Gå til innhold

Nvidia selger skjermkort så det synger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nvidia og Intel har lenge vært med å støtte Linux Fundation. Nå slippes snart Steam for Ubuntu/Linux og Nvidia har akkurat sluppet en ny driver for Linux som vist nok skal doble ytelsen. Dette gjør at Ubuntu vil fortsette og vokse som spillplatform på linje med Mac og Windows. Det finnes millioner av Linux brukere i verden som ønsker å få mest mulig ut av hardwaren sin. Med litt innsikt vil disse brukerne trolig gå for Intel/Nvidia løsning på sin fremtidige PC. Tipper Nvidia vil fortsette og gjøre gode tall fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nvidia og Intel har lenge vært med å støtte Linux Fundation. Nå slippes snart Steam for Ubuntu/Linux og Nvidia har akkurat sluppet en ny driver for Linux som vist nok skal doble ytelsen. Dette gjør at Ubuntu vil fortsette og vokse som spillplatform på linje med Mac og Windows. Det finnes millioner av Linux brukere i verden som ønsker å få mest mulig ut av hardwaren sin. Med litt innsikt vil disse brukerne trolig gå for Intel/Nvidia løsning på sin fremtidige PC. Tipper Nvidia vil fortsette og gjøre gode tall fremover.

 

Linux på desktop er fortsatt marginalt i det store bildet. "Noen millioner" er kansje mange, men for bunnlinjen til et selskap som Nvidia er det småpenger. Hvis man får gitt ut alle spill som gir ut til windows på linux platformen også, så kan nok dette forrandres fort.

 

Slik det er nå, med bare noen få spill til linux ser jeg ikke no poeng i å bruke linux i det hele tatt, med tanke på hvor bra og stabilt windows 7 er (Samt at det støtter det aller meste av hardware out of the box). Linux er rett og slett ikke attraktivt for meg som gamer.

 

Folk har foreslått å kjøre windows og linux parallelt, men å drive å reboote til windows når jeg skal spille er meningsløst. Windows kan gjøre alt linux kan, Linux kan ikke gjøre alt windows kan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Windows kan gjøre alt linux kan, Linux kan ikke gjøre alt windows kan.

 

Men også Linux kan gjøre ting Windows desktop OS ikke kan. Tipper det er en del serverfunksjoner man må betale ganske mye for å få med i Windows, og da må man gå for Windows Server tipper jeg som koster mye.

 

Regner med du sammenlikner Linux og Windows for desktop, f.eks. Windows 8 (core) eller Windows 8 Pro.

 

Linux er gratis, det er ikke Windows.

 

Jeg tror du er litt mye gaming-orientert kanskje AndersKarlsen, har jeg rett nå?

Endret av G
Lenke til kommentar

Men også Linux kan gjøre ting Windows desktop OS ikke kan. Tipper det er en del serverfunksjoner man må betale ganske mye for å få med i Windows, og da må man gå for Windows Server tipper jeg som koster mye.

 

Regner med du sammenlikner Linux og Windows for desktop, f.eks. Windows 8 (core) eller Windows 8 Pro.

 

Linux er gratis, det er ikke Windows.

 

Jeg tror du er litt mye gaming-orientert kanskje AndersKarlsen, har jeg rett nå?

 

Men har han ikke rett? Hva mener du at linux kan i desktop bruk, som ikke Windows kan?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det nå er Linux ikke aktuelt for den gjennomsnittlige brukeren, og da særlig gamere. Derimot er ting ved å forandre seg. Mange har spådd at med windows 8 vil windows plattformen bli for lukket. Mac har lenge vært lukket og ser ikke ut til å åpne seg med det første. Dette er jo bare spådommer. Det som derimot skjer på Linux siden er mer spennende. Ved at stream nå skal porte mange av sine spill til linux plattformen, og at blant annet spill som L4D2 kjører bedre på linux enn windows gjør at mange nå får øynene opp for linux og ubuntu.

