Gå til innhold

RED kliner til med 4K-spiller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det kanskje ikke er perfekt i første utgave er dette definitivt et stort sted i riktig rettning. Så er det bare å håpe at software siden er like godt gjennomtenkt og implementert som hardware delen.

Jeg skjønner ikke helt hvordan de har tenkt å få god kvalitet 4K video med 2,5MB/s (= 20Mbps), men som en minimum båndbredde for maks kompressjon og innhold der mesteparten av bildet er ubevegelig (type talkshows eller sitcoms) vil det kanskje fungere bra med riktig codec. Jeg ser ikke helt vitsen med så høy oppløsning for de formålene, men kanskje det er noen som føler for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det kanskje ikke er perfekt i første utgave er dette definitivt et stort sted i riktig rettning. Så er det bare å håpe at software siden er like godt gjennomtenkt og implementert som hardware delen.Jeg skjønner ikke helt hvordan de har tenkt å få god kvalitet 4K video med 2,5MB/s (= 20Mbps), men som en minimum båndbredde for maks kompressjon og innhold der mesteparten av bildet er ubevegelig (type talkshows eller sitcoms) vil det kanskje fungere bra med riktig codec. Jeg ser ikke helt vitsen med så høy oppløsning for de formålene, men kanskje det er noen som føler for det.

 

2,5 Mpbs er sikkert best-case scenario.

 

Hvis de komprimerer såpass mye at bildet blir forringet er jo hele poenget med 4K borte.

 

Personlig syns jeg 1080P er godt nok en god stund enda. Det er forferdelig mye komprimering på TV-sendinger. Det burde være et mål og få Bluray kvalitet på HD sendinger før de begynner med 4K... jeje

Lenke til kommentar
2,5 Mpbs er sikkert best-case scenario.Hvis de komprimerer såpass mye at bildet blir forringet er jo hele poenget med 4K borte.Personlig syns jeg 1080P er godt nok en god stund enda. Det er forferdelig mye komprimering på TV-sendinger. Det burde være et mål og få Bluray kvalitet på HD sendinger før de begynner med 4K... jeje

Som du selv er inne på, er det mye som sendes ogstreames som ihjelkomprimeres i dag. Det samme kommer nok til å skje også med 4K - så lenge antallet piksler er korrekt, kan ingen si du lyver selv om bildet ser ut som grøt... Hvor mange leverandører av BR-kvalitets-1080p-materiale finnes det? Meg bekjent bare en - Vudu, som selvfølgelig også bare er tilgjengelig i USA. Netlfix, m.fl. kan ta seg en bolle, jeg foretrekker stort sett en oppskalert DVD fremfor det de sender.
Lenke til kommentar

Det mest skuffende produktet Red har kommet med (som jeg kan huske) Det som er det største problemet til red eiere(som jeg kjenner) med 4k, er at de ikke har mulighet til å se på det på maskinen, og har heller ikke kraft til å redigere materialet.

Dårlig utnyttelse av signalet med å komprimere det så kraftig. Ja, kodeken kan være knakende god, men synes det er synd at oppløsningen (igjen) er viktigere enn kvaliteten. En kunne fått mye mer ut av hd signalene 720 og 1080 ved høyere bitrate. Husk at teoretisk bitrate på 1080p er så mye som 1,6gbit/sek. Husk på det neste gang du er full hd på youtube, og ønsker deg 4k....

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt vitsen med så høy oppløsning for de formålene, men kanskje det er noen som føler for det.
Jeg er en av dem som er ganske sensitiv på detaljer/skarphet, støy osv. Har ganske høye standarder når det gjelder sånt, og dårlig videokvalitet plager meg når jeg ser på noe.

 

Jeg ville så absolutt hatt så høy kvalitet uansett hvilken type sending det hadde vært. :) Men tror jeg hadde foretrukket 1080p med høyere bit-rate/mindre komprimering.

Lenke til kommentar

Stian, for action tar jeg 720P med 60fps over 1080P eller 2K med <= 30fps når som helst.

For SitCom uten fancy grafikk klarer jeg meg også lenge med 720p så sant den er komprimert på en god måte, og er faktisk OK med 480p også dersom det er god bitrate.

For "procedural" eller andre TV serie sjangere hvor man har detaljerte set, natur og landskap, eller effekter kan høy oppløsning ha noe for seg, men i de fleste tilfeller ville jeg hatt 720p/1080p med god bitrate og > 30fps før 2K oppløsning.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange med 4k skjermer vil jeg tro :p, men her er en link til en liten video i 4K (h264, 40mbps).

Blir gøy med 4K en gang i fremtiden :D

 

Den videoen på 2880 x 1800 er faktisk helt ubeskrivelig knivskarpt og krystallklar! Jeg utnytter da ikke hele 4k-oppløsningen, men Apple sine MacBook med 2880 x 1800 og 2560 x 1600 er jo helt klart bare starten på at høyoppløslige skjermer kommer i årene framover. Jeg ønsker 4k velkommen med åpne armer!

Lenke til kommentar

Stian, for action tar jeg 720P med 60fps over 1080P eller 2K med <= 30fps når som helst.

For SitCom uten fancy grafikk klarer jeg meg også lenge med 720p så sant den er komprimert på en god måte, og er faktisk OK med 480p også dersom det er god bitrate.

For "procedural" eller andre TV serie sjangere hvor man har detaljerte set, natur og landskap, eller effekter kan høy oppløsning ha noe for seg, men i de fleste tilfeller ville jeg hatt 720p/1080p med god bitrate og > 30fps før 2K oppløsning.

Joda, den ser jeg. Jeg mente bare med tanke på talkshow's osv. :)

 

Når det gjelder film, hadde jeg tatt 720p @60 fps om filmen var spilt inn i 60 Hz. Bit-rate hadde også måttet vært skikkelig.

 

Jeg var enig helt til du nevnte 480p. :p

 

Men er klar enig over oppdateringsfrekvensen. Dette er også noe jeg irriterer meg mye over, men det hjelper litt å ha rett oppdateringsfrekvens på skjermen. Men 24p-filmer er også mye uklare pga bevegelsesinterpoleringseffekten som lages, i praksis mykner den op bildet og gjør ting mer uklart, utenom bevegelsene som blir mykere og glattere. Så jeg liker veldig godt det vi ser med The Hobbit (vil gjøre poeng ut av at jeg brukte engelsk tittel fremfor oversatt tittel som jeg er imot) som filmes i høy oppdateringsfrekvens! Jeg tror at Peter Jackson er rette mann å gjøre denne endringen. Det samme skal også gjøres med neste Avatar-film, og div. andre prosjekter. Håper det fortsetter å "balle på seg" slik at vi snart kommer oss bort fra 24p-standarden.

 

Bare å bevege seg opp til 48p hjelper mye på! Ideelt sett ville jeg hatt høyere, men for all del. Jeg skal klage litt mindre bare jeg får doblet oppdateringsfrekvensen! Så i stedet kan jeg heller si litt positive ting om dette temaet også, hehe. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...