Gå til innhold

Stortest: Ultrabooker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I ytelelsestesten står det

"MacBook Air, Asus Zenbook og Toshiba Z930 viser best takter i grafikktestene, men i praksis er det ikke så veldig store forskjeller mellom brorparten av kandidatene. Likevel biter vi oss litt merke i at datamaskinene fra Dell og Sony vanligvis befinner seg helt nederst. "

 

Dette burde omformuleres litt. Grunnen til Dell eller Sony havner nederst er pga. hybriddisk (for Sony sin del har den 1333 MHz DDR3 mot 1600 MHz) mot rene SSD disker i de andre maskinene. Dette burde strengt tatt ikke komme som noen stor overaskelse. Det er også en prisforskjell på flere høvdinger. Skjerpings.

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Synd at denne testen allerede er utdatert. Rimelig uaktuelt å kjøpe en ultrabook uten trykkfølsom skjerm i dag.

 

Hva i allverden skal du med en touchskjerm på en "Ultrabook"? På en slags convertable hvor du kan nappe av hele skjermen, vri den om eller noe i den duren så den i praksis kan fungere som et slags nettbrett så kan jeg si meg sånn halvveis enig men på en ren bærbar maskin så ser jeg ikke helt poenget med touchskjerm? Det blir jo bare merker på skjermen, og du er jo sliten i hånda allerede etter få minutter om du skal sitte med hånda strakt ut for å ta på skjermen.

 

 

I ytelelsestesten står det

"MacBook Air, Asus Zenbook og Toshiba Z930 viser best takter i grafikktestene, men i praksis er det ikke så veldig store forskjeller mellom brorparten av kandidatene. Likevel biter vi oss litt merke i at datamaskinene fra Dell og Sony vanligvis befinner seg helt nederst. "

 

Dette burde omformuleres litt. Grunnen til Dell eller Sony havner nederst er pga. hybriddisk (for Sony sin del har den 1333 MHz DDR3 mot 1600 MHz) mot rene SSD disker i de andre maskinene. Dette burde strengt tatt ikke komme som noen stor overaskelse. Det er også en prisforskjell på flere høvdinger. Skjerpings.

 

En maskin er vell strengt tatt ikke en "Ultrabook" om den ikke leveres med SSD? Og en MacBook Air er vell strengt tatt ikke en "Ultrabook" fordi den kjører OS X eller noe i den duren, om vi skal følge Intel som har kommet med hele "Ultrabook" spesifikasjonen og hva som må til for at en maskin skal kvalifisere til å være en "Ultrabook"?

 

1333MHz mot 1600MHz har vell minimalt å si i praksis? Kan vell kanskje hjelpe litt på skjermkortytelsen når det integrerte skjermkortet deler minne med systemet.

 

 

Er litt synd at man ikke trekker frem blant annet touchpadden på MacBook Air, den er jo flere hakk over hva du får på både Samsung 9-serie og Asus Zenbook, noe som kan være greit å få frem i en slik sammenligning da prisene blir utrolig like og det fort kan være en avgjørende faktor for enkelte. Thunderbolt gir deg jo mulighet for å koble til dock utstyr med dedikert skjermkort som også kan være et stort poeng for de som ønsker å docke en "Ultrabook" i stasjonære sammenhenger og få endel mer ytelse ut av den, dog er utvalget av slikt temmelig labert enda men et poeng er det jo så absolutt da de færreste vil kjøpe en slik maskin og bytte den om 6mnd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Forstår ikke hvorfor Zenbook ikke er best i test. Jevnt over bedre ytelse og de er i samme prisklasse.

 

Leste du testen? Ifølge dem så gir Samsung 9-serie generelt bedre kvalitetsfølelse, er hakket tynnere og lettere noe som gjør at det bikker i fordel 9-serien fra Samsung.

 

Er vell ikke så utrolig vanskelig å forstå det? I et såpass jevnt markedet så er det jo slike smådetaljer som bikker ting i en eller annen retning. Det er ikke utelukkende rå spesifikasjoner som avgjør om en maskin er bedre enn andre, det er andre faktorer som må taes med i betraktningen og blant annet tastaturet på Zenbook har vell fått endel pepper i tester for å ikke være av de bedre? Sånt trekker jo eventuelt ned inntrykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste du testen? Ifølge dem så gir Samsung 9-serie generelt bedre kvalitetsfølelse, er hakket tynnere og lettere noe som gjør at det bikker i fordel 9-serien fra Samsung.

 

Er vell ikke så utrolig vanskelig å forstå det? I et såpass jevnt markedet så er det jo slike smådetaljer som bikker ting i en eller annen retning. Det er ikke utelukkende rå spesifikasjoner som avgjør om en maskin er bedre enn andre, det er andre faktorer som må taes med i betraktningen og blant annet tastaturet på Zenbook har vell fått endel pepper i tester for å ikke være av de bedre? Sånt trekker jo eventuelt ned inntrykket.

Beklager, gikk litt fort i svingene. Gikk glipp av det. Det klarer opp ting og jeg er faktisk enig :) Følelsen har mye å si når det er så likt.

Lenke til kommentar

HVORFOR TESTER DERE ALDRI UX32VD?!?!?!?!?!?!

Etter SSD og W8, booter min på ca 6 sekunder.

Jeg drar spill på geforce go620 kortet som man aldri klarer på CPU. I7 prosessor er heller ei en ulempe, samt matt fullhd ips panel!

