Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest hele testen må jeg si jeg ser få svake punkter som spiller noen rolle for meg. Eneste jeg stusser litt på er mangelen på minnekort. Samtidig har den over dobbelt så stor lagringsplass som jeg har klart å bruke hittil på min telefon, så jeg har kanskje ikke behovet uansett. Xbox støtte, hva som er forhåndsinstallert osv. er ikke noe jeg trenger.

 

Kjipe er bare at den og andre toppmodeller er så enormt dyre. Finnes det en god W8 telefon som koster en eller flere lapper mindre?

Lenke til kommentar

Matsemann: Lumia 820 og HTC Windows Phone 8S er på vei, og blir rimeligere alternativer til toppmodellene. Der må du gi avkall på superskjermene. De kjører nemlig skjermer med oppløsning på 800 x 480 piksler. Ellers er de godt motoriserte, har plass til minnekort og har mye av det de råeste har.

 

Foreløpig er jeg usikker på prisen på 8S, men Lumia 820 ser ut til å lande rundt 3500 kroner når den kommer. Det kan kanskje ikke kalles billig, men det er iallfall billigere enn toppmodellene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Matsemann: Lumia 820 og HTC Windows Phone 8S er på vei, og blir rimeligere alternativer til toppmodellene. Der må du gi avkall på superskjermene. De kjører nemlig skjermer med oppløsning på 800 x 480 piksler. Ellers er de godt motoriserte, har plass til minnekort og har mye av det de råeste har.

Takk for svar. Min nå bugga HTC Desire har 840x480 og har noen år på baken, så hadde kanskje håpet på litt fremskritt der. Men samtidig er det ikke oppløsningen der som gjør skjermen mindre god enn på nyere telefoner.

 

Kunne også gjerne tenkt meg en større telefon, f. eks. Lumia 920's størrelse. Evt. fysisk tastatur. Etter to år med Desire og alskens tastaturer hater jeg fortsatt å skrive på den. Store tomler eller noe. :(

Lenke til kommentar

Lyngquist: Testeksemplarene vi har brukt har klart seg i omkring ett til halvannet døgn med litt av alt - surfing, musikk og diverse utprøving av tjenester.

 

Hvis du har en kontorjobb, eller en jobb der du har et fast tilholdssted du kan legge fra deg mobilen er det uansett verdt å tenke på de trådløse laderne også.

 

Vi fikk tilgang på dem mot slutten slutten av testperioden, og med en trådløs lader virket det plutselig som om telefonen hadde "evig batteritid". Hver gang man ikke bruker telefonen ligger den der på bordet og lader. Det er ingen knotete kabel å tenke på, og heller ingen dock som sitter fast, eller som man må treffe riktig spor i.

 

Hvor enkel nå enn denne "tannbørsteteknologien" er, så har hele opplegget en viss fremtidsfølelse over seg. Det er merkelig hvor lite high tech ting trenger å være for å imponere i blant :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan er batteritiden? Klarer den seg i over ett døgn med moderat bruk?

 

Jeg sitter med min på jobb nå (slutta å lade ca kl 07:45), og har i skrivende stund ~85% batteri igjen. Ikke fryktelig mye brukt i dag, men litt småtteri innimellom (litt meldinger, Twitter o.l.). Allikevel bra for en slik type telefon, vil jeg påstå.

 

Har hatt min 920 i bruk siden søndag, og er snart inne i mitt andre år som WP-bruker (7-7.5-8). Er uenig i sutringa på e-posten i testen her. Jeg vet ikke med alle andre, men jeg vil IKKE ha ulike epostkontoer i samme innboks (har privat- og jobb-epost på telefonen fast). Til lesing og browsing av epost, samt kalender, er den overlegen iPhone iallefall (tør ikke si mye om Android på det området i disse dager).

 

Skal ikke si mye om XBOX-tjafs og SmartGlass, det har jeg ikke brukt stort.

 

Og selv om jeg er enig i at WP er såpass annerledes at folk blir litt "Whoah" de første timene de bruker den, så kommer jeg ikke til å gå tilbake til iPhone eller Android med det første. De føles rett og slett tungvinte og trege i bruk i forhold når man først har blitt vant til WP.

 

That said, så er 920 i mine øyne for stor - man må skifte grep for å nå øverste del av skjermen, spesielt motsatt hjørne av hånda di - og jeg har forholdsvis store hender. En tilsvarende specca 820 hadde vært perfekt.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Dette var en flott test, med mye interessant lesing! Det virker som de fleste aspekter med telefonen er som jeg hadde trodd på forhånd og at Windows Phone 8 yter og oppfører seg i de baner som jeg hadde forventet.

 

Det er synd at telefonen skal være såpass stor og klumpete, jeg er stygt redd for at det blir litt for upraktisk for mine relativt små hender og da et Windows Phone 8 er litt "BETA" preg over seg sjokkerer meg heller ikke men er jo litt trist, nå må Microsoft vise seg ansvaret verdig og være effektive med oppdateringer fremover så nå får vi se hva det er laget av og hvor seriøse de kommer til å være på mobilmarkedet. Skal de klare å henge med i svingene her så må det komme løpende oppdateringer som fikser småfeil som nevnes i testen, og dette med at endel ting er forferdelig ulogisk lagt opp burde bli renset opp med en litt større oppdatering i nærmeste fremtid. Det holder ikke med en stor oppdatering årlig som med Windows Phone 7.0 til 7.5 om dette skal bære frukter.

