Gå til innhold

Digitale penger i frammarsj


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan du da bruke kort på de aller fleste steder , så hva er problemet ?

 

Han sikter til at han vil ha ett anonymt betalingmiddel som ikke er fysisk valuta. Vil jeg tro, selv om jeg egentlig tviler på at det blir så "anonymt" lenger ettersom vi må ha kort levrandører.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

jeg har vansker med å se at "elektroniske penger" noen gang kan bli helt anonymt.

 

Selv om dagens sedler og mynter er anonyme så er ikke kontoen man har pene på helt anonym.

 

Skal man bruke en elektronisk form for penger så må det være en for for kontroll på dett , som holde øye med hvor mye penger som går ut og som kommer inn .

Da vil det ikke på noen måte være anonymt

 

Alternativet er at man betaler med sedler og mynter for et kort med en fast verdi på

eller kjøper det gjennom banken

 

Det vil likevel ikke erstatte anonyme penger

Lenke til kommentar

jeg har vansker med å se at "elektroniske penger" noen gang kan bli helt anonymt.

 

Selv om dagens sedler og mynter er anonyme så er ikke kontoen man har pene på helt anonym.

 

Skal man bruke en elektronisk form for penger så må det være en for for kontroll på dett , som holde øye med hvor mye penger som går ut og som kommer inn .

Da vil det ikke på noen måte være anonymt

 

Alternativet er at man betaler med sedler og mynter for et kort med en fast verdi på

eller kjøper det gjennom banken

 

Det vil likevel ikke erstatte anonyme penger

 

Hvis du kjenner bitcoin teknologien kan vi vel si oss enige at den er relativt anonym? Og hvis en kort-leverandør hadde åpner opp for at vi kunne kjøpe blanke kort og vi selv kunne putte bitcoin lommeboken våres inn i bankkortet så ville vi vel opplevd en ganske sterk grad av anonymitet på kortbasert betalingmiddel?

 

Altså sier blanke kort for å være helt paranoid og ikke la banker vite hvor de sender hvilke kort. Eller vi kunne latt kortene bli solgt i kiosker osv.. Og for å lage en mer realistisk pris på dette en at alle har en kort skrive og leser hjemme så legger de til en USB port på minibanker hvor du kan laste inn bitcoin lommeboken din på kortet ditt der, helt anonymt. Og hvis du vil ha pin kode vil krypteringnøkkelen til lommeboken være pin koden din.

Lenke til kommentar

Den teknologien kjenner jeg ikke til.

 

Problemet er at myndighetene vill ha kontroll for å unngå svindel og misbruk

Det nærmeste man kommer gavekort , men der som regel for hands fylt med verdier

Man har jo også disse kortene man bruker på bussen

 

Problemet er at andre kan bruke kortet hvis du mister det , på samme måte som når du mister hele lommeboken

Mister du noen få sedler eller mynter så er det overkommelig tap , men ikke hvis man mister alt i lommeboken

 

 

En annen ting er at hvis "den elektroniske lommeboken" skulle slutte å virke hvilken garanti har man da for at man har kontroll over verdien som er der ?

jeg vet at disse elektroniske busskortene kan man få igjen verdien rundet av til nærmeste krone.

Lenke til kommentar

Hvorfor føle ett så sterkt behov for å være anonym? På generelt grunnlag (min oppfatning) er det kun de *med* ugler i mosen (som er de jeg faktisk vil at skal "overvåkes") som føler behov for å være "anonym"....

 

F.eks. Hei, du er 18 år, møkkelei familien din og "rømmer" eller du bare kutter all kontakt, uten at de vet at noe er galt fordi de er for inkompetente til å skjønne en dritt de melder dette til politiet og fordi du tilfeldigvis var tom for strøm på mobilen så fikk du ikke svart den der og da. De tracer betalingen din, vipser der var du, gjenforent med din familie.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

F.eks. Hei, du er 18 år, møkkelei familien din og "rømmer" eller du bare kutter all kontakt, uten at de vet at noe er galt fordi de er for inkompetente til å skjønne en dritt de melder dette til politiet og fordi du tilfeldigvis var tom for strøm på mobilen så fikk du ikke svart den der og da. De tracer betalingen din, vipser der var du, gjenforent med din familie.

 

Hvis du er over 16år så er du innbefattet av personvernet og politiet eller andre har ikke lov å opplyse familien din om hvor du befinner deg uten ditt samtykke.

 

Er du over 18 år så er du i tillegg myndig og de har da ingen rett til å "gjenforene" deg med familien din what so ever.

Lenke til kommentar

Hvis du er over 16år så er du innbefattet av personvernet og politiet eller andre har ikke lov å opplyse familien din om hvor du befinner deg uten ditt samtykke.

 

Er du over 18 år så er du i tillegg myndig og de har da ingen rett til å "gjenforene" deg med familien din what so ever.

 

So? Poenget er at det blir poengløst igjen, like regulert som det vi har idag.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

So? Poenget er at det blir poengløst igjen, like regulert som det vi har idag.

Poenget er at eksemplet ditt holder ikke vann. Da politiet ikke kan utlevere informasjon om hvor du befinner deg til dine foresatte uten ditt samtykke.

 

Vi har faktisk fullt fungerende lover som beskytter privatlivet ditt.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...