Gå til innhold

Nettmøte: Canal Digital stiller til nettmøte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Undrer meg litt over den voldsomme eksponeringen den såkalte krangelen mellom TV2 og CD har fått. Vi snakker om nisjekanaler, altså "kanaler for spesielt interesserte" og noen programmer som ikke får plass på hovedkanalen.

Jeg kunne ikke vært mer knekkende likegyldig til TV2 sine nisjekanaler. Reklamebaserte reprise kanaler som har smalt innhold. Denne krangelen er hauset opp av journalister i TV2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svar:

Hei. Vi bygger både på fiber og koaksteknologi. Begge er gode og fremtidssikre plattformer for bredbånd og TV. Det foregår en stor teknologisk utvikling på koaks som gjør at denne teknologien også vil leve langt inn i fremtiden. Fiber gir, som du sier, større muligheter mht opplastning enn kabel. 10 Mbps opplasting er meget godt for de aller fleste, men vi ser at de aller største brukerne kan ha behov for mer. Mvh Torill, Canal Digital

 

Selv er jeg enig dette er ikke så dårlig svar bortsett fra noe som går igjen og igjen, men Torill hva du nå heter, burde gi bedre svar en copy/paste. Kanskje på tide å skaffe deg en bedre jobb?

 

Hva er vitsen å beholde koaks? Å bruke kobber ved lynedslag er uansett dårlig siden det kan ta mere en modemet/routeren samme gjelder RJ11 (VDSL/ADSL) linjer. Så forstår ikke vitsen å bruke koaks mere en til TVen og radio på maks 10 meter avstand.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Undrer meg litt over den voldsomme eksponeringen den såkalte krangelen mellom TV2 og CD har fått. Vi snakker om nisjekanaler, altså "kanaler for spesielt interesserte" og noen programmer som ikke får plass på hovedkanalen.

Jeg kunne ikke vært mer knekkende likegyldig til TV2 sine nisjekanaler. Reklamebaserte reprise kanaler som har smalt innhold. Denne krangelen er hauset opp av journalister i TV2

Jeg er helt enig. Jeg er veldig fornøyd med at Canal Digital har gjort disse kanalene til en valgfri del av grunnpakken, slik at jeg har fått velge vekk alle sammen.

Ser jo selvsagt at TV2 ikke ønsker at vi som kunder skal ha den valgfriheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Undrer meg litt over den voldsomme eksponeringen den såkalte krangelen mellom TV2 og CD har fått. Vi snakker om nisjekanaler, altså "kanaler for spesielt interesserte" og noen programmer som ikke får plass på hovedkanalen.

 

"Krangelen" får mye eksponering fordi TV2 har kjørt en tung propagandakampanje for å tvinge CD i kne. Du vil blant annet se kjente TV2-journalister aktivt bruke sosiale medier for å "konvertere" folk.

 

Jeg kunne ikke vært mer knekkende likegyldig til TV2 sine nisjekanaler. Reklamebaserte reprise kanaler som har smalt innhold. Denne krangelen er hauset opp av journalister i TV2

 

Nettopp. TV2 misbruker sin makt som nyhetsformidler til å vinne en kamp om kommersielle interesser. Det er det som er så skremmende.

 

Jeg synes faktisk dette bør få konsekvenser for kanalen. Ledelsen kan f.eks. gå av, eller kanalen kan få restriksjoner på seg. For slik misbruk av makt (media er den fjerde statsmakt) er uakseptabel.

 

Kabeltvistnemnda har gitt TV2 medhold. Her må lover og regler endres. Og nemnda må også byttes ut.

Endret av snartenkt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik ser striden ut mellom TV2 og Canal Digital etter min mening:

 

TV2 var først en vanlig kommersiell kanal, men Trond Giske utlyste en TV-konsesjon for en kommersiell allmennkringkaster. Den utlyste konsesjonen var skreddersydd for TV2 og dermed var det bare TV2 som søkte og fikk konsesjonen.

 

Med denne nye konsesjonen i hånda ble alle kabeltv-leverandører pliktige til å videreformidle TV2 i sine nett. Prisen skulle forhandles mellom TV2 og de forskjellige kabel-leverandørene. Hvis de ikke ble enige skulle kabeltvistnemnda fastsette prisen på såkalte markedsmessige vilkår.

 

For noen få år siden betalte Canal Digital bare litt over 50 øre (per kunde) for TV2, mens nå har kabeltvistnemnda satt en pris på ca. 8 kroner per TV-seer.

 

Det som er interessant er at kabeltvistnemnda er direkte underlagt Kulturdepartementet som igjen ga konsesjonen i gavepakke til TV2. TV2 er ledet av en tidligere AUF-leder som fikk konsesjonen av en annen tidligere AUF-leder. Det var også en tidligere AUF-leder som styrte Kulturdepartementet når den omstridte avgjørelsen i kabeltvistnemnda ble gjort.

 

Hvis nå Canal Digital velger å betale det TV2 forlanger (ved hjelp av sine AUF/AP-venner i Kulturdep./Kabeltvistnemnda) vil kundene til syvende og sist måtte punge ut. Det virker som om AP/staten ønsker at folk flest skal finansiere enda ett tvungent TV-hus (TV2) i tillegg til NRK.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...