Gå til innhold

Verdens største vindmøller er store som fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"kan produsere 25 millioner kilowattimer med energi – altså nok strøm til å forsyne 6000 husstander."

 

Kilowatttimer er en gitt menge energi, ikke en energi per tid. Sånn det står nå si er dette heller lite. 25 GWh i levetiden? Hvor lenge kan det da forsyne 6k husstander? 25 GWh per år? Det er da litt over 4000 kWh årlig per husstand, er ikke det litt lite som snitt igjen? Det er kanskje riktig i danmark?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge kilden har den 6 MW toppeffekt. Hvis det skal fordeles på 6000 husstander blir det maksimalt 1 kW på hver. Hvis 25 GWh er årlig energiproduksjon så betyr det at beregnet snitteffekt er litt under halvparten av makseffekten, ca 475 Watt per husstand.

 

Vind er svært variabelt og toppeffekten kan bare tas ut når det blåser passe kraftig. Det norske elforbruket er høyest når det er kalde og vindstille dager midt på vinteren. Blåser det opp til storm er det gjerne rundt 0 grader og dermed lavere energiforbruk. Vindkraft produserer altså i utakt med forbruksmønstret og siden elektrisitet er vanskelig/energikrevende/kostbart å lagre så blir det dårlig virkningsgrad hvis man skulle lagret det.

 

Jeg kan ikke skjønne hvilke norske boliger som klarer å komme ned i et årsforbruk på 4167 kWh per år. Selv ikke lavenergi hybbellleiligheter i blokk ligger så lavt. Det måtte eventuelt vært boliger som bruker vannbåren fjernvarme som hovedenergibærer.

 

Her er mitt regnestykke på hvor mange norske husstander denne kan forsyne: En normal familiehusstand bruker ca 20000 kWh i året. Dvs. at energimengden er nok til å forsyne 1250 husstander. Effekten er et annet regnestykke. Årlig gjennomsnittlig effektforbruk er altså 20 000//365*24) = 2,3 kW. Strømforbruket fordeler seg sånn at man bruker omtrent dobbelt så mye på et gjennomsnittsmåned om vinteren som man bruker om sommeren. Dvs ca 3,2 kW i månedsgjennomsnitt i januar. Noen januardager er kaldere enn andre. De kaldeste dagene i januarmåned bruker man ofte dobbelt så mye som de varmeste januardagene. Dvs. ca 4,6 kW i døgngjennomsnitt disse dagene. Forbruket topper seg rundt middagstider. Da er det ca dobbelt så høyt som nattetimene. Altså rundt 6,5 kW. Siden det ofte blåser lite akkurat disse dagene så kan vi regne med en ganske lav energiproduksjon. F.eks 10% av makseffekt = 600 kW. Dvs. at vindturbinen bare kan forsyne rundt 92 husstander akkurat når behovet er størst, ved middagstider en kald januardag. Hvis man er heldig, for det kan jo være helt vindstille også på optimale plasser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv med utregninger synes jeg innlegget ditt er i overkant spekulativt. Begrunnelsen uteblir, men det kan sies at jeg er svært glad i vindmøller.

 

Men for å ikke være helt blank: Det gjør ikke noe om det er vindstille på østlandet så lenge det blåser langs kysten, og det er om vinteren det stormer som værst. Og at folk ikke fyrer når det regner sidelengs er bare fjas...

 

Han sa ikke at man ikke fyrer når det regner og blåser. Du har gode muligheter til å vise hva med innlegget du mener er galt eller spekulativt, men du har foreløpig ikke brukt den muligheten særlig godt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ofte begrenset hvor langt det lønner seg å transportere strøm, og er det vinter i en region, så er det vinter i en region, det er ikke høst ved vindmøllene når det er vinter i resten av landet. Men at det blåser mye ved havet på vinteren er mitt inntrykk også. Men selv om man antar det, så er det noen svært gode poenger i innlegget.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så lenge vi selger strøm til utlandet burde det ikke være noe problem. Høst... <_<. Argumentasjonen om at temperaturen øker til 0 grader når det blåser holder ikke, selv ikke om man overdriver. De goe poengene klarer ikke jeg å se.

 

Meg og vindøller er som Sheldon Cooper og tog, så vet du hvor jeg kommer fra. :)

 

Er du uenig at lavtrykk om vinteren gjerne er relatert til mildere vær?