 

Ubuntu har tatt sikte på 200 millioner brukere innen 2014 hvis jeg ikke husker feil. Disse brukeren skal først og fremst hentes i den 3. verden. Med 200 millioner brukere bare på Ubuntu alene er ikke dette et lite marked. Det er et DIGERT marked. Mange penger og tjene. At Nvidia nå har fått øynene mer opp for linux vil de muligens kunne kapre seg enda flere kunder og igjen tjene flere penger.

 

Jeg tror vi kommer til å se at flere tar overgangen til Linux de neste årene. Blant annet fordi det er gratis, men også fordi det er en åpen platform (med flere muligheter enn windows) som nå snart kommer til å fungere som en glimrende gaming platform. Dette er ikke ment som et Windows er dritt innlegg, men mer som en muligforklaring på hvorfor Nvidia kanskje kommer til å gjøre det bra fremover.

Lenke til kommentar

Men har han ikke rett? Hva mener du at linux kan i desktop bruk, som ikke Windows kan?

Skal gjøre kort prosess her.

 

Jeg syntes påstanden hans virker tynn. Det er Linux-brukere her på forumet som kan langt mer om det OS'et enn hva jeg kan, og som sikkert kan veilede dere på alle de ting som Linux er sterkere på, og som sikkert også kan påpeke alle de ting som Windows mangler i forhold til Linux.

 

Jeg nevner gaming, i og med at Windows kan kjøre Windows/DirectX optimaliserte spill. Det er forsåvidt en proprietær løsning Microsoft har laget. Dette vinner kanskje Microsoft på i noen års tid. En dag kan det hende at Microsoft ikke klarer å holde på gamerne.

 

Et alternativ til DirectX er OpenGL som er gratis. Siden kildekoden er åpen så kan sikkert også en spillutvikler utvikle på OpenGL parallellt med spillutvikling, slik at det gavner spillet og resten av verden samtidig.

 

Microsoft bestemmer alt som skjer med DirectX på godt og vondt.

 

Så til, hvorfor kaller du det Linux desktop? Ja disse finnes også, men du har like fullt gratis tilgang til serverutgavene. Dessuten kan du innstallere/modifisere desktop-utgavene ganske så fritt ved å laste ned pakker. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med denne Linux desktop sammenlikningen.

 

For med Linux så kan du lett ta en serverutgave og sammenlikne mot en Windows-utgave om du vil, fordi Linux er gratis. Om du skal gjøre samme vrien motsatt vei, så må du punge ut penger for ekstra funksjonalitet til Windows gjennom f.eks. Windows Server.

 

Det finnes så mange muligheter i Linux. En mulighet du har er å sette det opp som en NAS-tjener. En annen mulighet kan være spesielle nettverk og serverfunksjoner. I tillegg kan veldig mange distroer kjøre LiveDVD, eller fra minnepenn.

 

Man har også distroer som er tungt rettet mot web-applikasjoner og tjenester.

Det er også en het kamp om å utvikle det beste GUI'et til Linux. Derfor finnes det også en (kanskje flere) distro som lar deg svitsje mellom flere typer GUI (Kde, Gnome3, Unity, E17, XFCE, LXDE, OPENBOX og FVWM) uten å behøve å logge ut og så logge inn igjen.

 

Dessuten finnes det en rekke minimaliserte distroer som krever lite lagringsplass og lite RAM, men likevel kan disse tilby ganske mye funksjonalitet for det om. Og du finner tilsvarende også med Mac-dock liknende opplevelse.

 

Til og med router/firewall spesifikke distroer finnes.

 

Man kan også finne en eller annen Linux distro som støtter andre prosessorer en x86 og deres 64-bit varianter, f.eks. kan man innstallere det på sin Playstation 3 om man er villig til å ofre garantien.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det er tungvint kan jeg være enig i. Mange webservere drives av Apache som surrer oppå et eller annet OS i eller nær Linux-land.

