Gå til innhold

Test: Asrock Z77 OC Formula


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo vannblokk innebygget så du har i det minste et veldig godt alternativ til vifta. :)Ikke at jeg ville brukt 2000kr for et hovedkort med bare 4x PCI-e ved bruk av av tre skjermkort og det faktum at det er fra AsRock.

 

Asrock er ikke hva de engang var, de har tatt steget opp. Lett å bare sitte her og si det, men jeg har testet både extreme6 og x79 professional :) Dessuten er dette kortet meget populært i ekstrem-overklokkingkretser, noe som i seg selv er en god pekepinn på at kortet er stabilt og solid, og ikke finner på noe tøys i tide og utide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier nå som med Maximus V Formula brettene: Det er ikke et godt alternativ. Den innebygde vannblokka er ekstremt jalla, samme hvor god ytelse du får ut av den.

Jalla, som i stygg du tenker på? Synes det er en svært hendig funksjon, som kan spare en for en hel del penger. Og dette bare fordi den har to nipler (som kanskje kan taes av?)?

 

Synes i hvert fall at det var det minst fæle rent kosmetisk på hovedkortet. :p

Jeg jeg ser bare på det som en meget stor fordel, for da sparer man/jeg ca 1000kr, som ikke er bare småpenger. Trdjepartskjølere er nok sikkert hakket bedre, og kanskje også finere, men for prisen av 1000kr og flere uker med venting fra sending fra USA/Tyskland etc. så kan det raskt være en fordel å ha dette integrert.

 

Ja, av det jeg har erfart så ble MOSFETene langt over 100 grader varme om jeg presset de så hardt som jeg har vært nødt å gjøre for å få til en skikkelig overklokk. Har også være begrenset ved at sørbroen ble ekstremt varmt, selv med aktiv kjøling. I dette tilfellet så slipper man jo dette da det er snakk omLGA 1155 sokkelen, som jo ikke har mulighet for overklokking av chipsettet, more or less. :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg er den eneste som har trøbbel(må konsentrere ekstra) for åse forskjell i talla under ytelse.Hva med å f.eks vise grafer som gjør det lettere å se forskjellen. Ta Far Cry FPS testen f.eks der har samtlige kort en verdi over 197, hvorfor ikke starte på 195 og oppover?

 

Grafene er gode nok som de er. Det illustrerer veldig godt hvor liten forskjellen er fra A til B og gir en pekepinn om at ytelsen i seg selv burde ikke være en faktor for oppgradering.

 

At noe øker fra 200 til 201 kontra en økning fra 200 til 202 gir en isolert økningsprosent på 100% om man ikke ser helheten.

Lenke til kommentar

HW gjør samme feilen som alltid, og jeg tenker at det er på tide å nevne det nå. Man ser i første test at klokkefrekenvensen faktisk er forskjellig på de forskjellige kortene. Når et kort er klokket 0.5% høyere enn oppgitt, så _må_ man trekke fra dette på samtlige målinger. I HW sine målinger vil alltid et kort som har høyere bitrate får kortere responstid på minnet f.eks. Marginene her er så små at dette vil gi et stort utslag. Avhengig av testen og måleteknikken som benyttes så vil dette kunne gi ingen eller stort utslag, så det å trekke fra 0.5% vil ikke alltid være riktig, men man har ikke noe bedre valg med mindre man faktisk reduserer frekvensen til 100 på alle kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vil akkurat det å trekke fra dette også være like feil. Spesielt med tanke på at frekvensen heller ikke vil være dønn stabil, og er en høyst dynamisk verdi som endrer seg lynraskt til enhver tid. Måledataene henger laaaangt etter, og det er heller ikke noen måter å registrere dette.

De eventuelle fluktuasjonene som vi ser, kan nok i større grad representere forskjellen i frekvenser som endrer seg.

 

Strengt talt så har jeg litt tvil om at det faktisk er noen teoretisk forskjell overhode på de forskjellige hovedkortene i prosessor og minnerelaterte oppgaver. Spesielt med tanke på at minnekontrolleren etc. sitter i sleve prosessoren som er den samme på alle testene.

 

Jeg anser det derfor som helt unødvendig å teste denne formen for ytelse.

 

Forskjeller på nettverkskortet og sata-kontrolleren derimot, er ofte langt mer interessant.

Ja, kanskje også sjekke å se om hvor stor ytelsesmell du løper på ved å bruke 8x PCI-e og 4x PCI-e. ja, det er jo her svakheten til hovedkortet kommer frem. Her kan ytelsen variere, og i værste fall så ka nde t til og med være en stor praktisk forksjell også. I forhold til det å teste forskjeller som ikke er teoretisk målbare engang.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...