Gå til innhold

Anmeldelse: New Super Mario Bros. U (WiiU)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller dette om dagen, og må si det oppleves bedre enn de siste variantene av samme spill. Mulig det er gleden over en konsoll som smitter litt over ;) Det skulle dog ikke undre meg om Nintendo valgte akkurat dette spillet fordi det passer med kontrollen, og var lettere å ferdigstille i tide enn en ny Galaxy eller Zelda.

 

Postet fra en Wii U, og det var faktisk en hyggelig opplevelse å skrive dette med GamePad'n :)

Lenke til kommentar

Karakteren er vel helt grei, og det er sant at det ikke er mye nytt. Det er dog mulig det bare er mitt inntrykk, men jeg føler anmeldere generelt er mye mer påpasselige med å påpeke at "det ikke er noe nytt" når det kommer til slike spill som dette. Veldig mange spill er jo på sett og vis bare "mer av det samme" uten at det gjøres et stort poeng i overskriften og hele pakken av den grunn. Med andre ord, jeg mener ikke nødvendigvis at dere har vært for strenge her (jeg har ikke en gang fullført spillet, så vanskelig å vurdere det), men jeg er ikke i tvil om at hadde dere (les=spilljournalister) stilt like strenge krav til andre spill når det kommer til nyhetsverdi, som dere gjør til 2D-Mario-spill - så ville en rekke gode spill fått svakere karakterer enn det de gjør per i dag. Inkludert så godt som alle de store AAA-titlene vi har sett denne høsten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helt greit for meg att det ikke er så mye nytt i dette spillet for det bygge på en formel som flere utviklere kan ta lærdom av her er det Gameplay som gjelder fra start til slutt og jeg føler meg som en leken tolvåring når jeg styrer Mario med kontrollen og det brilijante er att man ikke lengre er avhenging av att tvn er ledig da man skal fortsette spillinga via den medfølgende skjermen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Karakteren er vel helt grei, og det er sant at det ikke er mye nytt. Det er dog mulig det bare er mitt inntrykk, men jeg føler anmeldere generelt er mye mer påpasselige med å påpeke at "det ikke er noe nytt" når det kommer til slike spill som dette. Veldig mange spill er jo på sett og vis bare "mer av det samme" uten at det gjøres et stort poeng i overskriften og hele pakken av den grunn. Med andre ord, jeg mener ikke nødvendigvis at dere har vært for strenge her (jeg har ikke en gang fullført spillet, så vanskelig å vurdere det), men jeg er ikke i tvil om at hadde dere (les=spilljournalister) stilt like strenge krav til andre spill når det kommer til nyhetsverdi, som dere gjør til 2D-Mario-spill - så ville en rekke gode spill fått svakere karakterer enn det de gjør per i dag. Inkludert så godt som alle de store AAA-titlene vi har sett denne høsten.

Som en trøst så elsket jeg og fruen det.

Lenke til kommentar

Karakteren er vel helt grei, og det er sant at det ikke er mye nytt. Det er dog mulig det bare er mitt inntrykk, men jeg føler anmeldere generelt er mye mer påpasselige med å påpeke at "det ikke er noe nytt" når det kommer til slike spill som dette. Veldig mange spill er jo på sett og vis bare "mer av det samme" uten at det gjøres et stort poeng i overskriften og hele pakken av den grunn. Med andre ord, jeg mener ikke nødvendigvis at dere har vært for strenge her (jeg har ikke en gang fullført spillet, så vanskelig å vurdere det), men jeg er ikke i tvil om at hadde dere (les=spilljournalister) stilt like strenge krav til andre spill når det kommer til nyhetsverdi, som dere gjør til 2D-Mario-spill - så ville en rekke gode spill fått svakere karakterer enn det de gjør per i dag. Inkludert så godt som alle de store AAA-titlene vi har sett denne høsten.

