Gå til innhold

Guide: Slik fungerer mobilbetaling med NFC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva med Netcom...merker jeg begynner å bli dritt lei de. Det eneste de ser ut til å kunne, er å subsidiere abonnement med skit....slik som Spotify. Ikke at det er noe grusomt å få med Spotify, men i det store og hele er det bare en gulrot og ikke noe innovasjon.

 

Fungerer knapt nok utenfor bykjernen heller.

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar

Det burde gå fint ann å bruke mobilen til å betale på tog uten PIn-kode. Her i område har vi busskort som vi fører helt intill en terminal og så betaler vi. Akkurat som NFC, bare en annen teknologi. Hadde da Kolumbus hatt en egen app, akkurat (hvis jeg ikke forstår det feil) DNB og Telenor har tenkt seg, så kunne du jo bare ha åpnet den og betalt.

 

Fra denne appen kunne du jo ikke betalt i butikker, med mindre du hadde lagt inn en to-deling, der du kunne velge hva du skulle betale. En del for små beløp, og en for beløp som overskrider PIN-kode minimumet. Hvis busskort ikke har PIN-koder, trenger vel ikke mobilen det..?

Lenke til kommentar

Skal kjøpe ny mobil med NFC, når NFC er mer "normalt" og kan brukes over alt..I dag er jo NFC ubrukelig, men dette "samarbeidet" lover jo godt

 

Jepp, NFC er idag ubrukelig, og vil være det for de aller fleste minst et par år til, kanskje enda lengre. Men fortell det til tek.no, som vektlegger denne ubrukelige funksjonen i sine kjøpsråd og tester av mobiltelefoner. Har ikke telefonen NFC, så trekker man øyne på terningen. Den dagen NFC er såpass utbredt at funksjonaliteten kommer folk flest til nytte, da har folk byttet mobiltelefon antakelig både to og tre ganger i mellomtiden. Å basere vurderingen av et nåværende produkt som mobiltelefon på en spådom om hvordan fremtiden vil bli om noen år, er for meg totalt uforståelig. Ble ikke WAP og MMS også spådd å være fremtiden av ivrige forståsegpåere og besservissere? Begge ble flopper. INGEN kan spå om fremtiden, men det har åpenbart tek.no ikke skjønt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til alle skeptikerne, det er nok viktig å skille på teknologi og tjenester basert på teknologien. Det er ingenting i veien med NFC-teknologien, men utnyttelsen er noe mangelfull enda. Men det er slettes ingen grunn til å la vær å kjøpe telefon med NFC siden tjenestene er på vei nå.

Tipper dette vil eksplodere i løpet av 2013 evt 2014.

 

Lenke til kommentar

Jeg bruker da Nfc rett som det er. Genialt hvis du skal sende over en fil til en annen enhet. Bare hold inntil hverandre og trykk ok.

 

Har ikke prøvd de brikkene enda med synes de også virker geniale. Du kommer hjem, setter tlf mmot brikka på veggen innenfor døra og så skrus volumet ned, wifi på, osv.

 

Dette er en genial teknologi, men man må liksom bruke det da.

Lenke til kommentar

Jeg bruker da Nfc rett som det er. Genialt hvis du skal sende over en fil til en annen enhet. Bare hold inntil hverandre og trykk ok.

 

Har ikke prøvd de brikkene enda med synes de også virker geniale. Du kommer hjem, setter tlf mmot brikka på veggen innenfor døra og så skrus volumet ned, wifi på, osv.

 

Dette er en genial teknologi, men man må liksom bruke det da.

Genialt for en med skumle hensikter også. Kan bare holde telefonen inntil din, for så å få full tilgang til den. ;) Eller bruke en applikasjon på telefonen til å lese ut informasjon av f.eks. nøkkelkortet ditt som du har i bukselomma, så man kan ta seg inn et sted med dine adgangsrettigheter.

 

Det samme med brikkene. "Sett telefonen din her for å motta noe gratis", mens det i realiteten skjer noe helt annet.

 

Samme med kobling mot trådløse ladere (det er vel NFC techen) samt medieavspillere som Nokias høyttaler/forsterker med trådløs lading.

Ubrukelig er feil ord. I betalingssammenheng kanskje, men det er et snevert syn på NFC?

Som man parer med Nokia sin høyttaler, kan man pare med en annen telefon. Dermed kan en person ta over telefonen din uten at du er klar over det, få tilgang til alle filene dine og ringe og sende meldinger fra den så lenge han er innenfor rekkevidden til Blåtann. Trådløs lading har ikke noe med NFC å gjøre. Til dette brukes induksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Genialt for en med skumle hensikter også. Kan bare holde telefonen inntil din, for så å få full tilgang til den. ;) Eller bruke en applikasjon på telefonen til å lese ut informasjon av f.eks. nøkkelkortet ditt som du har i bukselomma, så man kan ta seg inn et sted med dine adgangsrettigheter.

 

Det samme med brikkene. "Sett telefonen din her for å motta noe gratis", mens det i realiteten skjer noe helt annet.

 

 

Som man parer med Nokia sin høyttaler, kan man pare med en annen telefon. Dermed kan en person ta over telefonen din uten at du er klar over det, få tilgang til alle filene dine og ringe og sende meldinger fra den så lenge han er innenfor rekkevidden til Blåtann. Trådløs lading har ikke noe med NFC å gjøre. Til dette brukes induksjon.

Alle adgangskort er krypterte... du får veldig lite ut av det.

NFC funker ikke når telefonen er låst, så hvis du bare legger telefonen din inntil en annen sin hjelper det lite.

"Legg telefonen din her for å motta noe gratis" .. Du er vel av typen som sender kredittkortinfo i hytt og pine hver gang det popper opp en melding om at du har vunnet 1 milliard i en mail ?

Endret av Lunalotic
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle adgangskort er krypterte... du får veldig lite ut av det.

NFC funker ikke når telefonen er låst, så hvis du bare legger telefonen din inntil en annen sin hjelper det lite.

"Legg telefonen din her for å motta noe gratis" .. Du er vel av typen som sender kredittkortinfo i hytt og pine hver gang det popper opp en melding om at du har vunnet 1 milliard i en mail ?

Dette var det Miller demonstrerte på Paranoia. Du kan jo lese mer her, her, her eller se presentasjonen. At du må låse telefonen helt opp for å aktivere NFC kom vel i 4.0.1, og det har ikke flertallet av telefonene enda.

 

Dette kan vel strengt tatt ikke sammenliknes med å sende kortinformasjonen sin til Nigeria. Reklameplakater som bruker NFC finnes allerede, og Telenor har også tenkt til å satse på det. Dette kan brukes i flere andre sammenhenger også, og selv om det var en seriøs aktør som stod bak det i utgangspunktet, er det vanskelig å vite om det fortsatt er det.

 

De med skumle hensikter kan slå seg løs for min del, jeg har ikke noe nyttig info å stjele fra mobilen min tror jeg :)

Dette kan jo være alt i fra bilder til aktive innlogginger du har, som f.eks. Facebook og diverse nettsider.

Endret av >Jonas<
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man må altså sammarbeide med operatør for å få til NFC betalig? :pDet var jo... ehh... smart :p

 

Foreløpig er det bare Telenor kunder som kan besøke nettbanken(appen) gjennom mobil uten å ha kodebrikke tilgjengelig. For Netcom kunder må de ha kodebrikken for å kunne logge inn med mobilen. Derfor må de samarbeide med Telenor for å kunne betale sikkert med mobilen!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...