 

Det gode poenget er at hvor mange husstander den skal dekke er overdrevet, mener du 475 Watt på en husstand er ett realistisk snittforbruk?

 

AtW

Lenke til kommentar
Tja. Det har jeg jo. At det, ifølge Simen1, er 0 grader når det blåser er irrelevant, da et nasjonalt stømnett ikke påvirkes av lokale værforhold. Og da faller vel resten av argumentasjonen fra hverandre. Jeg er ikke meteorolog, men jeg er ganske sikker på at det blåser mer(langs kysten) om vintern enn ellers i året.

Gjennomsnittshusstander bruker mer når det er -20 og vindstille enn når det er 0 og sterk kuling. Det finnes sikkert en rekke trekkfulle unntak. Gjennomsnitt betyr jo som kjent at halvparten ligger over og halvparten under.

 

At kraftnettet er nasjonalt betyr ikke at det er tapsløst eller har uendelig overføringskapasitet. Kraft bør helst produseres nært forbruksstedet.

 

Forøvrig mener jeg staten begår et overgrep mot befolkningen når de tvinger alle strømkunder til å betale for vindmøller som de aldri har bedt om. De som vil ha vindmøller, slike som deg, bør gå sammen og finansiere særinteressen sin selv.

 

Forøvrig vil jeg anbefale dette ut i naturen programmet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei. Gjennomsnitt betyr ikke at halvparten ligger over og halvparten under (uten at det har noe med saken å gjøre).

 

Langs kysten blir det sjelden under 0 grader, og aldri -20 vindstille. Jeg pleier å fyre mer når det stormer. Går jeg ut i været tar jeg på meg varmere klær. Jeg vet ikke om noen som gjør noe annet. Kanskje det det blåser kald luft inn fra havet, det kan ikke jeg noe om. At det blir varmere når det blåser har jeg aldri hørt om, men du får bare mene hva du vil.

 

At et kraftnett er nasjonalt betyr at et kraftnett er nasjonalt. Å overføre strøm over lange avstander er ikke nytt. Det gjør vi allerede, uansett om du liker det eller ikke.

 

Vi lever i et demokrati, det får du bare finne deg i.

 

ATWindsor:

1. Det trenger jeg ikke mene noe om. Det er ikke relevant.

2. Simen1 trekker en del tall opp av hatten, derfor gidder jeg ikke sette meg inn i utregningene hans. Spessielt da alt annet i det inlegget var feil, eller uvesentlig.

 

Dette var mitt siste krampetak i den tråden her. Takk for debatt, og lykke til videre.

 

Selvsagt kan man overføre kraft langt, men det koster effekt.

 

1. At du ikke mener det er relevant om vind (lavtrykk) ofte er knyttet til mildvær om vinteren får stå for din egen regning. Det virker rimelig sentralt i din argumentasjon.

2. Tallene for gjennomsnittsforbruk er tatt rett fra kilden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei. Gjennomsnitt betyr ikke at halvparten ligger over og halvparten under (uten at det har noe med saken å gjøre).

Du har rett, men dette er flisespikking. Ta poenget i stedet for.

 

Langs kysten blir det sjelden under 0 grader, og aldri -20 vindstille.Jeg pleier å fyre mer når det stormer. Går jeg ut i været tar jeg på meg varmere klær. Jeg vet ikke om noen som gjør noe annet. Kanskje det det blåser kald luft inn fra havet, det kan ikke jeg noe om. At det blir varmere når det blåser har jeg aldri hørt om, men du får bare mene hva du vil.

Jeg bor ved kysten og her er det svært ofte under null på vinteren, gjerne i flere uker i slengen. Akkurat her er det aldri -20, men jeg vet om mange andre kystnære steder der det kan være -20. Jeg antar du bor på Jæren og antar resten av norges kyst har samme klima siden du uttaler deg sånn.

 

At du fyrer mer når det stormer er helt i tråd med det jeg sa om trekkfulle hus og unnntak.

 

At et kraftnett er nasjonalt betyr at et kraftnett er nasjonalt. Å overføre strøm over lange avstander er ikke nytt. Det gjør vi allerede, uansett om du liker det eller ikke.

