Gå til innhold

Test: 4. generasjon iPad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikevel – vi ville foretrukket micro-USB siden dette er blitt en standard. Du finner micro-USB-kabler nesten overalt.

micro-USB er noe ræl, rett og slett en elendig "standard". En skjørere kontakt som har ansvar for så mange viktige oppgaver på enheten er det lenge siden jeg har sett i teknologiverden (med unntak av strømkontakter på en del mini-pcer). Flott at noen tenker litt praktisk og funksjonelt her, akkurat som med magsafe (genial).

 

På utsiden er det lite som skiller 4. generasjon iPad fra 3. generasjon. De fysiske målene er nøyaktig like, det samme med vekten. Den eneste måten å se at du har 4. generasjon iPad på, er enten å se på modellbetegnelsen som er skrevet inn med nesten mikroskopisk skrift på baksiden – eller å ta en kikk på ladekontakten.

Akkurat som Thinkpad design "why change a winning team". Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nesten dobbelt så mye CPU og GPU kraft kan bli ganske så bra skulle en tro. Skal bli spennende å se hva den klarer.

 

Det jeg lurer på er om den blir like varm som 3 gen som jeg synes blir nesten ubehagelig varm etter lengere bruk. Det at den er litt tyngre bekymrer meg også litt da det er ikke direkte behagelig å sitte for lenge med slik vekten er på 3 gen.

 

Og at dem ikke har gjort noe med høyttalerne synes jeg er rart, dem har gjort det med iPad mini...hvor ofte sitter en ikke med padden og høyttaleren er nede i fanget ditt og lyden blir bare noe grøt...

Lenke til kommentar

"Du finner micro-USB-kabler nesten overalt."

Ja, det er jo helt vanlig hverdag for oss dødelige ikke-teknlogijournalister å stadig snuble i micro-USB-kabler støtt og stadig.

 

Nå har det jo strengt tatt blitt mast fra Apple-leiren noen år om hvor enkelt det er å finne Apple-kablene (30-pinskabelen) siden "alle" hadde opptil flere slike liggende hjemme, og alle kontor etc hadde slike tilgjengelig. Du rett og slett snublet i Apple-kabler støtt og stadig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den har ikke LTE som fungerer i Norge.

Jo, den støtter LTE på 1800MHz som er støttet av NetCom flere steder i landet, Telenor begynner også å bruke disse frekvensene i 2013.

 

Den har ikke micro USB,

Hvis du trenger overgang til micro-USB så finnes det flere slike, men jeg synes den nye kontakten til Apple er mye bedre en micro-USB.

 

den støtter ikke minnekort.

Det gjør heller ikke en stor del Android-tablets, som for eksempel "flaggskipene" Nexus 10 og Nexus 7.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så forårets "the new ipad", blir nå "den gamle the new ipad"?

Lurer på hva den neste skal hete....

Google translate kan kanskje gjøre dette enklere å forstå.

 

Nå har det jo strengt tatt blitt mast fra Apple-leiren noen år om hvor enkelt det er å finne Apple-kablene (30-pinskabelen) siden "alle" hadde opptil flere slike liggende hjemme, og alle kontor etc hadde slike tilgjengelig. Du rett og slett snublet i Apple-kabler støtt og stadig...

Jeg må rett og slett si at jeg (siden innmelding) ikke har sett et slikt innlegg i forumet? :hmm: At vedkommende som eier en enhet forsøker å ha en ladekabel tilgjengelig for ymse scenarioer er gjengs for alle.

 

micro-USB er noe ræl, rett og slett en elendig "standard". En skjørere kontakt som har ansvar for så mange viktige oppgaver på enheten er det lenge siden jeg har sett i teknologiverden (med unntak av strømkontakter på en del mini-pcer). Flott at noen tenker litt praktisk og funksjonelt her, som med magsafe (genial).

 

Når det gjelder eksteriør og design. Akkurat som Thinkpad design "why change a winning team".

Vi kan jo ellers gjenta dette til det synker inn :) Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google translate kan kanskje gjøre dette enklere å forstå.

 

Jeg må rett og slett si at jeg (siden innmelding) ikke har sett et slikt innlegg i forumet? :hmm: At vedkommende som eier en enhet forsøker å ha en ladekabel tilgjengelig for ymse scenarioer er gjengs for alle.

 

Vi kan jo ellers gjenta dette til det synker inn :)

 

Selektiv hukommelse er jo en fin ting. Nå gidder jeg ikke bruke tid og krefter på å lete.

 

Ser du fortsatt hamrer løs på Micro-USB som skjør og elendig. Pussig nok har jeg ikke samme erfaring. Aldri opplevd at den feiler. Har en slik kabel som jeg flytter frem og tilbake mellom mine eksterne harddisker og andre enheter. Null problem med slark. Men helt perfekt er den nok ikke. Men hvilken garanti har du for at ikke Lightning-kabelen vil bli slarkete?

