Gå til innhold

Guide: 10 tips for bedre vinterbilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Om du tar bilder i RAW "

 

Har man muligheten skal selvsagt alt taes i RAW-format. Da kan alle bilder som ikke er feilfokuserte eller totalt under/over-eksponerte ved etterbehandling uten problem gjøres teknisk "perfekte". Så kan man heller konsentrere seg 100% om motiv og komposisjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1: Hvordan eksponere for snø

Tja, Ev+1 er et greit utgangspunkt, men man bør huske at dette bare forskyver eksponeringsområdet. I dette tilfellet får man mer detaljer i personer, trær, hytter etc på bekostning av detaljer i snøen.

 

Man bør i størst mulig grad forsøke å maksimere spennet av lysstyrker som gir detaljer. Kjært barn mange navn. Dette kalles også kontrastomfang eller dynamisk omfang. Kontrastomfanget til jpeg-filer er 8 Ev fra lysest til mørkest (uten å bruke HDR-teknikker), mens råfiler ofte gir deg tilgang til 11-14 Ev. Altså et større spenn fra mørkest til lysest. Maksimering gjør man ved å velge råfiler og laveste ISO-verdi. Eksponeringen kan fortsatt settes til Ev+1. Når man legger råfilene inn på PCen (eller fremkaller de i kameraet) så kan man trekke litt i eksponeringskurvene for å få fram flere detaljer fra de mørke områdene og justere hvitbalansen. Har man ikke mulighet for råfiler bør man likevel bruke laveste ISO-verdi, selv om den laveste avviker fra ISO 100.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ISO 200? Gi meg en god grunn hvorfor bildet skal tas i ISO 200 og ikke ISO 100?Det bildet med den røde jakken er så dårlig at jeg ville ikke vist det til noen, hele himmelen er totalt utbrent og har ikke noe å gjøre i en slik artikkel.

Aner meg at forfatter har et kamera med laveste kalibrerte verdi på 200, og av vane har brukt det i eksempelet.

 

Bildet poengterte teksten godt, en fargeklatt midt i masse hvitt gir øye noe å feste blikket ved.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ISO 200? Gi meg en god grunn hvorfor bildet skal tas i ISO 200 og ikke ISO 100?Det bildet med den røde jakken er så dårlig at jeg ville ikke vist det til noen, hele himmelen er totalt utbrent og har ikke noe å gjøre i en slik artikkel.

 

Det kan være som Håkon sier, at dette er litt modellavhengig. Nå var det komposisjonen og fargen som var poenget med eksempelbildet, og ikke hvor fototeknisk godt bildet er. Jeg synes det illustrerer poenget hans godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje spotmåling kunne være verdt å nevne i forbindelse med bruk av manuell eksponering? Jeg synes det kan funke bra å måle et punkt med høy luminans, fortrinnsvis i snøen eller på himmelen, og overeksponere det et par-tre EV (nøyaktig hvor mye avhenger av lysmåleren og sensoren), nok til at det blir nesten hvitt uten at detaljene brenner ut.

Lenke til kommentar

Ja

For huset bør litt tkondens ikke gi noen problemer, men linsa bør også være værtettet og tar man et kaldt hus inn i et varmt rom blir det masse kondens på frontlinsen hvis det ikke er linsedeksel på. Vann fra kondens er jo i prinsippet helt rent, mne det blir fort noen tørkeflekker likevel. Jeg bruker en plastpose rundt når jeg tar kamera inn fra kulden uansett værtetting eller ikke, koster ikke mange sekundene og gir kameraet en mykere overgang. Må jeg bruke det eller ha tak i minnekortet gjør jeg selvsagt det, det er ikek så viktig.

Lenke til kommentar

Selv om et speilrefleks er "værtett" vil det ikke være lufttett, og da kan det kondensere, skal man unngå dette må kameraet være gasstett og fylt med nitrogen "en gass som ikke ekspanderer".

 

Jeg pleier og la kameraet ligge i sekken en times tid før jeg tar det ut så det får akklimatisere seg holder med et par tre plussgrader, kondens er ikke store problemet hvis dette skjer et par ganger i løpe av vinteren, men hvis man gjør dette hver dag kan man få synlig mengde vann/kondens i kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ekspansjon ved oppvarming gir ikke kondens, tvert i mot hindrer det faktisk kondens ved at lufta inni kameraet ekspanderer og presser seg ut alle små åpninger slik at fuktig inneluft ikke får angrepet innsiden av kameraet fra noen sider.

 

Grunnen til at trikset med plastposen fungerer er det samme. Det hindrer den fuktige innelufta fra å angripe det kalde kameraet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ekspansjon ved oppvarming gir ikke kondens, tvert i mot hindrer det faktisk kondens ved at lufta inni kameraet ekspanderer og presser seg ut alle små åpninger slik at fuktig inneluft ikke får angrepet innsiden av kameraet fra noen sider.

 

 

Er ikke enig der gitt, det er konveksjon-prinsippet/Termisk konduksjon som er grunnen for kondens, fukt i rommet har ingen betydning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det alltid fuktighet i luften vi omgir oss med, men den er i gassform. Inneluft har gjerne en relativ fuktighet på 40 - 60%.

Relativ fuktighet betyr hvor mye av den maksimale vannmengen luften inneholder før den begynner å kondensere, dvs gå over i dråpeform. Det er temperaturen som bestemmer hvor mye vann luften kan inneholde i gassform. Høy temperatur- mye vann, lav temperarur- mindre vann. Derfor blir det kondens når temperaturen synker.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Relativ luftfuktighet (%) er som navnet tilsier, relativt til noe: metningspunktet.

 

Metningspunktet (for absolutt luftfuktighet gram/liter) synker kraftig ved synkende temperatur.

 

Når temperaturen øker så øker ikke den absolutte luftfultigheta i gram per liter.

 

Når temperaturen synker så synker ikke den absolutte luftfultigheta i gram per liter, før man passerer duggpunktet og vannet kondenserer ut fra lufta.

 

Så selv om man har relativt lav luftfuktighet inne, 40% i 20 *C, så skal det ikke så mye temperatursenkning av denne lufta før metningspunktet har sunket så mye at den relative luftfuktigheta når 100% (ved duggpunktet). I dette eksemplet er duggpunktet ca 6 *C. Med andre ord vil inneluft i kontakt med et kamera som er kaldere enn 6 *C kondensere på kameraet. Hadde innelufta vært skikkelig tørr (20% RH) så ville duggpunktet vært ca -3 *C. Hadde lufta vært skikkelig fuktig, f.eks 80 % RH på et bad som nettopp har vært dusjet i, så kondenserer det allerede ved ca 16 *C.

 

Kondens oppstår når fuktig luft kjøles ned for eksempel på grunn av kontakt med kalde flater. Skydannelse skjer også ved nedkjøling av fuktig luft, da uten en kald flate til stede.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...