 

Man kan også slenge inn mer RAM i ux32vd! Det er en 7mm disk som må inn, feks Samsung 830 eller den nye samsung serien er bra kjøp. Den innebygde iSSD kan partisjoneres om til "vanlig" bruk (feks om du vil ha dualboot eller ha backup innebygget). Jeg bruker den mest til SRC nå, men tenker jeg skal ha inn ubuntu på iSSD-en når steam lanseres straks.

Lenke til kommentar

Interessant maskin det, men det er jo slettes ingen skikkelig SSD løsning? Det er jo en hybriddisk med 24GB flash for caching, det tåler jo ikke sammenligning og du mister jo fordelen av driftsikkerheten til SSD.

 

I praksis så gir GT 620M minimale fordeler kontra Intel HD 4000, ingen er spesielt gode til spilling og sistnevnte gir høyere varmeutvikling og høyere strømforbruk bare for å gi deg noen få prosent bedre ytelse i spilling som maskinen uansett ikke takler på noen spesielt god eller effektiv måte?

 

 

Alt er subjektivt, men jeg ser ikke helt den store fordelen der. Men absolutt en het kandidat i "Ultrabook" segmentet.

 

Se gjerne her for boot :)

 

Ser ut som det er ca 8 sekunder, kan være jeg tok litt hardt i med 6 sekunder. (jada, det er cold boot). Standard Ram, Samsung 830 256Gb SSD.

I7 siste gen ULV prosessor.

 

Men den leveres jo ikke med Samsung 830 SSD? Hvertfall ikke utgaven fra Komplett.no

Lenke til kommentar

Interessant maskin det, men det er jo slettes ingen skikkelig SSD løsning? Det er jo en hybriddisk med 24GB flash for caching, det tåler jo ikke sammenligning og du mister jo fordelen av driftsikkerheten til SSD.I praksis så gir GT 620M minimale fordeler kontra Intel HD 4000, ingen er spesielt gode til spilling og sistnevnte gir høyere varmeutvikling og høyere strømforbruk bare for å gi deg noen få prosent bedre ytelse i spilling som maskinen uansett ikke takler på noen spesielt god eller effektiv måte?Alt er subjektivt, men jeg ser ikke helt den store fordelen der. Men absolutt en het kandidat i "Ultrabook" segmentet.

Se gjerne her for boot :)http://www.youtube.com/watch?v=vaBfDqvXKYU&feature=plcpSer ut som det er ca 8 sekunder, kan være jeg tok litt hardt i med 6 sekunder. (jada, det er cold boot). Standard Ram, Samsung 830 256Gb SSD.I7 siste gen ULV prosessor.
Men den leveres jo ikke med Samsung 830 SSD? Hvertfall ikke utgaven fra Komplett.no

 

Du kjøper en Samsung 830 SSD og slenger inn.

Samtidig får du en I7 prosessor, som jeg mener er "verdt" mer enn en kjip 128gb treg SSD. Du får også mulighet for å slenge inn mer RAM.

 

Det er enkelt å bytte, man bryter heller ei garanti.

GT620 er mye raskere enn den innebygde grafikken :-)

Jeg kan dra diablo 3 i fullhd. i bf3 må jeg selvsagt skru ned grafikken og effektene, men det er fint spillbart og grei FPS.

 

CS:GO og slike "enklere" spill drar man med alt på maks og fullhd.

 

PS. man kan overklokke GT620 også.

GT630 og GT620 er samme kortet, som betyr at GT620 takler en del OC. (er bare å følge litt med på temps og seff se etter artifacts :p). Kan dra ut ca 10% ekstra ved OC av 620 i ultrabooken.

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Rimelig uinteressante maskiner for min del...en bærbar idag uten W8 og en trykkfølsom skjerm er ikke aktuelt for meg etter jeg har lekt meg med en Samsung ATIV Smart Pc.

 

Mulighet til å ta av skjermen er en gedigen fordel.

 

 

Ser frem til tester av slike maskiner...begynner å bli endel av dem nå og lite med tester.

Lenke til kommentar

HVORFOR TESTER DERE ALDRI UX32VD?!?!?!?!?!?!

Helt enig. Den har flere tilkoblingsmuligheter (noe som i hvert fall jeg setter høyt), har dedikert skjermkort, kan oppgraderes med mer minne, man kan bytte harddisk og prisen er lavere enn UX31A.

 

En annen ting. Hvorfor tester dere Dell 14z, og ikke XPS 13 Ultrabook som er langt på vei mer lik de andre i denne testen? XPS 12 Ultrabook har touchskjerm som kan snus, så den kan brukes som en tablet. Dell leverer også med Windows 8.

Lenke til kommentar

2 ting:-Dere kunne ha dratt inn en en AMD modell bare for å tatt inn sammenligningsgrunnlaget-En til objektiv test for tastaturene: Skrive "The quick brown fox jumps over the lazy dog" med begge shift tastene inne. En fin test for å se om tastaturet har store ghosting problemer.

 

Razer Lycosa:

 

HE QUIC BROWN OX UMPS OVER HE AZ DOG

 

:(:shrug::(

Endret av HaakonNordengen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva i allverden skal du med en touchskjerm på en "Ultrabook"? På en slags convertable hvor du kan nappe av hele skjermen, vri den om eller noe i den duren så den i praksis kan fungere som et slags nettbrett så kan jeg si meg sånn halvveis enig men på en ren bærbar maskin så ser jeg ikke helt poenget med touchskjerm? Det blir jo bare merker på skjermen, og du er jo sliten i hånda allerede etter få minutter om du skal sitte med hånda strakt ut for å ta på skjermen.

 

Alltid interessant å lese kommentarer fra folk som tror de kan definere andres behov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...