Gå til innhold

- Nordmenn elsker store TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ikke folk får TVene, så kommer heller ikke innholdet. 4K skjermer kan også brukes til 3D i 1080p.

 

Selv vil jeg før ha innhold i 4k enn 3D i fullHD. Har sett noen testvideoer av 4K og vil mye heller ha det enn allverdens 3D-fjas. Det er først når du ser noe i høyere oppløsning det går opp for deg hvor dårlig det du har er.

 

Selv har jeg, som "resten av landet" en 50". Skulle gjerne tatt hoppet til 70", men det blir ikke det første året..

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Endelig skal vi bli kvitt 1080p-TV-er, og ta skrittet videre til UHD-oppløsning, tidligere kjent som 4K.

Dette er feil. UHD er ikke tidligere kjent som 4K. UHD er en samlebetegnelse som ikke betyr det samme. UHD inkluderer blant annet 4K, 8K, alt i mellom og alt over. Det inkluderer også 16:9, 21:9, 4:3 og alle andre sideforhold. Det gjør ikke 4K.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vi egentlig bruk for 4K tv-er? Mesteparten av materialet vi ser på i dag er jo ikke Full HD en gang. Eneste det kan brukes til er vel til å se still bilder.

 

Mesteparten? kommer an på hvilket bruksområde du bruker TV-en din på det? For de som ser vanlig TV, så er det kanskje ikke så veldig mye å hente på 4K, uten om "oppskaleringen" da mye blir sendt i 720p , men for oss som bruker TV-en kun til film så er det veldig mye å hente på 4K :) Alt du kjøper på bluray av serier og filmer er jo i dag 1080p? :p Så vil tippe at når 4K TV-ene blir utbredt så kommer 4k bluray relativt fort :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle nye filmer spilles inn med 4K oppløsning etter det jeg vet, så å produsere bluray ut av dem for salg til forbrukere burde ikke være et så stort problem. Men ja 4K TV'ene må komme ut i fornuftige priser, så vil nok innholdet komme. 1080p kommer nok til å råde en god stund til, men om 3-5 år burde mye ha endret seg tror jeg.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle nye filmer spilles inn med 4K oppløsning etter det jeg vet, så å produsere bluray ut av dem for salg til forbrukere burde ikke være et så stort problem.

Det er dessverre ikke riktig. Fakta er at veldig få filmer skytes i 4K. Selv ikke James Bond; Skyfall ble skutt i 4K, men i 2K. Men den er allerede blitt opp-konvertert til 4K versjon.

Bare filmer som skytes på film og skannes til 4K og filmer som skytes med RED kameraer og Sony F65 (og F55 som kommer i 2013) har en 4K basis.

 

Men fra neste år kan vi regne med at det blir et krav fra Hollywood studioene at filmer skytes i 4K. I mellomtiden så blir det meste opp-konvertert.

 

Det går rykte om at Blu-Ray (BD) 4K spiller prototyper blir lansert på CES og at 50 BD 4K titler allerede er ferdiggjort.

Lenke til kommentar

hvorfor er ikke oppløsninger mellom 1080-4k kommet inn i varmen?så på en 80" med 1080p, skuffende til de grader, pixlene var jo enorme på to meters avstand :confused:

 

Jeg skjønner ikke hvorfor DPI (pixel størrelsen, dots per inch) ikke blir tatt mer seriøst enn alt annet i tester/reklame. Det er jo enormt viktig dersom du ikke skal ha TVen 3-4 meter vekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo ikke rart vi ligger høyt på 50+ skalaen.. Altså dere glemmer jo at det er utrolig mange billige 50" plasma tver som blir solgt til mange eldre osv som ikke vet bedre..plus mange blir lurt trill rundt av de idiotiske selgerne som egentlig ikke vet en dritt. (VELDIG få vet hva de snakker om).

