Gå til innhold

Fem terabyte fra WD i 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel et must at man kjører slikt i Raid.Når det er såpass store mengder data på en snurredisk, så bør man ha flere av dem til backup :p

 

Det år kjøre RAID når man skal opp i 4-5TB har nok mer å for seg angående ytelse og hvor lang tid det tar å kopiere ting enn sikkerhet. RAID er ikke backup, bare en liten sikring og øking av oppetid.

 

Jeg har bestemt meg for å gå for et RAID nå over nyåret, sannsynligvis 4R5 2TB, men da ikke WD. Seagate Barracuda ser ut som en lovende kandidat.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som ikke er imponert over hvor lite ekstra lagringskapasitet vi har fått de siste årene?`Det hadde jo en sinnsyk økning på slutten av 90-tallet/starten av 00-tallet, men føler det har dabbet av.

 

Skal ha meg noen RED disker ila et års tid, hvis disse kommer til en grei pris vil det være et enkelt valg for min del :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Green er i alle fall et ikke-alternativ for meg. En disk som gjør slik at filmene stopper MENS jeg ser dem, mappe browsing som går i heng noen sekunder mens disken spinner opp osv. NEI TAKK!

 

Da tror jeg ikke du har testet WD Green, har en 2TB, ikke noe problem med filmtitting, mappebrowsing går fort og fint, eneste problemet er å laste spill. Har en SSD i tillegg, så det er ikke noe problem.

 

 

Med en SSD/Raskere hardisk som main disk er WD Green et godt supplement (mye plass for penga, ikke lyd, ikke varme, lite strømforbruk)

Lenke til kommentar
Er vel et must at man kjører slikt i Raid.Når det er såpass store mengder data på en snurredisk, så bør man ha flere av dem til backup :p
Det år kjøre RAID når man skal opp i 4-5TB har nok mer å for seg angående ytelse og hvor lang tid det tar å kopiere ting enn sikkerhet. RAID er ikke backup, bare en liten sikring og øking av oppetid.Jeg har bestemt meg for å gå for et RAID nå over nyåret, sannsynligvis 4R5 2TB, men da ikke WD. Seagate Barracuda ser ut som en lovende kandidat.

Jeg har tenkt til å kjøre 3x3TB (eller 4x3TB) barracudaer i raid 5

Lenke til kommentar
Er vel et must at man kjører slikt i Raid.Når det er såpass store mengder data på en snurredisk, så bør man ha flere av dem til backup :p
Det år kjøre RAID når man skal opp i 4-5TB har nok mer å for seg angående ytelse og hvor lang tid det tar å kopiere ting enn sikkerhet. RAID er ikke backup, bare en liten sikring og øking av oppetid.Jeg har bestemt meg for å gå for et RAID nå over nyåret, sannsynligvis 4R5 2TB, men da ikke WD. Seagate Barracuda ser ut som en lovende kandidat.

Raid er ikke sikkerhets kopi, det er en metode for å 1) minske nedetiden 2) øke hastigheten.

 

Ja det sikrer mot disk krasj men en vanlig sikkerhets kopiering mellom disker gjør også dette raid sikrer ikke mot ødelagte filer på grunn av bruker, programmer, os eller virus.

 

Lenke til kommentar

Raid er ikke sikkerhets kopi, det er en metode for å 1) minske nedetiden 2) øke hastigheten.

 

Ja det sikrer mot disk krasj men en vanlig sikkerhets kopiering mellom disker gjør også dette raid sikrer ikke mot ødelagte filer på grunn av bruker, programmer, os eller virus.

 

Og det minsker sannsynligheten for datatap også, om man er noenlunde kompetent. Det er ikke bare økt oppetid som er effekten. (men backup er det ikke)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er det bare meg som ikke er imponert over hvor lite ekstra lagringskapasitet vi har fått de siste årene?`Det hadde jo en sinnsyk økning på slutten av 90-tallet/starten av 00-tallet, men føler det har dabbet av.Skal ha meg noen RED disker ila et års tid, hvis disse kommer til en grei pris vil det være et enkelt valg for min del :)

Du kan ha noe i dette, tror selv 2000-2005 var det store hoppet.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hard_drive_capacity_over_time.png

Kan også være at harddisker nå er såpas store at de har dratt i fra lagrings behovet. samt al lagrings mønskeret har endret seg.

I 2002 lastet du ned og lagret musikk, i 2007 filmer. I 2012 bruker du streaming tjenester samt at diskene er store nokk til å lagre uker med video.

Lenke til kommentar

Nå som fler og fler snakker om alle mulige raid setup, kan jo jeg komme med en liten anbefaling om "drive pool". Vi snakker da om noenlunde samme metode som komme med native Windows Home Server 2005(?) men som ble fjernet i nyere versjon. Dog flere andre tredjeparts leverandører lager drive pool løsninger.

 

Det som er mest interessant med ett drive pool, iallefall den jeg bruker (DriveBender) er at jeg kan lage meg "en" stor disk som består av mange disker i forskjellig størrelse, pr idag sitter jeg med 14TB i min media server som består av 11 disker av forskjellig størrelse (alle koblet via sata med forskjellige sata kontrollere, usb har en lei tendens til å drepe disker fort som f...). Men igjen det som er litt gøy er at jeg kan si at noen mapper i filstrukturen skal replikeres over flere disker. Og risiko for tap av disse minskes. Men det er mange filer som jeg ikke ser på som "viktige" som filmer og tv, selvfølgelig kjedelig å miste, men på ingen måte snakk om å måtte ta vare på disse på liv og død.

 

 

Edit: Men for å ikke spore helt av +25% er da ikke så gale, diskene har jo økt med ca 1TB pr år de siste årene (ikke helt korrekt vært litt rykk og napp), og de har jo lenge sagt at de blir nøtt og komme opp med nye metoder for å drastisk kunne øke spindel disk størrelse, og de teknologier vi har hørt om som å bruke laser for å varme opp plate, eller helium som ble skrevet om helt nylig lar jo seg vente på.

Endret av j0achim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...