Gå til innhold

Platebransjen vil avgiftsbelegge mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor lenge det tar før Norge er på samme liste. Vi vet allerede at NRK har siklet på muligheten å lisenspålegge datamaskiner og smarttelefoner. Disse menneskene er desillusjonerte. Med med Arbeiderpartiet i ledelsen blir nok dette tatt i mot med åpne armer.

I Danmark har man allerede datamaskiner vært lisenspålagt i flere år, en ordning som kom på plass vha. deres forrige regjering med Venstre i spissen (hvis jeg husker riktig).

Lenke til kommentar

Helt sykt at dette er tankegangen deres, jeg har nå aldri i mitt liv brukt mobilen til piratkopiering, hvorfor skal jeg betale for det da. Hadde jeg måttet betale for det kan du ihvertfall banne på at jeg hadde funnet en måte å bruke den til å piratkopiere det jeg kunne med mobilen.

Endret av multisync
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden markedet og inntektsgrunnlaget forandres i takt med tiden og teknologien så må jo de gamle griske pengekåte noksagtene i platebransjen gå nye veier for å ha råd til å føre samme høyde på sigarene sine som før.

 

I tillegg til dalende inntekter for underholdningsbransjen så har også piratvirksomhet skylda for at yrker som Skipsradiotelegrafist, fyrvokter, kabelsanger og ikke minst hullkortoperatør har forsvunnet.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge det tar før Norge er på samme liste. Vi vet allerede at NRK har siklet på muligheten å lisenspålegge datamaskiner og smarttelefoner. Disse menneskene er desillusjonerte. Med med Arbeiderpartiet i ledelsen blir nok dette tatt i mot med åpne armer.

 

Dette kan ikke sammenlignes. NRK er basert på lisensavgift på alle apparat,som kan motta TV sendinger.

Så her kan man vel snakke om at teknologien har løpt fra de forutsetninger som var til stede ved siste revisjon

 

Kopiavgift på tomme hardisker og minnepinner, blir jo helt på tryne, for her er det ingen automatikk mellom avgiften og bruk. Som gammel video- og fotofantast har jeg samlet store mengder bilder og videoer som krever en masse lagringsplass og overføring på stadig nye medier. Jeg har idag ca 20 hardisker og flere minnebrikker for lagring av bilder.

Hvis jeg skulle betale avgift på disse, ja da var det jo ikke lengre snakk om piratkopiering, men faktisk å videre distrubiere musikk som allerde var betalt for.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge det tar før Norge er på samme liste. Vi vet allerede at NRK har siklet på muligheten å lisenspålegge datamaskiner og smarttelefoner. Disse menneskene er desillusjonerte. Med med Arbeiderpartiet i ledelsen blir nok dette tatt i mot med åpne armer.

NRK kommer ingen vei med det, spesielt siden det internt i AP er en økende mengde misnøye med NRK-lisensen.

 

Det er derimot TONO, og co. som heller vil finne på å kreve noe slikt, og har muligheten til å få gjennomslag, selv om Spotify og lignende tjenester dreper meningen, da man ikke lengre trenger piratkopiereng.

 

-frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke helt

Sist eg skjekket var ikke avgiften 3.50 per GB, men slik:

Mindre enn 80 GB: 1 kr/GB.

Mellom 81–250 GB: 120 kr.

Større enn 250 GB: 160 kr.

 

EDIT: var nært men ikke helt...

http://www.copyswede...attningsnivaer/

 

Nå vet jeg ikke om du refererer til MP3 spillere eller USB-minne/harddisker. Men for disse ser det ut som følger:

USB-minne: 1kr/GB, dog maks 80kr

Eksterne harddisker: 80kr

Disse satsene gjelder fra 1/11. De neste tre dagene er nivåene halvparten. Dette gjelder KUN eksterne harddisker, IKKE interne!

Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge det tar før Norge er på samme liste. Vi vet allerede at NRK har siklet på muligheten å lisenspålegge datamaskiner og smarttelefoner. Disse menneskene er desillusjonerte. Med med Arbeiderpartiet i ledelsen blir nok dette tatt i mot med åpne armer.

 

Dette kan ikke sammenlignes. NRK er basert på lisensavgift på alle apparat,som kan motta TV sendinger.

Så her kan man vel snakke om at teknologien har løpt fra de forutsetninger som var til stede ved siste revisjon

 

Kopiavgift på tomme hardisker og minnepinner, blir jo helt på tryne, for her er det ingen automatikk mellom avgiften og bruk. Som gammel video- og fotofantast har jeg samlet store mengder bilder og videoer som krever en masse lagringsplass og overføring på stadig nye medier. Jeg har idag ca 20 hardisker og flere minnebrikker for lagring av bilder.

Hvis jeg skulle betale avgift på disse, ja da var det jo ikke lengre snakk om piratkopiering, men faktisk å videre distrubiere musikk som allerde var betalt for.

 

Nå kan man da se NRK på pc ( Internett) gratis.

likevel så vil det være urimelig å pålegge alle som kjøper lagringsmedier en avgift i tilfelle noen bruker det til lagre NRK programmer

På samme måten er det urimelig at alle som kjøper en mobil skal pålegges en slik avgift i tilfelle han/hun hører på lit musikk

 

Man betaler for den musikken man vil ha en gang, Det får holde

Lenke til kommentar

Ser ut som om det er mange her som har skummet litt for kjapt over formuleringa i artikkelen:

 

"Avgiften ble innført som en kompensasjon til platebransjen i Sverige, fordi du lovlig kan privatkopiere kjøpt musikk videre til en slektning eller venn. "

 

Det er altså snakk om en avgift for PRIVATkopiering, ikke piratkopiering som de fleste av dere diskuterer. Så da synes jeg det passende å spørre seg, hvorfor skal det legges avgift på medier som KAN brukes til privatkopiering. Siden det er snakk om lovlig kjøpt musikk, kan de ikke bare legge på sine avgifter på eget produkt?! Det hadde da vært mye mer rettferdig enn å avgiftsbelegge produkter som kanskje utelukkende brukes til helt andre ting enn privatkopiering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor bare musikk ?

Vi har programvare, filmer, bøker, bilder. Alt kan jo privat kopieres så alle burde vel få sin egen avgift.

 

Dessuten burde det innføres bøter for tankløshet innen politikken.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var 100kr ekstra for eksterne disker jeg, men når jeg nå ser listene på copyswede så er faktisk en stor del av diskprisen denne avgiften. 300 kroner for en disk større enn 250GB er drøyt.

 

Skulle min mobil bli avgiftsbelagt ville jeg ha måttet betale dobbel avgift for det samme materialet, for jeg har stort sett alltid backup av musikken jeg har på mobil på harddsik; tror ikke jeg er alene der heller.

 

Som tiltman sier så ville jo lagringsmedieprisene flerdobles om også andre likeverdige organisasjoner som filmbransjen og progamvarebransjen også skulle fått en del av kaka. Jeg synes ikke det medfører riktighet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...