Jeg skrevet et leserinnlegg i Nintendo Gamer (eller NGamer, som de het i det siste) der jeg klagde litt over alt fokuset på Mario og Zelda. Nintendo har en hel drøss med franchiser, så hvorfor får vi bare Mario og Zelda om igjen og om igjen? Og spesielt Mario er kronisk med dette å gi ut nye spill som har fint lite "nytt", så hva er poenget? Husker ikke helt svartet jeg fikk i hodet, men de sa at Mario-formelen er så bra at den rett og slett ikke trenger å fornye seg stort. Hvert nye spill er topp kvalitet leveldesign, topp kvalitet kontroll på Mario selv og har nok nye ting til å komme over den lille "bare mer av det samme" terskelen. Det gjør at vi vet hva vi får, og vi elsker det.

 

Jeg kunne stort sett ikke vært mer enig, til tross for t jeg gikk fort lei Galaxy 2 fordi det ble for lite nytt. New Super Mario Bros 2 på 3DS gjør også veldig lite nytt, men ser man bort ifra det sitter vi igjen med et av de beste plattformspillene på 3DS uten tvil. Mario trenger ikke finne opp kruttet i hvert spill. Så lenge kvaliteten holder seg så bra som den gjør og vi får noen nye ting holder det for meg.

 

Har ikke fullført New Super Mario Bros U ennå, men det ser ut til å bli en solid 8/10. Intet nytt der heller, med andre ord. :)

 

har prøvde dette jeg og.... gir det en fin 5'er... og velkommen etter med hd nintendo. tok dere bare 6 år senere en resten av verden....

Hvorfor er du på forumet egentlig? Er livet ditt så trist at du må sitte hele søndagen og trolle forumet?
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jeg kunne stort sett ikke vært mer enig, til tross for t jeg gikk fort lei Galaxy 2 fordi det ble for lite nytt.
Det er jo en motsigelse. Gikk ikke lei fort av Galaxy (1) og samlet alle 120 stjernene. Er SVÆRT få spill jeg idag som en "gammel" gamer på 25år gidder å fullføre. Toern gikk jeg derimot lei fort. For lite nytt. New supermario bros. Wiiu hopper jeg glatt over.

Selvom de eldre 2d mario spillene var bra, så er dette 3d-eraen og spill ER bedre idag. Ocarina of time og Super Mario 64, samt Metroid Prime er noen av de aller beste spillene jeg har spilt. Mer takk.

Lenke til kommentar

Hvordan er det selvmotsigende? Stort sett har jeg ingenting imot at de beholder formelen som det er, men det finnes visse unntak. For eksempel er jeg en s tor fan av Resident Evil, og til tross for at Zero (det siste i den "gamle" serien) gjør fint lite nytt synes jeg det er det beste i serien. Kanskje med unntak av Resi 2. Det betyr ikke at jeg ikke liker de nye. Revelations er en klassiker, og jeg vurderer å beholde PS3 kun for det spillet (med mindre det kommer på Wii U også, så klart.) New Super Mario Bros U gjør ikke så mye nytt, men det trenger det heller ikke. Det er helt klart nye ting her, og det holder lenge for min del. Resten av spillet er perfeksjonert over tid, så vi sitter igjen med en gammel formel som fungerte for tretti år siden, og det fungerer minst like bra i dag. Kanskje enda bedre. Men grunnen til hvorfor jeg gikk fort lei Galaxy 2 var pga kjedelig leveldesing, kjedelige galakser og fint lite nytt. En gammel formel kan fint fungere i mange spill, men det finnes unntak.

 

Når det gjelder 2D vs 3D Mario hadde Nintendo gitt opp 2D Mario etter Super Mario 64, men New Super Mario Wii viste en gang for alle at de tok feil. 2D Mario er ikke død. Det er en helt annen sjanger enn 3D Mario, og de kan fint leve side om side. Jeg har gått gjennom Super Mario 64 flere ganger (inkludert på emulator på PC med tastatur), og samlet mange stjerner i Galaxy etter at jeg fullførte historien. Men hva så? Bare fordi jeg likte de to spillene betyr det ikke at jeg ikke kan like 2D Mario. :)

 

Spill er teknisk sett bedre i dag, men det har ingenting å si. Et 2D spill kan være langt bedre enn et 3D spill i dag, og et 2D spill som kom for tyve år siden kan være bedre enn et 3D spill som kommer neste år. Det viktige er å ta spillene for det de er og slutte å sammenligne et spill med samtlige andre for å finne ut hvor bra det egentlig er. Å sammenligne spill på den måten gjør bare mer skade enn nytte.

