Gå til innhold

Asus viser frem en lynrask spillskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere er vel klar over at Apple har patent på høyere oppløsning? :\

Kjipt for oss som ikke har lyst til å betale 8k for en treg skjerm uten fysiske justeringsmuligheter...

 

 

 

 

 

 

 

 

... Jejeje... jeg vet at det finnes alternativer fra Dell/samsung/etc. Jeg var sarkastisk, mkay?

Lenke til kommentar
og har standardoppløsningen 1920 x 1080 piksler
Merker jeg begynner å hate den standarden...Hver gang det nevnes en "fet" skjerm' date=' så har den møkkaoppløsning.

[/quote']

 

Jeg er nok litt utdatert når det kommer til skjermer, min skjerm har bare 1920 x 1080. Men hva er det egentlig som er galt med denne oppløsningen? Det ser ganske greit ut for meg, men det er jo muligens fordi jeg ikke kjenner til noe bedre :p

Lenke til kommentar

Dual link DVI har ikke nok båndbredde til 2560*1600 @ 120hz, så den type paneler blir nok ikke utbredt før DisplayPort får større fotfeste.

 

Skal også sies at andre paneltyper enn TN har tradisjonelt vært tregere og ikke nødvendigvis hadde gjort spesielt mye ut av 120hz.

 

Før eller siden kommer det Oled-paneler og da er det plutselig muligheter for mer enn 120hz, men da er det grensesnittet som henger bak igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått sliter produsentene med å lage stabile 120Hz høyoppløste skjermer som de kan gå gode for, men billige Koreanere ble tidligere levert med PCBer som kunne overklokkes helt oppmot 135Hz. Hvor stabile disse er vet jeg ikke, men mange har brukt dem over lenger tid uten problem.

Det burde bety at det er fint mulig å lage, dersom de store produsentene bare går inn for det. Noe de burde gjøre. For jeg tror at den som kommer først med en 2560x1440 skjerm med oppdateringsfrekvens på 120+ vil selge godt. Ja, de kommer til å være dyre i starten, men jeg ville ihvertfall punget ut noen tusenlapper ekstra for å få høyoppløst 120Hz IPS skjerm.

 

Håper dette er noe vi ser i nær fremtid, eller at OLED blir billig og tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg er nok litt utdatert når det kommer til skjermer, min skjerm har bare 1920 x 1080. Men hva er det egentlig som er galt med denne oppløsningen? Det ser ganske greit ut for meg, men det er jo muligens fordi jeg ikke kjenner til noe bedre :p

 

x1080 er bare bra for film. 1920x1200 er tross alt 120 ekstra pixler i høyden. Mer arbeidsplass.

 

Vi irriterer oss grønne fordi 1920x1200 var standard før "FullHD" ble ett hype ord for markedsføringsfolka.

 

Vi VET at var bedre speccet skjermer før de fant ut at de kunne selge dårligere skjermer (som er billigere å produsere for dem) til folk flest uten at de visste bedre.

 

Hadde ikke klaget om det var tilsvarende speccet skjermer med skikkelig oppløsning, men når "folk flest" nøyer seg med 1080p fordi de er sauer, så blir det ikke lønnsomt å lage 120hz, LED 1920x1200 skjermer fordi volumet er for lavt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men du får ikke 144Hz IPS-panel ;)

 

Burde være mulig, da Catleap leverte skjermer som kunne klokkes til 135Hz (IPS 2560x1440). Og de er basert på LG paneler som du finner i både Dell og Apple.

Jeg tror hovedgrunnen til at vi ikke har 120Hz høyoppløste skjermer er fordi det ikke er lønnsomt for produsentene. Ikke fordi det er teknisk vanskelig. Mannen i gata syns det er dyrt nok å bruke 6-7 tusen på en datamaskin, så å bruke tilsvarende på skjerm er helt uaktuelt for han. Grafikere, filmredigerere, bildebehandlere osv klarer seg med dagens 60Hz. Så spørsmålet er hvor mange gamere som er villig til å punge ut en betydelig sum for en skjerm. Jeg ville nok gjort det om prisen var under 7.500, men jeg vet ikke om det er mange nok som deler den kjøpelysten.

