds. "

 

Det er mulig dette bare er artikkelforfatteren som er litt på ville veier(evt jeg i min tolkning), men her antyder han da virkelig å erstatte systembusser med denne teknologien, eller sikter han bare til bruk i SoC?

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

tesselation pack ? aldri hørt om....og jeg tror at f.eks 2 stk GTX 690 i sli vil takle den oppløsningen fint :)

Beklager, siktet til Crysis 2. Jeg prøvde 2 stk 6990 i quadfire for ca et år siden, og på en skjerm fungerte det knirkefritt. Med 3 var det framedrops ned i 15-20. Jeg vil ikke kalle det å klare crysis på max.

Lenke til kommentar
Hvis man leser kilden så virker det jo som om de tenker denne teknologien utbredt til mer enn bare internkommunikasjon i CPU osv? "This is the chip that could power the next-generation optical interconnect between your desktop's CPU, GPU, and RAM. This is the chip that could directly wire your PC into your ISP's fiber-optic network, potentially unleashing terabit-or-higher download speeds. " Det er mulig dette bare er artikkelforfatteren som er litt på ville veier(evt jeg i min tolkning), men her antyder han da virkelig å erstatte systembusser med denne teknologien, eller sikter han bare til bruk i SoC?

Jeg må innrømme at jeg ikke hadde lest kilden, men det der ser lovende ut selv om det tydeligvis ikke er det de har i lab-en nå. Den brikken de har i lab-en er forholdsvis stor, 25 mm2 til å bare utføre den lille jobben. Man trenger to sånne, (totalt 50 mm2) for å få de til å kommunisere med terabit/s båndbredde. Håper de får til å implementere dette mellom flere brikker (CPU, GPU, RAM) med kort latenstid.

 

Mulig dette finner veien til nettverkskort etter hvert (~10 år), uten at jeg ser helt de store praktiske gevinstene der. (oppgradering av optiske backbone-nett)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Synes at jeg hvert år leser om at det blir gjort gjennombrudd som "kan forandre alt om noen år", men ser enda ikke noe til dem. :p

 

Klart specsa blir bedre og bedre, men ikke tusen ganger bedre, som man leser. Samme med batterier, tror jeg leste for 1,5-2 årsiden at man snart kunne ha smarttelefonen i en uke med bruk uten lading, hvor ble det av den teknologien?

Lenke til kommentar
tesselation pack ? aldri hørt om....og jeg tror at f.eks 2 stk GTX 690 i sli vil takle den oppløsningen fint :)
Beklager, siktet til Crysis 2. Jeg prøvde 2 stk 6990 i quadfire for ca et år siden, og på en skjerm fungerte det knirkefritt. Med 3 var det framedrops ned i 15-20. Jeg vil ikke kalle det å klare crysis på max.

 

Jeg kjører en enkel 7970 klokka til 6100MHZ Memory / 1180MHZ core. Detter aldri under 60FPS.

Lenke til kommentar

Skal denne teknologien muliggjøre produksjon av brikker på lavere prosessnoder?

 

 

Har du prøvd?

Enthusiast object quality slakter min 2600k ned til omkring 30 fps når det kommer noen titalls fiender på skjermen, tviler på at en 860 tåler det bedre.

 

jeg har da kjørt crysis med alt på maks lenge....gikk også fint med mine 470 i sli som jeg hadde før...aldri vært bort i det problemet du sikter til....har overklokket cpuen til 4 ghz da..mulig det hjelper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...