Gå til innhold

Valve søker nå testere til Linux-utgaven av Steam (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om flere utviklere kommer til å ha støtte for Linux etter at Valve nå sikkert kommer med en god del spill.

Valve gjør igjen noe som er litt uvanlig, å lage spill til et operativ system som ikke har fått mye støtte spillmessig.

Dette liker jeg veldig!

 

Nå skal jeg ikke si at Linux blir helt overskygget, siden jeg ikke vet mye om Linux og spill selv. Jeg vet bare at operativsystemet har hatt få spill. Så korrekt meg om jeg tar feil.

 

Måtte dette bare kunne ende godt :D

Lenke til kommentar

Når størstedelen av steam-katalogen er klar for linux er det bye bye windows for min del.

 

Det var min første tanke også. Men hva når Linux får større oppslutning og større oppmerksomhet fra "hvermannsen"? Vil det også bli "kommersialisert"? Altså, en kan jo alltids bruke en annen distro, men hva hvis Steam kun støtter f.eks Ubuntu, og de bestemmer seg for å integrere reklame i operativsystemet. What then!?

Lenke til kommentar

Håper de klarer å luke ut de som kun har behov for å prøve Steam på Linux, slik at vi som MÅ ha Steam på Linux kan få det tidligere.

 

Skrev meg opp i går, så jeg håper at jeg var en earlybird.

 

Når størstedelen av steam-katalogen er klar for linux er det bye bye windows for min del.

Det var min første tanke også. Men hva når Linux får større oppslutning og større oppmerksomhet fra "hvermannsen"? Vil det også bli "kommersialisert"? Altså, en kan jo alltids bruke en annen distro, men hva hvis Steam kun støtter f.eks Ubuntu, og de bestemmer seg for å integrere reklame i operativsystemet. What then!?

 

GNU/Linux er veldig beskyttet fra det du nevner der siden den første delen, som er GNU, er lisensiert under GPL og fri programvare. Du kan fint fjerne GNU og gjøre Ubuntu til noe særegent men da er det ikke noe forskjellig fra OSX eller Microsoft, for utenom kjernen, og dette vil definitivt føre til at Ubuntu mister hacker-miljøet sitt og hovedsaken til at det faktisk eksisterer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Håpar at det ikkje er kun Ubuntu som får Steam ja, håpar det kjem til Fedora og... sjølv om det ikkje er like sannsynleg....

 

For om ikkje, så vert det fortsatt dual boot, men då Windows erstatta med Ubuntu...

 

Ja, Windows forsvinn hjå meg og når det er kome eindel spel til Steam Linux... :D

Lenke til kommentar

Håpar at det ikkje er kun Ubuntu som får Steam ja, håpar det kjem til Fedora og... sjølv om det ikkje er like sannsynleg....

 

For om ikkje, så vert det fortsatt dual boot, men då Windows erstatta med Ubuntu...

 

Ja, Windows forsvinn hjå meg og når det er kome eindel spel til Steam Linux... :D

 

Støtter det Ubuntu så støtter det de andre distribusjonene, med mindre Valve bestemmer seg for å låse Steam til Ubuntu. Tingen er bare at Valve ikke vil støtte alle distribusjonene som er der ute, noe som betyr at communitiet står for å konvertere det til andre distribusjoner.

 

Det samme gjelder Spotify. De støtter kun Ubuntu, men det finnes community-pakkede versjoner ute på AUR for Arch og build-filer for Gentoo om du bare leter litt etter dem.

 

Så jeg kan garantere med 90% at Steam vil være tilgjengelig til din favoritt-distribusjon.

Lenke til kommentar

Når størstedelen av steam-katalogen er klar for linux er det bye bye windows for min del.

 

Det var min første tanke også. Men hva når Linux får større oppslutning og større oppmerksomhet fra "hvermannsen"? Vil det også bli "kommersialisert"? Altså, en kan jo alltids bruke en annen distro, men hva hvis Steam kun støtter f.eks Ubuntu, og de bestemmer seg for å integrere reklame i operativsystemet. What then!?

Jeg er rimelig sikker på at de har uttalt at de først ønsker å fokusere på Ubuntu i en tidlig fase til ting begynner å falle på plass før de tilbyr støtte til andre distribusjoner.

 

Må også huske på at om det støtter Ubuntu så støtter det også et hav av andre distribusjoner som baserer seg på Ubuntu.

 

Ubuntu har allerede "reklame", iallefall på en måte, i operativsystemet. Jeg har ikke noe imot hvordan Ubuntu har valgt å gjøre det, men burde heller fått opp valg ved installasjon av OS-et enn å få alt påtvunget. Skal iallefall gå an å skru det av. Tenker hovedsaklig på ting fra Amazon i søkefeltet som dukker opp når du søker på maskinen. Bedre enn tradisjonell reklame, og ser ut til at du får previews rett fra menyen, så for de som bruker mye Amazon er dette sikkert nokså bra. Må jo vise litt forståelse for at de må finne områder å kunne hente inn inntekter.

 

Skal ikke se bortifra at dette kan føre til at også spill og annet i Steam etter hvert blir vist i menyen når man søker i Ubuntu. Og om man har en konto på Steam så ser jeg ikke noe galt i det, iallefall ikke så lenge man kan skru det av.

Endret av olavalo
Lenke til kommentar

Da blir det Dota på Mac da, veldig forskjellig fra det S2 gjorde med Hon, de bare fjerna støtte for MAC for SEA-spillere uten noe advarsel, brått kunne ikke 20% av spillerbasen spille spilelt noe mer.:p

 

Jeg er glad Valve gjør det andre veien, sørger for at så mange som mulig kan spille.:>

Lenke til kommentar

Det er vel utgiverene som velger om de skal gi ut spill til linux? Steam kan vel ikke gjøre dette med andre spill en sine egne. Men selfølgelig ville det kanskje ha vert flere om steam hadde vert tilgjengelig på linux også.

Valve har selvsagt ikke kildekoden til andre utviklere.

 

Valve har laget et API som oversetter Direct3D-kall til OpenGL-kall, så etter hvert kommer de til å tilby dette til andre utgivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...