Gå til innhold

Førsteinntrykk: Ett døgn med Windows Phone 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytta til Lumia 900 etter noen android-telefoner. Etter å ha brukt både ios på ipod, android på telefon og nettbrett, og windows 7 på telefon nå, så vil jeg si at det er ganske imponerende.

Altså, du har færre muligheter enn på Android, men om man har et forholdsvis enkelt bruk(nettlesing, e-post, kalender,spill , telefon og sms) så vil jeg si at windows 7 gir en minst like tilfredsstillende opplevelse. Os-et er meget "smooth" og med litt færre begrensninger enn ios. Min erfaring etter å bruke win 7 hvertfall.

Tror det er få som bruker telefonen til flere oppgaver. *kaste fakkel*

Endret av Nord-Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
En app for Spotify skal også være like om hjørnet.

 

Hvor har du denne informasjonen fra?! Det er jo supert :)

 

Slik jeg har forstått det er ikke Spotify-appen som har vært tilgjengelig for WP7.x utviklet av Spotify selv, derfor har den aldri blitt oppdatert! Og den er visst full av feil. Det er en laaang tråd om emnet her.

Lenke til kommentar

Omtrent like låst og klønete som iPhone høres det ut som.

 

«Windows Phone app for desktop»

«Xbox Live»

«Xbox Music Store»

 

Det som sålangt (med et par forsøk på unntak (wma feks) har vært fantastisk med windows er jo at det har vært åpent.

 

Å kjøpe iPhone er litt som å betale for å få betale mer.

Blir ikke win p8 vesentlig annerledes så får nok MS aldri det store overtaket.

 

Feks har iOS ikke en gang støtte for mapper for musikk. Alt blir sauset sammen i et "bibliotek" forstå det den som kan.

 

Denne "Phone app for desktop" høres ikke særlig mye mer lovende ut.

Lenke til kommentar

Personlig håper jeg det flopper. Ikke fordi jeg har noe imot wp8. men fordi jeg vil at Nokia skal gå over til android.

Nokia har den beste kamerateknologien, og den vil jeg bruke i et android system. også har jeg et lite håp om at Elop får kicken viss wp prosjektet går dårlig. Jeg ELSKER kamerateknologien til N8 og 808 (linse, bildebrikkene, blitz, størrelsen på objektivet) men jeg kan ikke fordra symbian, og wp8 ser for meg ut som microsoft sitt svar på ios, ikke et godt mobil operativsystem. Android derimot synes jeg fungerer utmerket, eneste jeg savner er som sagt et skikkelig kamera.

 

liten notis. NEI jeg vil ikke ha et kamera ved siden av, jeg bruker mobilkameraet fordi jeg alltid har det med meg, mobil for meg er et all-in-one-device. mobil, mp3 spiller og kamera. Jeg vil ikke ha en separat mp3 spiller selv om jeg kan få mere plass og bedre lyd, og jeg vil ikke ha et separat kamera selv om jeg får bedre bilder. poenget er å ha med seg minst mulig rundt, men fortsatt ha alle mulighetene.

N8 sitt kamera er mer enn bra nok for meg, dessverre er det kun EN annen telefon på markedet som har bedre kamera, 808, begge kjører symbian. Jeg hadde N8 fra dagen den kom til juni i år, og nå er jeg så LEI symbian at jeg ikke orket bruke den mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er for meg morsomt at folk vil ha Android på Nokia. Jeg er så ufattelig glad for at Nokia valgte WP. De kan gjøre noe unikt, ikke være avhengig av å skinne utseendet og tjenester til det ubrukelige.

 

Lumia 920 ser ut til å bli årets mobil, og mye av dette handler også om Windows Phone som er det mest nyskapende OS-et de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Omtrent like låst og klønete som iPhone høres det ut som.

 

«Windows Phone app for desktop»

«Xbox Live»

«Xbox Music Store»

 

Det som sålangt (med et par forsøk på unntak (wma feks) har vært fantastisk med windows er jo at det har vært åpent.

 

Å kjøpe iPhone er litt som å betale for å få betale mer.

Blir ikke win p8 vesentlig annerledes så får nok MS aldri det store overtaket.

 

Feks har iOS ikke en gang støtte for mapper for musikk. Alt blir sauset sammen i et "bibliotek" forstå det den som kan.