 

For øvrig ikke bare fryd og gammen med Apples kabler:

http://fenix-tech.com/iphone-5-lighting-cable-problems/

http://www.tuaw.com/2012/09/26/some-users-reporting-difficulty-removing-lightning-cables-usb-e/

Lenke til kommentar
Selektiv hukommelse er jo en fin ting.

Grunnløse påstander ;). I motsetning til deg (virker det som) så har jeg siste 3 år fulgt med på dedikerte Apple tråder og forum, samt ikke snublet over slikt før den tid selv med rimelig aktiv deltakelse.

 

Ser du fortsatt hamrer løs på Micro-USB som skjør og elendig. Pussig nok har jeg ikke samme erfaring. Aldri opplevd at den feiler. Har en slik kabel som jeg flytter frem og tilbake mellom mine eksterne harddisker og andre enheter. Null problem med slark. Men helt perfekt er den nok ikke. Men hvilken garanti har du for at ikke Lightning-kabelen vil bli slarkete?
Jeg kan ikke huske deg fra slike diskusjoner tidligere? Har jeg selektiv hukommelse der også?

Jeg har hatt det meste fra USB verden i alle år, og det er interesant at du forsvarer micro-USB som en solid og god løsning for kontakter som hyppig kobles inn og ut. Mini-USB er tildels noe bedre men ikke god nok for bruken det er tiltenkt i mine øyne. Apple produkter har jeg hatt i 2 år (3 år med en Touch i huset) hvor lenge har du brukt dem og hva spesifikt i din erfaring synes du er svakt?

 

På eks. dyre kamera er det få jeg kjenner som heller bruker datakabelen fremfor å ta ut minnekortet for å overføre bilder, ikke mange er glad i denne kontakten og bruker den minst mulig.

 

Når det gjelder "Lightning Cable" så er denne såpass ny ennå (i motsetning til micro-USB) at det tar tid før man får et helhetlig inntrykk, men utgangspunktet ift. det fysiske kontaktdesignet virker lovende.

 

Apple support forum member Nclose took a close look at the USB end of the Lightning cable and noticed that the bottom notches, which hold the cable in the USB port, are deeper than the notches on previous iPhone sync cables. It's possible that these notches on the Lightning cable are too deep and allow the tabs inside the USB port to grip extra tightly onto the cable.
Dette gjelder altså USB enden og er en enkel ting å korrigere i design og evt. få byttet kabel om man opplever noe slikt, uten å måtte redesigne hele kontakten slik man evt. måtte gjort med micro-USB enden.

 

Ellers når det gjelder den andre biten:

I have just received my cable after phoning them yesterday and it works perfectly fine! Great customer service from Apple for sending it next day. I will now just ship out my faulty cable and therefore will not be charged :)
Jeg mistenker at dette kan være relatert til denne "chippen" Apple har introdusert i kabelen sin, og for å se det fra begge sider (hvor jeg tross alt befinner meg og som jeg synes mange sliter med i slike diskusjoner) så er denne chippen en ting jeg misliker selv om jeg liker kontaktdesignet :). Og selv om årsaken ikke er chippen så er jeg fortsatt kritisk til denne.

 

Ellers har jeg og flere andre jeg kjenner opplevd elektronisk kortslutning og spontanreboot pga. elektrisk feil i USB kontakter i frontpanelet på merkeleverandør PCer, så helt nytt er ikke fenomenet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en drittholdning. Jeg kan for så vidt forstå personer som boikotter Apple på grunn av deres lukkede system, egne kabler, høyre margin og dyre produkter og lignende. Men å innrømme at det er et godt produkt, og antyde at den eneste grunnen til at du ikke ønsker det, er at det har Apple-logoen på seg? Det blir bare barnslig. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For en drittholdning. Jeg kan for så vidt forstå personer som boikotter Apple på grunn av deres lukkede system, egne kabler, høyre margin og dyre produkter og lignende. Men å innrømme at det er et godt produkt, og antyde at den eneste grunnen til at du ikke ønsker det, er at det har Apple-logoen på seg? Det blir bare barnslig. :)

 

Du svarte selv på det som jeg mente om "flott nettbrett, synd det er fra Apple"

Maskinvaren er toppers, men som totalpakke not so much pga det du så vennlig listet opp.

Endret av gammalerik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jo vært morro om dere la ut noen flere ytelsestester.

 

Noen som kan si om denne blir like varm som 3ern?

 

Etter å ha brukt både tredje og fjerde generasjon noen dager, kan jeg ikke si å ha merket noe særlig forskjell på varmeutvikling på de to. Jeg har heller personlig aldri opplevd dette som noe problem, men det har jo litt med hva slags apper man bruker. Spiller man de aller mest CPU-intensive spillene vil den kanskje kunne oppleves som varm, men til nettsurfing, til å lese nyheter og bøker, sjekke Facebook og sånt - da er det ikke mye varmeutvikling å snakke om. :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...