 

Jeg kjøpte min 47" fordi den var stor:P Men det var au fordi e hadde akkurat 3800kr, og det var det den kosta. Det jeg fikk var ikke et himla glansbilde.. men den har utrolig fine farger til å være LCD. Men e merker jo med engang at bildene ikke alltid følger med ja.. :p

 

Hadde folk bare følgt med, lest litt osv, så hadde vi ikke hatt så mange i 50+ kanskje mer i 47"/46" :) men sier ikke nei til større tv. absolutt ikke!

Lenke til kommentar

hvorfor er ikke oppløsninger mellom 1080-4k kommet inn i varmen?

 

så på en 80" med 1080p, skuffende til de grader, pixlene var jo enorme på to meters avstand :confused:

 

4k er det neste trinnet fra 1080. 4k er i realiteten 3840x2160 dvs 2 ganger bredde og høyde. 1920x1080 er det samme som 2k. Mellomtrinnene er lite hensiktsmessig da de gir langt dårligere oppskalering.

 

@Exsoldier:

 

DPI (nå heter det faktisk PPI for skjermer - DPI brukes for utskrifter/trykk) er heller ikke så interessant, det som er interessant er hvor hvor mange buesekunder en piksel dekker ved normal synsavstand. Hensikten er at man ikke skal se pikslene om man har normalt syn. Det er dette som er Apple sitt mye omtalte retina.

 

For en 80'' skjerm med 1920x1080 må man 3,2 meter unna for at en med normalt syn ikke skal se pikslene. Men PPI er kun 27,54. For en 4k skjerm (3840x2160) vil en med normalt syn ikke se piksler når ha er 1,6 meter unna skjermen. PPI er 55,07.

 

Derfor er jeg ikke helt enig i at jo større jo bedre. Men med en avstand på rundt 3 - 3,5 meter fra skjermen som mange har er 65'' helt greitt - da vil personer med normalt syn ikke kunne se pikslene.

 

Ellers er det slik at det ikke bare er antall piksler som bestemmer om noe er skarpt. I dag tas film opp med 24 bilder pr sekund, med såpass får bilder må man faktisk bruke "motion blur" for at ikke filmen skal virke hakkete. Motion blur betyr faktisk at hvert enkelt bilde er litt uskarpt, noe man oppnår med at lukkertiden pr bilde er relativt lang - normalt er den på ca 1/45 - 1/50 sekund.

 

Om man gikk opp til 50/60 fps eller kanskje 100/120 fps ville det også ha stor betydning for opplevd skarphet.

 

Realiteten er trolig at en 24 fps film vist i 4K ikke vil virke så vanvittig mye bedre ved en normal avstand fra skjermen, mens en 60 fps film, ikke minst i 4k virkelig vil virke skarpere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Tidligere kjøpte vi mange flere TV-er til hjemmene våre. En liten en til kjøkkenet, en litt større en til stua, og kanskje én annen til et tredje rom. Nå har det blitt så vanlig å bruke helt andre enheter som en sekundær skjerm, som for eksempel nettbrettet ditt."

 

Hvilken amøbe kom fram til denne konklusjonen? I familier flest er det vel 2-5 tv-er som er standard, familien min har 4 etter å ha kastet eldre antikviteter. Den nyeste står i stua, de eldre tv'ene fordeles etter ansinitet....

Lenke til kommentar
"– Tidligere kjøpte vi mange flere TV-er til hjemmene våre. En liten en til kjøkkenet, en litt større en til stua, og kanskje én annen til et tredje rom. Nå har det blitt så vanlig å bruke helt andre enheter som en sekundær skjerm, som for eksempel nettbrettet ditt." Hvilken amøbe kom fram til denne konklusjonen? I familier flest er det vel 2-5 tv-er som er standard, familien min har 4 etter å ha kastet eldre antikviteter. Den nyeste står i stua, de eldre tv'ene fordeles etter ansinitet....

 

Hvilken amøbe er uenig i den konklusjonen? I vår famile er det kun TV i stuer og i andre rom er det nettbrett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...