 

Framtidens spill for PC kan tenkes vil låses til Windows 8 og nyere. Altså en form for "tvungen" måte å få folk til å oppgradere.

http://www.pressfire...ver-p-Windows-8

 

 

Kan man håpe på at flere engasjerer seg i utvikling av OpenGL, og bruken av det?

 

Steam'd Penguins?

http://blogs.valvesoftware.com/linux/steamd-penguins/

Endret av G
Lenke til kommentar

Ved at stream nå skal porte mange av sine spill til linux plattformen, og at blant annet spill som L4D2 kjører bedre på linux enn windows gjør at mange nå får øynene opp for linux og ubuntu.

 

For min del må de komme med noe jeg ikke kan gjøre i windows, da skal jeg kjøre dualboot på flekken.

 

Jeg ser på L4D prosjektet som en utforskning av mulighetene, og det er interessant, men forløpig kun som en kuriositet.

Jeg ser altså ikke poenget med å gå fra 250fps til 350fps, det blir veldig kleint å installere et nytt OS for å påstå at man merker akkurat den forskjellen :)

Lenke til kommentar

Hvordan ble dette til en Linux-diskusjon? Jeg trodde det var Nvidia sine finansielle resultater som var tema her.

 

Men la oss se litt på tallene her: (i millioner)

Total omsetning: $ 1.204,1

Konsumentmarkedet: $ 739.6 (61,4 %)

Tegra/ARM: $ 243,9 (20,3 %)

Profesjonelt $ 220,6 (18,3 %)

 

Men dette er bare snakk om omsetning, tegra konkurrerer i et marked med svært små marginer, mens GeForce har ganske gode marginer, og selvsagt de profesjonelle produktene som Quadro og Tesla har langt større marginer. Selv om det profesjonelle markedet utgjør relativt få kunder, så utgjør de likevel en veldig stor del av Nvidias omsetning. Dersom vi hadde fått sett overskudd per kundegruppe så hadde det nok vært ennå tydeligere hvorfor det profesjonelle markedet er så viktig for Nvidia.

 

En stor del av disse profesjonelle brukerne kjører Linux eller FreeBSD, det er grunnen til at vi får så solide drivere for disse plattformene. Inntil videre er spilling på Linux en kuriositet, men vi får se hvordan dette endrer seg med Steam.

 

Men har han ikke rett? Hva mener du at linux kan i desktop bruk, som ikke Windows kan?

Jeg kunne funnet en lang rekke fordeler for desktop-bruk:

* Fullt konfigurerbart skrivebord etter smak.

* Mer stabilt.

* Mindre bloatware, selv med semi-bloat som compiz.

* Hvis et program eller spill fryser, er det enkelt å skifte til en annen terminal og drepe prosessen.

* Intelligent pakkebehandler.

* Enkel tilkobling og integrasjon mot ekterne mapper over Internett (sftp, sshfs osv.), genialt til mediesenter.

osv.

 

Et alternativ til DirectX er OpenGL som er gratis. Siden kildekoden er åpen så kan sikkert også en spillutvikler utvikle på OpenGL parallellt med spillutvikling, slik at det gavner spillet og resten av verden samtidig.

OpenGL er et alternativ til Direct3D, ikke hele DirectX-pakken. Bruk av DirectX i seg selv koster ikke penger, noen blir til og med sponset fra Microsoft. De aller fleste spill selv i dag bruker DirectX 9, og det interessante er at selv med Valves OpenGL-wrapper får OpenGL bedre ytelse. Moderne DirectX er lettere å porte, samtidig som ytelseforskjellen blir langt mindre. Shaderytelsen vil være lik, og den største forskjellen vil ligge i APIet sin overhead.

 

Jada, Linux blir stort nå. Bare gi det litt tid! Hørt i 20 år nå......... Tungvindt søppel OS.

Dette skjer vel hver gang... Hvorfor er Linux søppel i dag da?

 

Linux kommer ikke til å bli stort over natten, men fortsette å vokse seg større over tid.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kunne funnet en lang rekke fordeler for desktop-bruk:

* Fullt konfigurerbart skrivebord etter smak.

