Gå til innhold

Tilbakeblikk: Metroid Prime (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gamecubes beste spill sammen med Wind Waker, begge disse er for meg noen av de beste spillene noensinne. Jeg hadde heller aldri spilt Metroid før denne, visste ikke helt hva jeg gikk til liksom. Heldigvis viste det seg at dette var noe helt unikt, det føltes bare så "fresh", noe særegent. Grafikken var bare så rå, så organisk liksom, så variert. Å musikken da, bare av menymusikken fikk jeg nesten frysninger, som du sier allerede der fikk man følelsen at dette e noe helt spesielt. Kontrollen føltes litt "robotisk" de første timene men også dette viste seg å være perfekt, passet bare så bra til denne typen spill. Dette spillet har en spesiell plass i mitt gaming-hjerte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sakamoto er ingen dust. Han er ansvarlig for alle Metroid-spillene utenfor Prime, inkludert fantastiske spill som Zero Mission og Super Metroid.

 

Dessuten er det feil at han har "bestemt seg for at Prime-serien ikke skulle være en del av Metroid-universet". Prime er selvsagt med i universet, men de regnes for å være en avsluttet side-historie mellom Metroid og Metroid 2. Personlig ser jeg ikke noe galt i det.

 

Det var og er hipt å hate Other M - men det er et undervurdert og meget godt spill. Historien er ikke spesielt bra - men det gjelder jo også 99% av alle andre spill som kommer ut, så hvorfor det skulle devaluere akkurat dette spillet så voldsomt, forstår jeg lite av.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Sakamoto er ingen dust. Han er ansvarlig for alle Metroid-spillene utenfor Prime, inkludert fantastiske spill som Zero Mission og Super Metroid.

 

Zero Mission var vel ganske elendig. Other M er et så latterlig dårlig spill at det er et hån mot alle som liker serien.

 

Det var og er hipt å hate Other M - men det er et undervurdert og meget godt spill. Historien er ikke spesielt bra - men det gjelder jo også 99% av alle andre spill som kommer ut, så hvorfor det skulle devaluere akkurat dette spillet så voldsomt, forstår jeg lite av.

 

Ekstreme mengder cutscenes man må lide seg gjennom? Sakamotos elendige, kvinnefornedrende nonsens? Et middelmådig spill som blir dratt ned i gjørma av Sakamotos "maternal instincts"-tull?

Lenke til kommentar

Zero Mission er det nest beste i hele serien etter min mening, men det er greit å ikke være enig i det. Å kalle det ganske elendig er dog en rar påstand om man liker Super Metroid, og jeg tviler på at du har mange andre som er enige i det. Forøvrig var Sakarmoto også ansvarlig for spillene Metroid, Metroid 2 og Metroid Fusion, men de er kanskje elendige de også?

 

Ellers likte heller ikke jeg hverken cutscenene eller forholdet mellom Samus og Adam (som du vel henspiller på her). Og det trekker spillet noe ned. Historien i både Other M og en rekke andre spill er mindre bra - men også mindre interessant enn gameplayet - et sted Other M virkelig briljerer med sitt "2D i 3D"-perspektiv, fantastiske bosser, interessante områder og herlige tempo. Eneste virkelige problemet med gameplayet er lineariteten - som selvsagt er for høy - men det det ender likevel opp som et meget godt spill. Ikke like godt som Prime selvsagt (hva er vel det?) - men veldig mye bedre enn det både du og dessverre mange andre gir det cred for.

Lenke til kommentar

Sakamoto er ingen dust. Han er ansvarlig for alle Metroid-spillene utenfor Prime, inkludert fantastiske spill som Zero Mission og Super Metroid.

 

Dessuten er det feil at han har "bestemt seg for at Prime-serien ikke skulle være en del av Metroid-universet". Prime er selvsagt med i universet, men de regnes for å være en avsluttet side-historie mellom Metroid og Metroid 2. Personlig ser jeg ikke noe galt i det.

 

Det var og er hipt å hate Other M - men det er et undervurdert og meget godt spill. Historien er ikke spesielt bra - men det gjelder jo også 99% av alle andre spill som kommer ut, så hvorfor det skulle devaluere akkurat dette spillet så voldsomt, forstår jeg lite av.

Den biten om at Sakamoto har fjernet Prime-trilogien fra linja har med å gjøre at et intervju ble dårlig oversatt.

 

Metroid Other M er et elendig spill om man forventer et MetroidVania-spill, men det er forsovet et greit spill i seg selv. Det som gjør Other M dårlig er at det ikke er et metroid-spill og at historien er ubegripelig dårlig.

Lenke til kommentar

Other M er ikke et skikkelig Metroidvania-spill, til det er det for lineært. Dette er synd, og det er åpenbart en ting som trekker ned. Det samme gjelder historien som heller ikke er spesielt god. Det er likevel et meget godt spill som ikke fortjener i nærheten av all den kritikken det får. Det jeg likte best med det er at det ikke er redd for å gjøre nye ting - slik som at spillet er et 3D-spill men i all hovedsak spilles på et 2D-plan, eller hvordan det eksperimenterer med ulike synsvinkler. Langt fra det beste spillet i serien, men likevel bra og vel verdt å spille.

Lenke til kommentar

Yes, Super Metroid sier jeg bare.

Desidert det beste i serien etter min egen mening. Skulle virkelig ønske det kom et nytt skikkelig spill i den stilen til Wii U.

Syntes det var litt leit det med Other M, siden det var et spill jeg etterlengtet en god stund. Liker faktisk stilen og designet, men jau.. det ble litt for lineært samt plaget av andre småting.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe religiøst forhold til hvordan Samus og Metroid skal være. Derfor har jeg et avslappet forhold til historien i Other M. Egentlig var det litt underholdende å se etter å ha lest så mye dr*** om spillet. En morsom kalkun kan man si. Hvis en så dårlig historie trekker spillet ned til 70% må jo selve spillet være bra?

 

Spillet var bra. Noe lineært, men det er ikke bare negativt. Masse action, utforskning og bosser. Flott grafikk.

 

Prime har mer åpen verden på godt og vondt (mer frustrerende vandring uten å skjønne helt hva man skal). De vanlige kampene var ikke helt vellykket. Veldig mye hamring på skyteknappen, og ikke utfordrende på rett måte. (Conduit er et mer vellykket skytespill sånn sett, men mer generisk og uinteressant på andre måter).

 

Boss-kampene i Prime er über-episke. Kontrollene på Wii er fantastiske, Scanningen er fantastisk, og burde vært kopiert av alle spill.

 

Jeg har også spilt Super Metroid etter å ha spilt de andre, Det er feil rekkefølge, men jeg ser jo at det var bra for sin tid. 'Nuff said.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...