Gå til innhold

Kommentar: - En genial løsning for spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å høre. Er tydeligvis håpløst for hvermansen å drive med manuell instilling, og som regel så virker det som om de fleste kjører på "auto-innstilling", noe som er rimelig ille. Blir like sjokkert hver gang jeg ser en maskin laget for å kjøre et psill på nør maks grafikk, eller maks, og så ser spillet latterlig dårlig ut.

 

De fleste pleier som regel å skjønne at oppløsningen er viktig, men ikke alle som klarer det heller. Typisk for auto er jo at du får den mest håpløse kombinasjonen som er mulig å oppdrive. F. eks lav oppløsning med høyest mulig AA, og kanskje noe middels med tanke på resten av grafikkinstillingene.

Klassisk er: 1024x768, 8xAA og medium grafikk. XD

 

Edit: Jo, og så har du de som faktisk prøver seg på manuell justering, og som er litt kresne, men som egentlig ikke har evner til å vurdere de forskjellige instillingene fra hverandre, og lurer på hvorfor V-Sync ikke alltid gir den opplevelsen de ønsker osv..

 

Men for all del, for meg er halve spillopplevelsen å kose meg med grafikkinnstillingene, så jeg har ikke startet et spill uten å se etter/se i grafikkinnstillingsmenyen på et titalls år. :)

Selvsagt, gleder er jo som regel over etter 5 min etter at du har dobbeltsjekket at oppløsningen er riktig, AA er middelmådig, og alle grafikkinstillingene er manuelt sjekket at de faktisk er satt til maks. (noen ganger så holder det ikke å sette alt til "Ultra" av en rar grunn)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Står sort på hvit at dette vil gagne alle ,og ikke bare noobs. Bildet hinter til en meny hvor du kan sette instillinger selv, og Nvidia skjønner jo garantert at ikke alle vil kjøre i 40-60FPS. Nvidia av alle er jo ekstremt svært lite tjent med å begrense slik.

 

Selv om enkelte ikke liker at spillinnstillingene nå kan bli automatisert, er det ingen som tvinger deg til å gjøre det. Men at muligheten er der, det er alle tjent med.
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Godt å høre. Er tydeligvis håpløst for hvermansen å drive med manuell instilling, og som regel så virker det som om de fleste kjører på "auto-innstilling", noe som er rimelig ille. Blir like sjokkert hver gang jeg ser en maskin laget for å kjøre et psill på nør maks grafikk, eller maks, og så ser spillet latterlig dårlig ut.De fleste pleier som regel å skjønne at oppløsningen er viktig, men ikke alle som klarer det heller. Typisk for auto er jo at du får den mest håpløse kombinasjonen som er mulig å oppdrive. F. eks lav oppløsning med høyest mulig AA, og kanskje noe middels med tanke på resten av grafikkinstillingene. Klassisk er: 1024x768, 8xAA og medium grafikk.

Helt vanlig at spill som er eldre en skjermkortet å gå auto på low, dette blir det heldigvis slutt på her

Er også helt enig med det oppløsning først eller kansje bak draw distance, så grafikk kvalitet og så fyll på med AA og pynt i passe mengder.

Lenke til kommentar
Men ærlig talt, i 2012 er dette veldig komplisert.

 

Men ærlig talt, hvorfor skal dette være mer komplisert i dag enn tidligere?

 

For meg fremstår dette som ett forsøk å gjøre PC-platformen lettere tilgjengelig og dermed få litt flere av konsollgenerasjonen over på PC.

 

Problemet er, dette vil ikke skje. De fleste kjøper seg konsoll og har en laptop. Mange av laptopene har ett eple på seg, og hovedbestanddelen av de andre er for svake til å velge noe annet enn minimumsinnstillinger.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med dette (i hvert fall for mitt bruk).

 

Jeg starter aldri et spill uten å justere lyd, grafikk og andre instillinger først. Deretter følger gjerne en litt lengre periode med tweaking før balansen mellom grafikk og fps er optimal.

Å la et annet program styre oppsettet på spillet basert på noen generelle regler for minimum fps blir nå like mye bingo for meg som autoinnstillingene til spillet.

 

Jeg dropper gjerne ned til 20 fps eller mindre i enkelte krevende situasjoner så lenge det betyr at opplevelsen (les grafikken) ellers i spillet blir bedre av den grunn.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med dette (i hvert fall for mitt bruk).

 

Jeg starter aldri et spill uten å justere lyd, grafikk og andre instillinger først. Deretter følger gjerne en litt lengre periode med tweaking før balansen mellom grafikk og fps er optimal.

Å la et annet program styre oppsettet på spillet basert på noen generelle regler for minimum fps blir nå like mye bingo for meg som autoinnstillingene til spillet.

 

Jeg dropper gjerne ned til 20 fps eller mindre i enkelte krevende situasjoner så lenge det betyr at opplevelsen (les grafikken) ellers i spillet blir bedre av den grunn.

For hvermansen tror jeg dette er en veldig god ting. For oss som liker å tilpasse etter egen "smak" kan det kanskje være et bedre utgangspunkt enn hva spillene typisk gjetter på uansett. Min smak tilsier blant annet at svært få spill føles bra i kun 20fps. Da vil jeg heller ofre litt av grafikken for å få det smooth.

Lenke til kommentar

Trodde hele poenget med PC platformen var at alt skulle være fritt og åpent (mestparten iallefall).

 

Så lenge dette ikke blir påtvungent og ikke fjerner muligheten for manuelle instillinger så er det nok en positiv ting, som kan, hvis gjort rett, hente markedsandeler fra konsollmarkedet.

 

La oss ikke håpe at utviklere henger seg på denne trenden, sånn at vi beholder den valgfriheten vi i dag har på de fleste spill.

Lenke til kommentar

Det kan forsåvidt være store forskjeller mellom hva Nvidia mener er optimale innstillinger og hva som reelt er det.

Bloom? Kult men akk så irriterende..

8x / 16 x AA 1960 x 1440 ? Unødvendig.

 

Jeg tror faktisk at det er mer å hente på at spillprodusentene har bedre testprosedyrer som har som mål å finne en balanse mellom fps og eye candy til akkurat det spillet, og at brukeren får vite under første oppstart hva som egner seg for det spillet (gjennom en slik automatisert test )

 

Lenke til kommentar

Forfatter burde kansje nemne at sjølv om dei fleste spel gjetter blindt er det meir og meir vanleg at spela i dag kjem med ein eigen benchmark som kan køyrast på ulike instillinger for å sjekke bildeflyten o.l. Hardware bruker jo desse sjølv kver gang dei tester skjermkort.

 

Ellers synest eg som andre har kommentert at programmet i seg sjølv er eit fint produkt so lenge man kan overskygge instillingane. Det hender jo at man heller går fra 60 til 30 fps fordi man ønsker å skru på litt eye-candy.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor folk skal være negative til dette. Programmet presenterer de anbefalte valgene med en stor knapp for å utføre de, kjempebra for de som er interessert i PC først og fremst som en spillmaskin. Du står selvsagt fritt til å overstyre valgene på egen hånd

Nettop ser ingenting negativt selv, er slike løsninger i dag men de fungerer dårlig. Dette er en forbedret versjon av denne automatiske innstillings delen som sjønner skjermkort som kom etter spillet, og som er smartere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...