* Mer stabilt.

* Mindre bloatware, selv med semi-bloat som compiz.

* Hvis et program eller spill fryser, er det enkelt å skifte til en annen terminal og drepe prosessen.

* Intelligent pakkebehandler.

* Enkel tilkobling og integrasjon mot ekterne mapper over Internett (sftp, sshfs osv.), genialt til mediesenter.

osv.

 

 

Kan ikke si meg enig i alle punktene der.

 

* Med diverse skins\widgets kan Windows konfigueres slik du vil.

* Det er ikke mer stabilt en W7\8.

* En ren installasjon av Windows har lite bloatware.

* Du kan drepe prosesser i taskmanager i Windows. Slipper den talentløse terminalen.

* Trenger ikke pakkebehandler, siden i Windows er det enkelt og installere ting. W8 har fått store.

* Om det er så enkelt i Linux kommer an på øyet som ser, men det lar seg enkelt gjøre i Windows også.

Lenke til kommentar

* Med diverse skins\widgets kan Windows konfigueres slik du vil.

Jeg snakker ikke bare om theme, det er enkelt å bytte skrivebordsmiljø, konfigurere all verdens detaljer med vindusbehandlere, og dette kan faktisk gjøres uten å røre en terminal. Windows trenger vel et ekstraprogram bare for å flytte et vindu med alt-tasten?

 

* Det er ikke mer stabilt en W7\8.

* En ren installasjon av Windows har lite bloatware.

Aero og metro har mer enn nok bloat, i tillegg til alle unødvendige prosesser som kjøres uten tweaks. Installasjon av flere programmer gjør maskinen tregere. At Linux-kjernen er mer stabil enn Windows er det ingen tvil om, og med Nvidia-drivere er stabiliteten på topp.

 

* Du kan drepe prosesser i taskmanager i Windows. Slipper den talentløse terminalen.

Hva gjør du om spillet eller hele det grafiske grensesnittet fryser? Linux-skrivebordsmiljøer har selvsagt sine egne oppgavebehandlere, men om brukeren ikke får startet denne så er det fremdeles en mulighet.

 

Er terminal talentløst? Du kan umulig ha prøvd en ordentlig terminal.

 

* Trenger ikke pakkebehandler, siden i Windows er det enkelt og installere ting. W8 har fått store.

En ordentlig pakkebehandler tar av seg alle oppdateringer og avhengigheter, goodbye dll hell og rot ved avinstallasjon.

 

* Om det er så enkelt i Linux kommer an på øyet som ser, men det lar seg enkelt gjøre i Windows også.

Er det like enkelt å koble til en mappe som ligger på en maskin et annet sted i verden?
Lenke til kommentar

Vil gjerne se kilder som bekrefter det, framfor den stråmannen "At Linux-kjernen er mer stabil enn Windows er det ingen tvil om".

 

Ang. det andre, så nytter det ikke uansett hva jeg svarer, når du sitter å ser med Linux øynene dine.

 

At du ikke kan det i Windows, betyr det samme som at jeg ikke kan det i Linux.

Lenke til kommentar

Har da sinnsvake oppetider med Win 7 x64.. Eneste som tvinger det til en reboot er sikkerhetsoppdateringer.

Kan ikke huske sist Win 7 hang seg her.

 

At windows låser seg er noe som henger igjen fra Win 95-98 hvor du nærmest måtte reinstallere hver måned. Da var jo faktis Linux er alternativ.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Vil gjerne se kilder som bekrefter det, framfor den stråmannen "At Linux-kjernen er mer stabil enn Windows er det ingen tvil om".

 

Ang. det andre, så nytter det ikke uansett hva jeg svarer, når du sitter å ser med Linux øynene dine.

Right back at you. Jeg kommer fra Windows-verdenen, og bruker ikke terminalen for en hver pris. For vanlige brukere er Ubuntu mye enklere enn Windows på mange områder. Ordentlige brukerrettigheter for prosesser og filsystem, hjelper på stabiliteten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...