Gå til innhold

Vifteløs monsterkjøler skal takle Intel-flaggskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812734

Hm ja litt tvilsomt men hvis de sier så skal vel den holde. sist gang man prøvde et produkt fra Zalman som var kjølepasta så ble tom skjermkortet vått(ingen overdreven dose med pasta heller). Enough said.

Lenke til kommentar

Den oppbygningen har jeg i hvert fall ikke sett maken til før, og kanskje det er en spesielt effektiv måte å gjøre ting på, det vet verken du eller jeg.

 

Vifteløse aluminiumskabinetter er ingen konkurrent til denne siden de kabinettene er i en helt annen kategori, de er dyre og gjerne små og brukes veldig lite i den type maskiner som denne nye kjøleren er beregnet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor godt kjøler den vist du har ingen vifter i PCen i det hele tatt?

Uten at jeg er noen ekspert på emnet vil jeg tro at den kjøler ganske mye dårligere om du har et vifteløst kabinett ettersom den varme luften bare vil stige opp i kabinettet og bli der fordi det ikke er noe som blåser den ut. Men den mest kritiske jobben gjør jo kjøleren uansett, flytter varmen fra CPUen og sprer den utover i kabinettet (og forhåpentligvis ut av PCen etter hvert).

Blir det ikke feil å bruke betegnelsen "massiv" om en kjøler som er full av hulrom :-) ?

Bare hvis du tar for deg kun en av ordets betydninger:

av det samme stoffet tvers igjennom; kompakt, tett armringer av m-t gull / en m- dør

Tar du med flere betydninger ser du at det passer:

kraftig, tung, bastant; storstilt en m- skikkelse / få m- oppslutning, motstand / m- påvirkning / m- kritikk / et m-t angrep

(Dette er ingen invitasjon til å diskutere om hvorvidt nøyaktig denne kjøleren går under sistnevnte betydning av ordet massiv ;-) )

Lenke til kommentar

Den oppbygningen har jeg i hvert fall ikke sett maken til før, og kanskje det er en spesielt effektiv måte å gjøre ting på, det vet verken du eller jeg.

 

Vifteløse aluminiumskabinetter er ingen konkurrent til denne siden de kabinettene er i en helt annen kategori, de er dyre og gjerne små og brukes veldig lite i den type maskiner som denne nye kjøleren er beregnet på.

 

Det er perfekt når man skal lage seg en kraftig arbeidsstasjon eller HTPC helt uten bevegelige deler. Kostnaden er ikke særlig høyere enn et godt kabinett pluss en tårnkjøler så jeg ser ikke problemet.

 

Fremtiden er å bruke varmerør til å lede varmen ut i kabinettet som er desinet som en 5-10 kg massiv kjøleribbe til kjøling av komponentene, ikke tårnkjølere. Kabinetter med varmerør og en gedigen kjøleribbe som dekket hele baksiden av hovedkortplaten og som videre smeltet sammen med selve kabinettet var designet mange år tilbake.

Lenke til kommentar

Ville ikke kjølingen av slike varme enheter vært bedre om de ble bygget rett inn i en store effektive kjøleblokker? Fremfor disse lagene med HS, ting i mellom og deretter kjøleløsning ovenpå dette. At hele saken var kapslet inn i en kjøleblokk måtte da vært bedre. Så kunne man få kjøpt Air eller Water Edition.

 

"Dette er en SoC og 90% av den er et kjøleelement."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For et par uker siden var det annen tråd om kjøling, og da var det en som skrev noe om hvordan en gammel mac kunne leveres med pipe. Ja en skorstein av papp. Dette var vel helt tidlig i 80 årene. Skorsteinen var lett men gjorde det den skulle. Den skapte trekk ut av kabinettet.

 

Ett kabinett med en en svært skorstein vil jo være perfekt sammen men en diger kladd av en passiv kjøler. Skorsteinen kan man jo lage av stiv papp som enkelt kan brettes sammen om en skal flytte pc eller dra den med seg utomhus. Poenget er jo bare å skape sug ut fra kabinettet som trekker ut den varme luften fra denne kjøleren. Tenk så deilig å ha det helt stille på (hjemme)kontoret. Også er jo dette en svært rimelig løsning, og det beste er jo at den er passiv. Og med et passivt skjermkort (jada ikke for alle), vifteløs psu og kun SSD så er det faktisk helt stille. Ingen pumper som brummer eller vifter som suser eller disker som spinner opp og ned. Fantastisk.

 

 

Er det forresten noen som har testet pc med skorstein? Eller som kjenner teorien bak en god skorstein? Hvilke mål bør en skorstein ha for å lage god ventilasjon i et kabinett?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...