Gå til innhold

Kvinne fikk utslett av Apple-datamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maskinene er da såpass dyre i utgangspunktet, så kanskje, men bare kanskje man etterhvert får se noen allergi-versjoner med annen type legering, eller noen er gale nok til å slå til med gullbelegg. :) Exclusive look + allergivennlig. :)

Ripe-vennlig derimot, not so much.

 

Enkleste er dog å gå for den gode gamle plastikken. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Årsaken ser ut til å være metalloverflaten på MacBooken, viser ny forskning. Flere av Apples datamaskiner har overflate i aluminium som kan utskille små mengder nikkel når det utsettes for svette.

Det er ikke vanlig å legere aluminium med nikkel og diffusjonshastigheten er uansett veldig lav. Da vil jeg heller spørre: lakkeres ikke overflaten? Da særlig på den trykkfølsome plata? Lakk med blank/grå metallisk overflate kan vel inneholde nikkel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at det er håndbaken og håndflaten som hviler på aluminiumsoverflaten rundt pekerflaten. F. eks mens man skriver, eller på kanten når man bruker pekerflaten.

 

Spørsmålet er jo om det er noen lakk på slike? Vil det ikke kunne raskt bli slitt med lakk og se stygt ut etterhvert når lakken blir slitt bort? På samme måte som plastikkmaskiner gjerne har merke etter timevis med svette hender. :hmm:

 

Dama vil vel sikkert også kunne bære maskinen, eller løfte den opp, så kun der håndbaken ligger er vel ikke helt optimalt. (spørs jo hvor raskt du reagerer da)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Årsaken ser ut til å være metalloverflaten på MacBooken, viser ny forskning. Flere av Apples datamaskiner har overflate i aluminium som kan utskille små mengder nikkel når det utsettes for svette.
Det er ikke vanlig å legere aluminium med nikkel og diffusjonshastigheten er uansett veldig lav. Da vil jeg heller spørre: lakkeres ikke overflaten? Da særlig på den trykkfølsome plata? Lakk med blank/grå metallisk overflate kan vel inneholde nikkel?

 

Jeg trodde Apple-maskinene bare var anodisert, ikke lakkert? Og at den pekeplaten var av plast? Det er dog mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Finnes folk med allergier mot diverse vanlige tresorter, og støvpartiklene som faller av dette, så hvorfor ikke metallallergi?

Tja, nå er vel nikkelallergi være noe av det vanligste innenfor "metallallergi", og noe jeg har hørt om støtt og stadig, spesielt når det kommer til øredobber og piercing.

Lenke til kommentar
Årsaken ser ut til å være metalloverflaten på MacBooken, viser ny forskning. Flere av Apples datamaskiner har overflate i aluminium som kan utskille små mengder nikkel når det utsettes for svette.

Det er ikke vanlig å legere aluminium med nikkel og diffusjonshastigheten er uansett veldig lav. Da vil jeg heller spørre: lakkeres ikke overflaten? Da særlig på den trykkfølsome plata? Lakk med blank/grå metallisk overflate kan vel inneholde nikkel?

 

Så vidt jeg vet så inneholder alle metallegeringer en viss mengde nikkel. Det som gir utslag er om nikkelen "blør" ut gjennom overflaten. Jeg har f.eks blankpolert titan i en piercing. Den er ikke uten nikkel, men overflaten gjør at det ikke kommer noe nikkel ut.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så inneholder alle metallegeringer en viss mengde nikkel.

Det kan jeg garantere deg ikke stemmer. Nikkel brukes ikke i alle legeringer. Men det er jo umulig å vite om det har forvillet seg et atom eller ti inn en plass det ikke skal være.

 

En annen ting er at nikkel ikke "blør" til overflaten. Metaller i faste legeringer beveger særdeles lite på seg i romtemperatur.

Lenke til kommentar

Det er bare å klistre en plastfilm på området der man viler hånden. De få dette gjelder kan legge 30.- på dette så kan de fortsatt bruke sin overprisede mac.

 

Regner med at dette problemet blir like stort på samsung 9 osv osv.

Må si jeg ser ironien i denne. Apple fans har i alle år klaget på alle klistremerkene på Windows-maskiner. Disse kan lett tas av, mens på Mac må man nå legge på klistremerker...

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil på alle måter å kalle dette et stort problem. Det er da tydeligvis en kunde, av hvor mange millioner, som har et problem med dette, og utifra det konkluderer folk med at "Nei, da er nok ikke Mac noe for meg". Hvis dette hadde vært noe mange nikkelallergikere reagerer på, så hadde det vært tusenvis av slike tilfeller.

 

"Gå for den gode gamle plastikken"; Da ville Apple mistet meg som kunde.

Lenke til kommentar

En liten detalj som "tilfeldigvis" har falt ut fra artikkelen er at ifølge de samme danske forskerne som har påvist nikkel i MacBook Pro så er mengden nikkel som avgis innenfor tillatte grenseverdier fastsatt av EU.

 

Det samme kan man dessverre ikke si om mange mobiltelefoner, da en rekke telefoner fra HTC og Samsung avgir nikkel i mengder over det tillatte:

http://www.computerworld.dk/art/204982/disse-telefoner-er-de-rene-allergibomber

 

Antar imidlertid disse tingene er helt uinteressant for TEK-nettverket å skrive noe om, siden det kun er noe så uviktig som folkeopplysning, og ikke bidrar til å skandalisere Apple...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så inneholder alle metallegeringer en viss mengde nikkel.

Det kan jeg garantere deg ikke stemmer. Nikkel brukes ikke i alle legeringer. Men det er jo umulig å vite om det har forvillet seg et atom eller ti inn en plass det ikke skal være.

 

En annen ting er at nikkel ikke "blør" til overflaten. Metaller i faste legeringer beveger særdeles lite på seg i romtemperatur.

 

Ok, jeg må innrømme at egne kunnskaper om dette ikke er på topp, men på piercingstudioet jeg bruker så sier de klart fra at det ikke er mulig å garantere nikkelfrie smykker. Det eneste som garanteres er en maksimumsmengde nikkel i metallet som smykker lages av. I kirurgiske stål eller titan er det f.eks veldig lite, men det kan ikke garanteres at det er nikkelfritt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...