 

Denne "Phone app for desktop" høres ikke særlig mye mer lovende ut.

 

WP8 støtter dra og slipp, så man er ikke låst tll programmvaren som følger med.

Endret av Cutters
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En av de store forskjellene på disse telefonene er filosofien bak os`et. Android og Iphone har løsninger hvor faste ikoner er snarveier til funksjoner og apper, og man kan sortere disse slik man selv ønsker og ting vil være på faste steder.

 

Windows phones ide er mer å flyte rundt på nett, sosiale medier, apper osv og være mer et knutepunkt i dette som samler hva som skjer hvor uten å være låst til et utgangspunkt og funksjon. Det gjør at f.,eks startskjermen vil forandre utseende når flisene på den oppdaterer seg.

 

Dette igjen er en grunnleggende bruksmåte, som har vært kranglet om i mange år. Det har skilt pcbrukerne mellom de som organiserer ting i mappesystemer og navigerer etter hvor de vet ting er, og de som bruker søkefunksjonen for å få frem ting de ikke aner eller bryr seg om hvor er. Det skiller garmin og tomtom brukerne, hvor garmin og de brukerne mener det er lettere å forholde seg til en skjerm hvor kartet forandres stegvis og derfor er mer stabilt å se på, i forhold til tomtom og de brukerne som foretrekker at kartet beveger seg hele tiden og sånn sett viser noe mer "reelt".

 

Utfordringene med windows phone er jo at siden innholdet forandrer seg og er mye mer dynamisk, så vil det være vanskeligere å fange og finne noe. En fast wallpaper som er lagret i en bestemt mappe, kontra en flis som blar gjennom bildene man har. Det samme gjelder også at man kun har en slags startskjerm, hvor man bare vil få se noen få fliser og mesteparten av flisene vil være utenfor syne og må blas til. Dette i motsetning til menyene på android og iphone som viser alle snarveiene det er plass til på den enkelte meny.

 

Skal man f.eks ha kontaktlisten, så vil det være lettere å finne den på android og iphone fordi den er gitt en fast plass og man kan f.eks samle de mest brukte ikonene på en skjerm hvor alle snarveiene vises samtidig. Selv om man kan redigere dette på windows phone også, så vil mye av dette være ute av syne men samtidig mer tilgjengelig fordi informasjonen deles mye mer på kryss og tvers.

 

Jeg vil anta at om man klikker på bildeflisen vil få mulighet til å vise kontaktinfo til den personen som dukker opp, samt søke i andre personers kontaktinfo uten at man trenger åpne en spesifikk kontaktliste.

 

Det at informasjon flyter mer sammen med alt og alle har både positive og negative sider. Det at ting ikke ligger på definerte plasser og at menyer og utseende forandres gjør det vanskeligere å orientere seg, samtidig som man ikke trenger å orientere seg så mye fordi alt brukes overalt på kryss og tvers av apper og funksjoner.

 

Det er vel dette som er ideen bak windows phone, og i dette lys man må kjøre reviewene. Så er jo spørsmålet om folk flest synes det er en god og brukervennlig løsning de foretrekker fremfor android og iphone. Telefonene vil også smelte sammen med pcer og xbox som deler samme os, som igjen åpner for masse muligheter. Dette er velprøvd hos apple, men android mangler denne løsningen inntil google slipper sitt google os og google spillkonsollene sprer seg.

 

Brukervennlighet, sikkerhet, og tilgang vil være sentralt. Folk vil kunne laste ned trygge apper uten malware, kunne stole på at når de legger igjen kontonr så tømmes ikke kontoen etter et hackerangrep, ha tilgang på samme spill og programmer som apple og android folka har, og være like brukervennlig som alternativene.

 

Minimumskravene som microsoft setter, er intr. og kan tippe begge veier. På den ene siden får man en minimumsytelse, noe android har fått kritikk for. Dette bør bety at oppdateringer kjøres greit på alle enheter, og man unngår androidirritasjonen med at kun de med best ytelse blir oppdatert. På den annen side mister man muligheten for billige telefoner de bare kan spy ut for å spre oset. Tror android vokste så fort det gjorde fordi folk fikk tilgang til billige telefoner som "alle" hadde råd til, med de begrensninger det satte i ettertid.

 

Får man en standard på kontakter og plugger, så kan man kanskje håpe på et utvalg av dockingstasjoner og ekstrautstyr også.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...