Dette handler ikke om hva jeg liker eller ikke. Det handler om hva som skjer i praksis og konsekvenser av å sende strøm over lange avstander som om avstandene ikke eksisterte. Kraftnettet er forsåvidt ikke nasjonalt men internasjonalt. Forbruk har store fordeler av nærliggende produksjon fremfor fjerntliggende. Det handler ikke bare om effekttap i nettet men også overføringskapasitet og naturinngrep i form av kraftlinjer. Altså om miljø på to ulike måter.

 

Siden vindkraft er så uberegnelig som det er så kan man ikke dimmensjonere ned kraftlinjer (eller rettere sagt utsette oppdimmensjonering) til lokalsamfunn som er ment forsynt med vinkraft. Lokal vindkraft gir altså ikke lavere behov for naturinngripende overføringslinjer. Naturen lider også av lokale ødeleggelser i form av nye skogsveier, konstruksjonsområder, støy, visuell forsøpling og at ørn blir drept i hopetall.

 

Vi lever i et demokrati, det får du bare finne deg i.

Det vitner ikke mye om demokrati når politikere trer stort sett uønskede løsninger ned over alle velgere. Jeg vil ha et bedre deomkrati. Et som lytter til velgerne.

 

ATWindsor:

1. Det trenger jeg ikke mene noe om. Det er ikke relevant.

2. Simen1 trekker en del tall opp av hatten, derfor gidder jeg ikke sette meg inn i utregningene hans. Spessielt da alt annet i det inlegget var feil, eller uvesentlig.

1. Det handler fortsatt ikke om hva noen av oss mener. Vind og mildvær er udiskutabelt korrellerende faktorer. Du får google litt rundt hvis du har behov for grunnleggende meteorologiske kunnskaper.

2. Jeg tror årsaken til at du påstår jeg trekker tall opp av hatten er at du ikke har lest eller fortsått innlegget: "gidder ikke sette meg inn i".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Langs kysten er det kaldere når det blåser.

Jeg synes du bør følge oppfordringen om å lese deg litt opp på meteorologi.

 

Selv om vindmøller er ideelt langs kysten, kan strømmen overføres, dersom det er nødvendig. Det siste er, i dag, veldig vanlig. På den andre siden ville offshore-anlegg utenfor kystbyene ikke betydd mer langreist strøm, men et (kortreist) supplement til den strømmen som allerede overføres til disse byene.

Ja, energiregnskapet viser nok det, men effektregnskapet må likevel ta høyde for kalde vindfrie dager. Vindkraft fører altså til økte effektsvingninger sett fra vannkraftprodusentenes og netteiernes sider. Siden vi allerede har godt overskudd av energiproduksjon så vil flere vindkraftverk bare gi økt overproduksjon. Overproduksjon dumpes som kjent i utlandet til dumpingpriser fordi ingen er villige til å kjøpe overskuddet vårt dyrt. Norsk kraftbransje sin filosofi er at det er bedre å selge unna billig, enn å tømme vannet i vassdraget, utenom turbinene.

 

Som jeg skrev mente jeg at Simen1 sin kritikk mot vindmøller var "overkant spekulativt" og "fjas". Det føler jeg at jeg nå har fått vist.

Vær vennlig å pek på konkrete eksempler. Å komme med slike konklusjoner etter å "ikke gidde å sette deg inn i utregningene" synes jeg virker i overkant tynt.

 

Om det finnes noen sannhet i det dere skriver eller ikke, så skal dere uanset få ha tallene deres i fred. Ja, det er utrolig hva dere vet, men jeg trenger ikke svare på alt.

Hvis du fortsatt har spørsmål etter at du har satt deg inn i utregningen så får du fyre løs.

Lenke til kommentar
(nordnorge ikke inkludert)

Hvorfor ikke? Det er bygget mange og planlagt ennå flere vindkraftparker i Nord-Norge. Kysten av Nord-Norge utgjør over dobbelt så mye av norges kystlinje enn stripen fra Stavanger til Frøya som du henter data fra. Du kan ikke bare ekskludere data som ikke gavner din sak sånn uten videre.

 

Slik ser det ut her jeg bor. Her er ennå et par eksempler du ekskluderer som en parantes.

 

Her i Tromsø har vi en vindpark ca 30 km vest for byen og en planlagt ca 5 km øst for byen. Det hadde vært fint om du hadde tatt jobben med å lage et plot med data fra januar og februar måned, med mwind langs den ene aksen og mtemp langs den andre. Altså x,y-plott for 59 dager.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...