Gå til innhold

DisplayPort blir trådløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke akkurat den kabelen som plager meg mest, men den kan kanskje kvitte oss med et annet problem: viftestøy! Dette muliggjør å flytte selve maskinen lenger vekk fra sitteplassen. Det er dog avhengig av at man tar i bruk trødløst tastatur og mus som takler avstanden.

 

Jeg tror kanskje ikke dette appelerer til hardcore gameren, da et brudd med trådløsoverføring har større sannsynlighet enn kablet overføring. Men det kan jo være kult å koble dataen som står på nerderommet til Tven i stua med trådløs overføring. :)

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar
Ifølge VESA viser analysefirmaet IDC sine tall at 89,5 prosent av alle stasjonære maskiner og hele 95 prosent av bærbare maskiner vil ha DisplayPort i 2014.
Håper at noe skjer snarlig, for DisplayPort er fortsatt en kuriositet, kun brukt på noen bedriftsbærbare, dyrere hovedkort, grafikkort og skjermer (hvis man ser bort fra eplemaskiner), resta lages fortsatt med vga (+dvi & hdmi for hk) (+hdmi for bærbare )
Lenke til kommentar

Vel, foreløpig høres det ikke så imponerende i grunn. Med så høy frekvens så vil både rekkevidden og gjennomtrengeligheten være ganske lav, og dette vil dermed kunne begrense bruken en god del.

 

Problem det ikke kan takle enkle gjenstander i stål eller aluminium uten at det fører til dårlig signal. Selvsagt, jeg går ut fra at de ikke har funnet opp noe helt håpløst, men stiller meg fortsatt skeptisk. ^^

 

Og for de som er redd for stråling så er jo dette ikke akkurat gode nyheter, med tanke på den kraftige frekvensøkningen vil gjøre dette langt "farligere". 60 GHz er dog langt unna noe rent teoretisk skadelige frekvensbånd, også kalt ioniserende stråling.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ifølge VESA viser analysefirmaet IDC sine tall at 89,5 prosent av alle stasjonære maskiner og hele 95 prosent av bærbare maskiner vil ha DisplayPort i 2014.

Her trengs det en presisering. Det popper ikke magisk opp slike porter på maskiner kjøpt før 2014. Her ser de utelukkende på maskinersolgt i 2014, ikke maskiner i bruk i 2014.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, foreløpig høres det ikke så imponerende i grunn. Med så høy frekvens så vil både rekkevidden og gjennomtrengeligheten være ganske lav, og dette vil dermed kunne begrense bruken en god del.Problem det ikke kan takle enkle gjenstander i stål eller aluminium uten at det fører til dårlig signal. Selvsagt, jeg går ut fra at de ikke har funnet opp noe helt håpløst, men stiller meg fortsatt skeptisk. ^^Og for de som er redd for stråling så er jo dette ikke akkurat gode nyheter, med tanke på den kraftige frekvensøkningen vil gjøre dette langt "farligere". 60 GHz er dog langt unna noe rent teoretisk skadelige frekvensbånd, også kalt ioniserende stråling.

Ioniserende stråling er ultrafiolett lys (det som gjør deg brun og kan gi hudkreft) opp til rønken og gama stråler, de ligger på den andre siden av synelig lys i forhåld til radio og wifi. Annen stråling kan ikke inonisere (en kraftig laser kan ionisere men det er fordi den varmer opp og fordamper det den treffer)

 

Lenke til kommentar

Trådløst er bra og alt det der, men er det noen som faktisk tenker på effekten av strålingen? La oss si om 25-50 år.

 

Uansett, en spennende nyhet :) Er det noe informasjon på maks oppløsning, osv.?

Det er alt for mange som tenker på effekten av slikt. :( De fleste av de kryr etter å finne noen effekter som følge av dette.

Men faktum er at verden er en eneste stor smeltegryte av stråling, hvor alt fra sola til jorden til alle celler i kroppen din sender ut stråling, og det samme er det sanseorganene dine utnytter seg av. Uten stråling, intet liv.

 

Ozonlaget og magnetfeltet rundt jorda beskytter oss mot stråling med svært høye frekvenser (aka. Ioniserende stråling), mens lave frekvenser slippes igjennom og er det øyene våre ser som lys. Kroppen sies å generere ca 100W med stråling på gjennomsnittlig basis. Er det skadelig? Såklart, livsfarlig, vi eldres jo alle, og dør tilslutt.

 

Enda svakere og mindre skadelig stråling blir usynlig for det blotte øye, og går du lavt nok så havner du i spekteret hvor radio og andre elektriske komponenter opererer.

Varmeovnen din genererer 2000W i form av bla. infrarød stråling, som er mer høyfrekvent enn mobiltelefonen din som kanskje er på noen hundre milliwatt....

 

Men for all del, det er de som aldri velger å godta vitenskapen bak ordet "stråling". Og det er nok disse som kommer til å reagere når de finner ut at frekvensen til den trådløse overføringen har økt med 11-20 ganger.

Om 100 år så har vi kanskje trådløs overføring på rundt 500 terrahertz! EEEK!

