Gå til innhold

? iPad Mini vil kunne skade PC-markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke poenget med iPad Mini. Dersom jeg var på jakt etter en enhet i den størrelsen hvis hovedbruksområde skulle være lesing ville jeg valgt et av alternativene med elektronisk blekk.

Poenget er vel å prøve å konkurrere med de andre "små" enhetene. Android har jo flere utgaver i 7"-format, og Apple vil ha sin del av kaka. Jeg tror ikke det er mer avansert enn det.

 

Men at iPad Mini (og iPad og Windows RT og Android) vil skade det tradisjonelle PC-markedet er vel ikke en overraskelse lenger. Jeg tolker det som om PC-produsentenes gullalder er forbi, og de har solgt mer avanserte maskiner enn det kunden egentlig har bruk for. Når du klarer deg like godt med et nettbrett som en PC, så er det ikke så mye du gjør egentlig. Surfer på VG.no og Facebook. Skriver en 2-linjers (uforståelig og kryptisk) epost. Tar bilde av lunsjen din med Instagram.

 

Du trenger faktisk ikke en PC til det.

 

De som har bruk for PCer kjøper jo gjerne nettbrett i tillegg, for de er jo hendigere til overnevnte bruksområder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Poenget er vel å prøve å konkurrere med de andre "små" enhetene. Android har jo flere utgaver i 7"-format, og Apple vil ha sin del av kaka.

 

Ja, men hvor stor er egentlig denne kaka? Hvor godt selger nettbrett i 7" formatet (e-blekk brett ikke inkludert)? Jeg har til dags dato kun sett ett eneste 7" nettbrett "in the wild", mot et hav av nettbrett i 10" klassen.

 

Det virker både reaksjonært og lite typisk Apple å hive seg med på etterskudd for å kapre et nesten ikke-eksisterende marked. Det kan jo tenkes at de har gjort noe helt spesielt med iPad Mini for å skille den ut i fra resten av lineupen sin slik at det ikke bare blir "en litt større iPhone" eller "en litt mindre iPad", men jeg klarer ikke se hva det skal være.

 

Så langt er jeg underimponert.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke poenget med iPad Mini. Dersom jeg var på jakt etter en enhet i den størrelsen hvis hovedbruksområde skulle være lesing ville jeg valgt et av alternativene med elektronisk blekk.
Poenget er vel å prøve å konkurrere med de andre "små" enhetene. Android har jo flere utgaver i 7"-format, og Apple vil ha sin del av kaka. Jeg tror ikke det er mer avansert enn det.Men at iPad Mini (og iPad og Windows RT og Android) vil skade det tradisjonelle PC-markedet er vel ikke en overraskelse lenger. Jeg tolker det som om PC-produsentenes gullalder er forbi, og de har solgt mer avanserte maskiner enn det kunden egentlig har bruk for. Når du klarer deg like godt med et nettbrett som en PC, så er det ikke så mye du gjør egentlig. Surfer på VG.no og Facebook. Skriver en 2-linjers (uforståelig og kryptisk) epost. Tar bilde av lunsjen din med Instagram.Du trenger faktisk ikke en PC til det.De som har bruk for PCer kjøper jo gjerne nettbrett i tillegg, for de er jo hendigere til overnevnte bruksområder.

tror at 80-90% av de som kjøper nettbrett har pc,

nettbrettet er en ny greie som gir mer for pengene en en pc nr 2 eller en unødvendig oppgradering.

 

7" er veldig greit på bussen eller slik og du kan stappe den i en jakkelomme. Den store krever at du ha noe å ha den i.

Lenke til kommentar

"iPad Mini vil kunne skade PC-markedet" er et av tidenes mest overrated uttalelser ever.. Si meg, på hvilken måte kan en iPad erstatte en stasjonær/laptop med alle sine funksjoner. Hadde likt å sett 3Ds Max på iPad mini, eventuelt PS CS6.. Ikke kraftig, for liten skjerm.. Ingen tablets vil noen gang komme til å erstatte arbeidsstasjoner, rett og slett pga sin fysiske størrelse først og fremst.. Prissensitive brukere? Hva, er det de dere prøver å ta livet av? Latterlig.. Om jeg noen gang skulle hatt pc eller laptop, da hadde jeg kjøpt en av delene, punktum. Skulle jeg hatt nettbrett elns, DA hadde jeg kanskje vurdert ipad vs galaxy tax..