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

Dette er altså en 24"? Jeg kunne godt tenkt meg en slik men med 2560x1600/1440p, men det blir vel da kanskje på bekostning av tregere oppdateringsfrekvens.

Gjerne med IPS, og ikke TN i tillegg, det hadde vært noe det :)

Det største problemet er at vi fortsatt bruker LCD-skjermer. Du kan ønske deg høyere oppløsning så mye du vil, det endrer ikke at kostnadene for å utvikle en skjerm med oppløsning 2560x1440 og 120Hz ikke vil svart seg på inntjening.

Et annet problem er at IPS-paneler vil mest sannsynlig aldri klare å vise 120 oppdateringer i sekundet. Merker godt at min XL2410T får ghosting når jeg skroller ned en webside, og det skal da være blant "toppen" av TN-paneler.

 

Så lenge vi har LCD-skjermer er det hele rimelig meningsløst, heldigvis blir OLED-skjermer mer og mer mulig.

 

Men du får ikke 144Hz IPS-panel ;)

Du får ikke et 120Hz IPS-panel heller, det nytter ikke å fortelle panelet at det skal endre seg 120 ganger i sekundet når panelet bare klarer å vise 60.

 

 

Burde være mulig, da Catleap leverte skjermer som kunne klokkes til 135Hz (IPS 2560x1440). Og de er basert på LG paneler som du finner i både Dell og Apple.

Jeg tror hovedgrunnen til at vi ikke har 120Hz høyoppløste skjermer er fordi det ikke er lønnsomt for produsentene. Ikke fordi det er teknisk vanskelig. Mannen i gata syns det er dyrt nok å bruke 6-7 tusen på en datamaskin, så å bruke tilsvarende på skjerm er helt uaktuelt for han. Grafikere, filmredigerere, bildebehandlere osv klarer seg med dagens 60Hz. Så spørsmålet er hvor mange gamere som er villig til å punge ut en betydelig sum for en skjerm. Jeg ville nok gjort det om prisen var under 7.500, men jeg vet ikke om det er mange nok som deler den kjøpelysten.

Det er så vanvittig mye ghosting på de skjermene at du like greit kunne tatt en TV med 1280x720 og satt et akvarie imellom for samme effekt.

Lenke til kommentar

Har du prøvd en slik skjerm arni? Jeg har lest veldig mye positivt om de på nettet, men har holdt meg unna fordi jeg vil ha en kvalitetsskjerm og ikke glodvarm skjerm uten garanti og med billige løsninger. Det inntrykket jeg har fått av disse catleapene er at de er bildemessig veldig bra, og egner seg godt til gaming, men at kvalitetsfølelsen er svært laber.

 

Om du vet med sikkerhet at disse sliter med betydelig ghosting, så blir jeg glad om du deler den erfaringen :) For da gjør du meg enda mer sikker på å kjøpe en dobbelt så dyr 60Hz skjerm.

Lenke til kommentar

Har du prøvd en slik skjerm arni? Jeg har lest veldig mye positivt om de på nettet, men har holdt meg unna fordi jeg vil ha en kvalitetsskjerm og ikke glodvarm skjerm uten garanti og med billige løsninger. Det inntrykket jeg har fått av disse catleapene er at de er bildemessig veldig bra, og egner seg godt til gaming, men at kvalitetsfølelsen er svært laber.

 

Om du vet med sikkerhet at disse sliter med betydelig ghosting, så blir jeg glad om du deler den erfaringen :) For da gjør du meg enda mer sikker på å kjøpe en dobbelt så dyr 60Hz skjerm.

Har ikke prøvd en skikkelig, men har sett nok til å innse at de er overdrevent priset til himmels. Vil ikke tørre å påstå noe om inputlag, men ghostingen var omtrent på samme nivå som en U2711 (lett synlig ghosting ved rask bevegelse,) og når man har en piksel-"garanti" på maks 20 døde piksler er jeg ikke helt solgt. Det skulle ikke overraske meg om inputlag på Catleapene er en del lavere enn på en U2711, men det hjelper lite når ghosting er som det er.

 

Men så er jeg nok litt rar her, syns egentlig ikke XL2410T er tilfredsstillende når det kommer til pikselrespons heller, og den skal som sagt være blant toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...