 

Poenget er at om du hopper over New Super Mario Bros U bare fordi det er 2D og ikke gjør så mye nytt gjør du nok en stor tabbe. Det er helt klart et av de beste 2D plattformspillene som er kommet de siste årene, og abslutt verdt pengene. Å hoppe over det blir som å hoppe over Sonic & All-stars racing transformed bare fordi det er en Mario Kart klone. For det første gjør det så mye annet at det ikke er en direkte klone (med heller et annen spill i samme sjanger), og for det andre er det et svært bra spill alle som liker go-kartspill bør prøve. :)

Endret av Lykketrolling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en motsigelse. Gikk ikke lei fort av Galaxy (1) og samlet alle 120 stjernene. Er SVÆRT få spill jeg idag som en "gammel" gamer på 25år gidder å fullføre. Toern gikk jeg derimot lei fort. For lite nytt. New supermario bros. Wiiu hopper jeg glatt over.

Selvom de eldre 2d mario spillene var bra, så er dette 3d-eraen og spill ER bedre idag. Ocarina of time og Super Mario 64, samt Metroid Prime er noen av de aller beste spillene jeg har spilt. Mer takk.

 

Husk å understrek at dette er din smak. Det er latterlig å se på 2D og 3D opp mot hverandre slik du gjør, de to perspektivene er komplementære. Du vil aldri få presisjonen fra et 2D-spill i 3D, og du vil aldri få innlevelsen fra et 3D-spill i 2D- Nettopp derfor har vi heldigvis fremdeles begge deler. Hilsen "gammel" gamer på 28 som elsker 2D-spill i den såkalte "3D-eraen".

 

Ellers så har jeg nå låst opp de fleste brettene og samlet de fleste coinsene, og mitt inntrykk av spillet har bedret seg kraftig. Det er fremdeles riktig at det gjør lite nytt, men det spillet faktisk gjør, gjør det fenomenalt. På samme måte som Assassins Creed, Halo og Call of Duty gjør lite nytt, men gjør veldig godt det de faktisk gjør. Ville gitt spillet en sterk 9 av 10. Nest beste 2D-Mariospillet noensinne.

Lenke til kommentar

Om eg bryt saman og kjøper ein Wii U, vil det truleg vere mykje på grunn av dette spelet. Eg har fortsatt NES-en min, og desse nye 2D-spela ser svært fristande ut for meg. Dessverre (eller heldigvis) synest eg prisen for Wii U er altfor høg, men eg misunnar likevel dei som har tilgong på sidescrollande HD-Mario.

 

Kay

Lenke til kommentar

Om eg bryt saman og kjøper ein Wii U, vil det truleg vere mykje på grunn av dette spelet. Eg har fortsatt NES-en min, og desse nye 2D-spela ser svært fristande ut for meg. Dessverre (eller heldigvis) synest eg prisen for Wii U er altfor høg, men eg misunnar likevel dei som har tilgong på sidescrollande HD-Mario.

 

Kay

 

Den vil jo etterhvert synke i pris, så er jo bare å vente litt. Er jo nok av spill å spille til at man ikke må ha alt med en gang uansett :)

Lenke til kommentar

Den vil jo etterhvert synke i pris, så er jo bare å vente litt. Er jo nok av spill å spille til at man ikke må ha alt med en gang uansett :)

Det er fullstendig sant. :) Det er godt mogleg eg plukkar han opp når prisen har komt ned til eit hyggjelegare nivå. Det hadde rett nok vore koseleg med Mario i jula, men på den andre sida blir det sikkert like koseleg med Mario neste jul.

 

Kay

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...