(populært også kalt grønn lys)

 

Ioniserende stråling er ultrafiolett lys (det som gjør deg brun og kan gi hudkreft) opp til rønken og gama stråler, de ligger på den andre siden av synelig lys i forhåld til radio og wifi. Annen stråling kan ikke inonisere (en kraftig laser kan ionisere men det er fordi den varmer opp og fordamper det den treffer)

Vell, my point exactly.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå begynner vi å snakke :D

Vel... de må finne opp en skjerm som ikke trenger strøm først, da begynner det å bli virkelig nifty. Må du ha en kabel til skjermen, kan du like godt ha flere.

 

Uansett, trådløs DP er et fremskritt, men da først og fremst på skjermer som benytter flere kilder.

Lenke til kommentar

Må du ha en kabel til skjermen, kan du like godt ha flere.

Det er fra skjerm til PC det blir styr, siden det er ørten adnre kabler som skal den veien. Strøm er ikke noe problem, da man kan skru fast en stikkontakt under skrivebordet som alle skjermene kan kobles på. DEt kan man ikke med skjermkabler, da alle sammen må til PCn, uansett hvor den er plasert.

 

Og med trådløs skjerm er samtlige I/O enheter mulig å få trådløst, og da er man plutselig fri! :D

Lenke til kommentar

Vel, jeg har testet trådløs overføring av bilde til skjerm - og da ble senderen glovarm. Forhåpentligvis blir dette bedre.

 

Men så var det dette med sikkerhet da. Selv om det er snakk om en forholdsvis høy frekvens med tilhørende kort rekkevidde, så er det ubehagelig å tenke på at alt man gjør sendes gjennom luften. Krypteres det?

Lenke til kommentar

Fri og fri... Med alt dette forbanna styret med resonnerende trådløse signaler som kræsjer, dårlig signaler og utstyr som faller ut. Har prøvd å bruke forskjellige teknologier på en gang i håp om at alt skal bli trøbbelfritt, men akk nei.

 

Trådløse musa stopper en gang innimellom, og da alt for ofte til å kunne bruke den i praksis. Blutooth keyboardet funkerer litt så som så. Er langt fra alltid det klarer å koble seg opp, samt at det tar tid. Spesielt i disse dager hvor utstyret dutt sparer strøm ved å koble ut enhetene om du ikke bruker de i mer enn et par minutter. Ja, å påstå at WiFI-nettverket er bunnsolid blir også en skarp underdrivelse, og med ørten andre nettverk fordelt utover nabolaget og bare i samme huset, slik at det alltid er noen på forskjellige kanaler.

 

Ja, selv kabel er ikke helt lett å få til ved høy båndbredde. Å få en 10-15m lang Dual-Link kabel har nesten digitalimpuls gitt opp å skaffe meg, etter at det har vært problem med enhver kabel de har gitt meg. Det er problemer med for skarpe kanter på ledningen, og svært sårbart å falle ut. Heldigvis mye bedre oppsett på Displayport, men men.

 

Om du hadde gjort alt trådløs så tviler jeg på at du hadde kalt deg selv "fri". :p Og så er det enda noen ekstra ting du kan glemme hvor du la. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan dette vil slå ann, med tanke på Thunderbolt. Hvis jeg ikke husker feil, var det mulig å seriekoble både skjermer og hardisker, noe jeg personlig synes ville vært mye bedre enn å måtte ha ørten kabler til eksterne disker, bare for å bli kvitt en kabel til skjemen.

 

Vil jo ikke akkurat si thunderbolt har slått særlig ann heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, jeg husker vi hadde IR-overføring av data på 90-tallet, og lasere brukes noen ganger til å overføre data point-2-point... Framtiden er nå :)

Ja, det stemmer. :) 400-790 terahertz-båndet har jo faktisk blitt brukt i kommunikasjon i tusenvis av år. :)

 

Dog, akkurat det utdraget var egentlig ment noe sarkastisk, nettopp fordi det blir helt feil å tro at ny utvikling bare øker strålefrekvensen, og at vi på et tidspunkt vil ha livsfarlig stråling. Ja, for vi mennesker har for lengst tatt i bruk det aller meste av det elektromagnetiske spektrum, og hovedpoenget mitt er at "mange" frykter stråling fordi det nettopp heter dette, stråling. Og da ofte uten å vite det faktum at bla. kjente elementer som f. eks lys og varme også er stråling, og som på ingen måte er mindre skadelig.

 

Noen blir redd fordi mobilen varmer opp øret deres noen grader, men blir ikke redd når sola skinner i ansiktet, eller du kjenner at huden koker i sola... Hvorfor? Synlig lys er jo å regne som langt mer høyfrekvent og farlig enn mobilstråling. Forklaringen er i grunn ikke så vanskelig. Det er fordi det er "ukjent" og ikke noe "naturlig", og heller ikke noe man kan se.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg synes seriekobling av skjermer høres svært bra ut med tanke på kabelreduksjoner. I tillegg kunne man latt skjermkabelen bli inspirert av USB-kabelens egenskap til å frakte både kraft (strøm, spenning) og signaler. Siden man neppe ønsker 230V i den åpne delen av kabinettet så kunne det vært en splitter på utsiden av kabinettet som man kobler på 230V-inntaket på strømforsyningen. Da hadde et 3-skjerm oppsett gitt akkurt 3 kabler, derav 1 til PCen og de to siste mellom skjermene. I likhet med USB kunne skjermene blitt spurt om tilgjengelig effekt før de slo seg på, sånn at man ikke risikerer overbelastning om noen skulle prøve å koble 100 skjermer i serie. Så enkelt kunne det vært, om bransjen hadde gått inn for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...