Lenke til kommentar

En liten ting til... "Tatt i betraktning den økonomiske usikkerhet i verden, tror vi brukere som er opptatt av pris kan komme til å velge en iPad Mini i stedet for å kjøpe en ny PC, sier Mark Moskowitz i J. P. Morgan, ifølge Cnet.com." Hvordan i huleste kan dere forsvare den uttalelsen der? Tror noen må ha slått seg på vannpipa si hos Apple.. Et nettbrett kan ikke utføre halvparten av arbeidsoppgavene til en laptop som koster ~2000,- uansett Apple eller Samsung.. Dette må være forutsatt at alle de som tar det valget surfer 90% av tiden, å leser/spiller resten. Jeg velger å tro at de som var i utgangspunktet på jakt etter en pc vil bli skuffet om de kjøper nettbrett.. Er jo bare en forvokst mobil atm..

Lenke til kommentar

En liten ting til... "Tatt i betraktning den økonomiske usikkerhet i verden, tror vi brukere som er opptatt av pris kan komme til å velge en iPad Mini i stedet for å kjøpe en ny PC, sier Mark Moskowitz i J. P. Morgan, ifølge Cnet.com." Hvordan i huleste kan dere forsvare den uttalelsen der?

Jepp, lite kritisk journalistikk å spore. Trange tider, så småbarnsfamilier kjøper heller moped enn bil.
Lenke til kommentar

Eg er villig til å sattse ganske mykje på at det store fleirtallet av dei som kjøper seg pad/tab alt har ein PC. Padden/tabben kjem med andre ord i tillegg, ikkje som erstattning for PCen.

 

 

Så dersom iPad Mini får nokon innvirkning på PC-markedet så vil det være i form av at folk ikkje bytter ut sin PC like ofte som dei gjer i dag.

 

For alle som skal utføre arbeid så er PC klart det beste verktøyet, ein pad/tab er eit leiketøy som er kjekkt å ha i samanlikning.

Lenke til kommentar

Eg er villig til å sattse ganske mykje på at det store fleirtallet av dei som kjøper seg pad/tab alt har ein PC. Padden/tabben kjem med andre ord i tillegg, ikkje som erstattning for PCen.

Godt mulig at det er slik akkurat nå, men det er jo kun fordi de har PCen fra før. Grunnen til at de ikke kjøper ny PC er at de heller vil kjøpe et nettbrett som dekker behovene de har like bra.

 

Nettbankene har jo fått masse kritikk opp gjennom de siste årene for å f.eks. kreve Java, og dermed utelukker både iPad og Android for enkel tilkobling, det er jo kun "i det siste" det har kommet løsninger for disse plattformene. Når slike ting er på plass og blir så naturlige at de tas som en selvfølge, tror jeg faktisk enda flere vil velge nettbrett, uavhengig om det er iPad, Android eller WinRT over en PC. Hva skal de med den?

 

 

Med mindre det kommer noen genial måter å legge inn tekst på, så er jeg blant dem som ikke kommer til å klare meg uten PC. Å bruke en evighet på å skrive enkel tekst irriterer meg, og jeg har problemer med å forstå nerder som velger iPad over laptop når de er ute på reise. Om noe tar man med seg pad'en som et tillegg.

Lenke til kommentar

Tablets konkurrerer med de minibærbare som mange brukte kun til surfing på nettet, og siden samtlige produsenter har bestemt seg for å droppe disse maskinene så vil tablets "spise av PC-markedet".

 

Men PCer med tastatur blir på ingen måte mindre relevante, for alle som f.eks. har behov for å skrive vil fremdeles skaffe seg det (og hvem skal vel ikke skrive lange brev, master/bachelor, skoleoppgaver eller lignende i løpet av livet?).

Lenke til kommentar

Føler at PC'ens død blir spådd med 2-3 års mellomrom... Selvfølgelig synker pc salget for tiden.. De fleste sitter med en PC som er mer en sterk nok til å dekke dagens behov når det gjelder praktisk arbeid.. Er jo begrenset hvor ofte du trenger å skifte ut et redskap som brukes primært til arbeid/videoavspilling.. Sitter nå på en 2 år gammel maskin, og den er mer en sterk nok til disse oppgavene.. Den eneste grunnen til å skifte ut blir til spill..

 

En iPad/mini kan ikke engang begynne å dekke behovene til min stasjonære pc.. Ville ikke vurdert å bytte ut laptoppen engang..

 

Har jeg behov for en underholdnings gadget så kanskje.. Men som arbeidsredskap så ser jeg ikke helt nytten av nettbrettene.. Det er et moteredskap som er fint til å presentere smågreier på og ha meds seg på reiser som underholdning..

 

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...