 

 

Syntes systemet viker kjempe interessant, men man kan jo ikke unngå å få litt følelsen av å være "prøvekanin" om man skulle hoppe på dette nå med en eneste gang. Økosystemet (tilgangen til applikasjoner, om det så er populære som Tapatalk, Spotify og liggende til nisje applikasjoner) er jo mer eller mindre fraværende per dags dato og ingen aner hvor fort dette vil ta seg opp eller hvorvidt Windows Phone 8 vil slå an i markedet i det hele tatt. Det er mye usikkerhet her og det å få på plass litt markedsandel og få litt fokus hos utviklere er nøkkel til suksess da god tilgang på gode applikasjoner er nøkkelen til en god smarttelefon opplevelse for mange.

 

 

Og så lenge mye av økosystemet mangler så er det ditto viktigere at Microsoft får sine egne løsninger (Xbox Music, Xbox Smart Glass osv..) til å fungere prima, at det skal fungere såpass dårlig som det beskrives i testen var litt skuffende, hadde forventet mer her og trodde for å være helt ærlig at Microsoft sitt hovedfokus lå på nettopp disse områdene da de ser ut til å satse veldig sterkt på å kjemp med Apple når det kommer til å ha et godt integrert system mellom Windows 8 og Windows Phone 8 på PC, nettbrett og mobil og da må jo løsninger som går på kryss og tvers fungere bra eller så vil deg gi en voldsom bismak, spesielt når dette er en av de tingene Apple virkelig er gode på.

 

 

Det er i all hovedsak tre toppmodeller til Windows Phone 8, det er HTC Phone 8X, Samsung Ativ S og Nokia Lumia 920 og av disse så er det jo egentlig kun Lumia 920 som kan skimte med å være full av relevant funksjonalitet, ha det mest robuste designet og i det hele tatt seiler opp som den beste telefonen. Da er det utrolig synd at den blir så til de grader tung og klumpete, for de to andre kandidatene leverer ikke godt nok på funksjonalitet og maskinvare at jeg ser på de som aktuelle kandidater per dags dato og da faller jo håpet om Windows Phone 8 fort igjennom om jeg finner Lumia 920 for tung og upraktisk i bruk. I et marked hvor det florerer av telefoner så er det synd å se såpass begrenset utvalg av "toppmodeller" men det kommer seg vell utover 2013 får man jo håpe.

 

 

 

Er veldig spent på skikkelige tester av DAC og effektforsterker i Lumia 920, her leverte jo Lumia 800 og 900 temmelig dårlig og hadde for dårlig lyd til å tilfredsstille bruken av mine Westone 4R ørepropper så jeg håper Nokia har tatt et langt steg i riktig retning på det området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...da et Windows Phone 8 er litt "BETA" preg over seg sjokkerer meg heller ikke men er jo litt trist, nå må Microsoft vise seg ansvaret verdig og være effektive med oppdateringer fremover så nå får vi se hva det er laget av og hvor seriøse de kommer til å være på mobilmarkedet.

 

"Beta"-feelingen her og der merker du ikke stort til i hverdagen altså, bare så det er sagt. Og med WP7-7.5 klarte de iallefall å oppdatere hyppig nok til at det ikke ble noen krise. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samme maskinvare på WP 8 telefonene. Det koker ned til smak og behag-men for dem som liker et skikkelig batteri som også kan skiftes ut-da ser vi til nå bare Ativ S. Selv har jeg ikke prøvd noen av dem-ser at et utenlandsk nettsted hadde vurdert/ testet disse tre -og gikk for Samsung.

Lenke til kommentar

Samme maskinvare på WP 8 telefonene. Det koker ned til smak og behag-men for dem som liker et skikkelig batteri som også kan skiftes ut-da ser vi til nå bare Ativ S. Selv har jeg ikke prøvd noen av dem-ser at et utenlandsk nettsted hadde vurdert/ testet disse tre -og gikk for Samsung.

 

Nja, noen forskjeller er det jo:

 

Lumia 920 har blant annet LTE, IPS skjerm som fungerer med hansker og liggende, PureMotion (altså alltid over 60 fps), Bluetooth 4.0, støtte for trådløs lading, PureView kamera med optisk bildestabilisator, Nokia Drive, Nokia Muisc og et industrielt design.

 

Ativ S har ikke LTE, har AMOLED skjerm med pentile piksler (?) og normalt oversaturerte farger, bluetooth 3.0, ingen optisk bildestabilisator på kamera og mangler Nokia software som Nokia Drive og Nokia Music og har et veldig plastic fantastic preg over seg og en større skjerm, men med samme oppløsning. Positive er at du kan bytte batteri og legge til minnekort. Samsung har jo også nærmest tradisjon på å ikke levere noen god DAC eller effektforsterker i telefonene sine, uansett prisklasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...