Gå til innhold

D600 skitner til sin egen bildebrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Større dybdeskarphet

 

Her tror jeg du tøver???

 

Tenk deg først blenderen helt åpen: Lyset fra et punkt i motivet treffer da hele flaten i frontlinsen og brytes i linsene slik at alt lyset fra det samme punktet i motivet samles i et tilsvarende punkt på sensoren. Man kan tenke seg dette lyset som en kjegle på utsiden og en kjegle på innsiden av objektivets linser. Foran sensoren er det filtere slik at eventuelt støv aldri vil legge seg helt innpå sensoren og når lyset da kommer inn mot et punkt med støv over så vil bare den delen av lyskjeglen som støvet dekker hindres. Lyset kan altså komme inn på skrå under støvkornet om lyskjeglen inne i kameraet er bred nok. Om man blender ned derimot så blir kjeglen som kommer inn fra utsiden begrenset av blenderen og spissvinkelen på kjeglen inn mot sensoren begrenset. Og jo smalere denne kjeglen er jo mindre andel av lyset i kjeglen vil slippe forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

se# har helt rett her. Lyset fra motivet vil treffe hele sensoren på samme måte uavhengig av blenderåpning. Forskjellen er hvor mye lys som passerer blenderlamellenene avhengig av hvor åpne de er. På full åpning vil sensorstøv dessuten komme så langt utenfor fokusplanet at de knapt blir synlig, om de overhodet kan ses.

Det finnes to fokusplan: Et utenfor kamera og et som sammenfaller med sensorplanet. Tror du støvet på sensoren er langt fra fokusplanet inne i kameraet?

Og poenget er at vi i utgangspunktet ønsker at det skal komme akkurat like mye lys til en pixel om vi velger liten eller stor blender, vi regulere jo dette med lukkeren. Dermed skulle det være åpenbart at lyset umulig kan komme inn likt om man bruker stor eller liten blenderåpning siden man altså beviselig får forskjellig lysmengde på piksler bak støv i de to tilfellene.

 

 

 

Da er iallefall det kameraet utelukket .

Noen som vet om det er et sånt problem med D800 ??

 

Det kommer vel an på hvor fort du skal kjøpe kamera om D600 er utelukket? For dette er helt sikkert noe Nikon rydder opp i forholdsvis snart vil jeg tro. Dette beviser vel i grunnen bare at man tar en begrenset risiko om man bestandig skal ha det siste nye med det samme det kommer ibutikkhyllene? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor kommer dette støvet fra? Hva er årsaken?

Si det, men i følge videoen ser det ut til å være internt i kameraet. Da kan det være ureint monteringsområde eller deler i kameraet som produserer slitasjestøv. Uansett er det no good å få støv feil vei, og man kan lure på når eller om det tar slutt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Si det, men i følge videoen ser det ut til å være internt i kameraet. Da kan det være ureint monteringsområde eller deler i kameraet som produserer slitasjestøv. Uansett er det no good å få støv feil vei, og man kan lure på når eller om det tar slutt.

 

Tor

 

Hmm, merkelig at ikke Nikon gjennom så mange produserte kameraer ikke har lært å unngå slike feil. jeg leste om olje på D7000, men har ikke opplevd det på mitt. Men det er kansje fordi jeg har kun brukt det ved lavere temperaturer?

Lenke til kommentar

Det med olje tror jeg kan være vanskelig å unngå helt; så at den problemstillingen det dukker opp innimellom, overrasker meg ikke. Så lenge leverandørene har rutiner for gratis rens er det ikke noe å bråke om.

 

Dette med støv som blir vel litt av det samme; hvis det gir seg da. Hvis ikke, så er det problematisk.

Lenke til kommentar

Da er iallefall det kameraet utelukket .Noen som vet om det er et sånt problem med D800 ??

 

Renset min D800 sensor for første gang siden april. Var 2 små flekker på den som ikke gikk av med blåsing (forøvrig aldri blåst av sensoren så lenge jeg har hatt kamera før nå heller).

Lenke til kommentar

Her tror jeg du tøver???

 

Tenk deg først blenderen helt åpen: Lyset fra et punkt i motivet treffer da hele flaten i frontlinsen og brytes i linsene slik at alt lyset fra det samme punktet i motivet samles i et tilsvarende punkt på sensoren. Man kan tenke seg dette lyset som en kjegle på utsiden og en kjegle på innsiden av objektivets linser. Foran sensoren er det filtere slik at eventuelt støv aldri vil legge seg helt innpå sensoren og når lyset da kommer inn mot et punkt med støv over så vil bare den delen av lyskjeglen som støvet dekker hindres. Lyset kan altså komme inn på skrå under støvkornet om lyskjeglen inne i kameraet er bred nok. Om man blender ned derimot så blir kjeglen som kommer inn fra utsiden begrenset av blenderen og spissvinkelen på kjeglen inn mot sensoren begrenset. Og jo smalere denne kjeglen er jo mindre andel av lyset i kjeglen vil slippe forbi.

 

Jeg tror du har rett, men det er ikke én kjegle, det er en sum av kjegler som kommer ut av linsen. Større blenderåpning => flere kjegler (en fra hvert punkt i linsa). Når man begrenser blenderåpningen, ender man etterhvert med at alt lyset til et punkt på sensoren kommer fra ett punkt på linsa, og man kan skape skikkelige skygger - mens med åpen blender kommer lyset til ett punkt fra sensoren fra mange punkter på linsa, og skyggene blir uklare.

 

Det er mulig at fokusplan-forklaringene kan utvides til å forklare esensielt det samme, dersom man går tilbake til utledningen av linseformlene.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte, etter en test på mitt eksemplar, at dette stemmer!

 

Det er kjipern, men!! de er helt umulig å se de på "normale" blenderåpninger...

 

Har gått igjennom mange bilder for å se om det er mulig å spotte flekkene, å det klarer jeg ikke, selv med "overlay" i photoshop slik at jeg vet nøyaktig hvor de er...

 

Skal sies at jeg stort sett bruker blenderåpninger mellom f/1.8 til f/8.. kanskje f/11 men det er skjedent..

 

Lenke til kommentar

Det finnes to fokusplan: Et utenfor kamera og et som sammenfaller med sensorplanet. Tror du støvet på sensoren er langt fra fokusplanet inne i kameraet?

..Og derfor kan man også argumentere for at det "er på grunn av mer dybdeskarphet" - det blir nemlig mer dybdeskarphet også rundt fokusplanet på sensorplanet, hvor støvet sitter på beskyttelsesfiltrene rett foran sensoren. Å si at lyskjeglene blir smalere er en annen måte å si at det blir mer dybdeskarphet. Så - begge har rett. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...