Gå til innhold

Skoleprofil: HiST


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Realfag-kravene er totalt irrelevante og burde vært fjernet. De saboterer for folk som ønsker å ta mer praktiske studieretninger som dette!!! Regjeringen har virkelig fucka opp her.

 

Realfagskrav? R1 eller S2? S2 kan såvidt kvalifiseres som realfagskrav. Det er jo "jeg er ikke heelt lat"-matte. Og matten du får på linja er jo mye "værre" en R1 matte, jeg skjønner godt at det er ett krav, at de ikke vil ha studenter som må droppe ut fordi de falt av i matten.

 

Og hvis du virkelig vil inn dit kan du ta sommerkurs i R1 vet du? Fler av mine venner gjorde det.

Endret av Rudde93
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Realfag-kravene er totalt irrelevante og burde vært fjernet. De saboterer for folk som ønsker å ta mer praktiske studieretninger som dette!!! Regjeringen har virkelig fucka opp her.

Feil. Selv ved R1/R2 som krav på linjer er det mange som faller av pga. de sliter med matta. Du kan bare tenke deg hvor mange som hadde falt fra om det ikke var krav om R1 engang.

 

Edit:

Ser at det er lite matte på studiet (men det er noe). Står likevel fast på at det er fint med et krav om nogenlunde gode mattekunnskaper. Selv om linja fokuserer på drift kan det godt hende du vil komme borti programmering og andre ting hvor mattekunnskapene kommer til nytte.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

UiB har bachelor i Drift av datasystemer. Problemet er berre (som andre har vist i tråden) at sjølv om navnet ikkje er Drift av datasystemer so er fortsatt t.d. "network and system administration på HiOA/UiO" og Drift av datasystemer. Trudde egentlig hardware var litt for kompetente på området te og gjer denne typen feil.

Lenke til kommentar
Realfag-kravene er totalt irrelevante og burde vært fjernet. De saboterer for folk som ønsker å ta mer praktiske studieretninger som dette!!! Regjeringen har virkelig fucka opp her.
Feil. Selv ved R1/R2 som krav på linjer er det mange som faller av pga. de sliter med matta. Du kan bare tenke deg hvor mange som hadde falt fra om det ikke var krav om R1 engang.Edit: Ser at det er lite matte på studiet (men det er noe). Står likevel fast på at det er fint med et krav om nogenlunde gode mattekunnskaper. Selv om linja fokuserer på drift kan det godt hende du vil komme borti programmering og andre ting hvor mattekunnskapene kommer til nytte.

 

Einig her. Har frå før dreve med drift når eg tok fagbrevet. Då trengte eg fint lite matte, men det kan være greit og ha når du skal begynde med programering, databasebehandling o.l.

 

Overraskande mange ting som ved hjelp av litt mattematikk kan effektiviserast. T.d. ei enkel SQL spørring kan raskt forenklast vist du kan mengdelære og faktisk forstår kva som skjer i kver join. samme gjeld analyse av kode både med tanke på tidskompleksitet og kor mykje plass operasjonen krever under køyring. Er og nødvendig å forstå ein del i all form for 3D software, men det er jo langt fra alle som kjem borti.

Lenke til kommentar

S2 er langt fra et høyt krav, og det er veldig greit å vise i alle fall bittelitt interesse for logikk når du begir deg på for eksempel programmering.

 

Og nei Occi, det er ikke noe matte på studiet.

Det er valgfag ser jeg. Kan være greit å få med seg litt matte- og programmeringskunnskaper selv om du sikter deg inn på en driftrelatert jobb. Og nei, Visual Basic teller ikke! ;)

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

S2 er langt fra et høyt krav, og det er veldig greit å vise i alle fall bittelitt interesse for logikk når du begir deg på for eksempel programmering.

 

Og nei Occi, det er ikke noe matte på studiet.

Det er valgfag ser jeg. Kan være greit å få med seg litt matte- og programmeringskunnskaper selv om du sikter deg inn på en driftrelatert jobb.

Ja, det kan velges hvis du vil sikte deg inn på å ta master etter endt bachelor såvidt jeg har forstått det. Ikke uenig i at programmering (og dermed matte til en viss grad) er fine ferdigheter også som drifter. :) Denne linja lærer jo faktisk programmering hele første året.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Ved HiG er 10p Matte obligatorisk første semester. Matten er mye mer utfordrende en R1 matte men vi lærer også å bruke den i programmering, databaser og nettverk som gjør at den blir litt mer interesang.

 

Okey det er ikke obligatorisk ved HiST så betyr det at det er lurt og sende inn elever med ENDA mindre mattekunnskaper i fagfeltet som ikke greier simple logiske optimaliseringsproblem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UiB har bachelor i Drift av datasystemer. Problemet er berre (som andre har vist i tråden) at sjølv om navnet ikkje er Drift av datasystemer so er fortsatt t.d. "network and system administration på HiOA/UiO" og Drift av datasystemer. Trudde egentlig hardware var litt for kompetente på området te og gjer denne typen feil.

Jeg finner ikke noe bachelorstudie på hjemmesiden til UiB som er lik disse linjene. Ser man på studieløpene til Bachelor i datateknologi og datavitenskap er de ikke mye rettet mot drift.

Lenke til kommentar

Feil. Høgskolen i Gjøvik har også en driftslinje: http://hig.no/studie...it/bachelor/bdr

Denne linja inkluderer også matten og grunnleggende OS-konsepter som f.eks. kreves for driftsmasteren ved UiO/HiOA, noe driftslinja ved HiST vel ikke inkluderer.

Stemmer. I tillegg får man CCNA-kurset gratis ved HiG (Men må betale selve eksamen selv for å få sertifiseringen). Jeg vet ikke om det er noen andre Høgskoler i Norge som tilbyr dette, men CCNA-kunnskapen og sertifiseringen er absolutt kjekk å ha med seg når man skal ut i jobb. Endret av Tacky
Lenke til kommentar

"Dette er skoleprofilen

 

Ønsker du å jobbe med IT i framtiden, er det mange utdannelser å velge mellom. I tiden framover vil Hardware.no undersøke hva de forskjellige skolene i Norge har å by på."

 

Dette er bra timet. Går vg 3 nå og ser etter hva jeg skal gå videre. Stod lenge mellom økonomi eller dataingeniør ved UiB, men det er jo et hav av forskjellige felt innen data.

 

Det står at det kreves realfag. For økonomi kreves bare R1 eller S2-matte, mens hvis jeg skal gå for dataingeniør må jeg ha flere realfag som fysikk som vil si at jeg må ta et ekstra realfagskurs før jeg kan søke meg inn på en slik linje. Vil S2 være nok for denne linjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...