Gå til innhold

Fra Windows 3.1 til Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et morsomt poeng er at Microsoftprogrammene Word og Excel ble utgitt i 1.0-versjon ett år før Windows 1.0 ble lansert. Hvordan det kunne ha seg? I januar 1984 lanserte Apple Macintosh, billigversjonen av Lisa. Og Microsoft med Bill Gates i spissen var overbegeistret. 1.0-versjonene av Microsofts trotjenere ble derfor lansert for Mac i 1984. Og erfaringene fra dette ble bringt over til de første Windows-utgavene året etter.

Lenke til kommentar

"Microsofts grafiske grensesnittet lignet for mye på Apples Lisa-OS, som var først ute med overlappende vinduer og muligheten til å dra vinduer rundt med musen. De tapte imidlertid etter fire år i retten, da dommeren mente Apple ikke kunne patentere noe som favnet så bredt som "grafisk brukergrensesnitt"." Morsomt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare det ikke blir alt for mye metrofokus fremover så det dreper utviklingen av desktop applikasjoner så er jeg fornøyd, ser jo nå at nye Skype handler utelukkende om Metro og det er en utvikling jeg ikke er noen videre fan av da metrointegrasjonen bryr meg fint lite når jeg sitter på en PC.

 

Det er tydelig at Microsoft vil at desktop og nettbrett skal bli en og samme greie, utviklere skal utvikle ett og samme program som skal kjøre både i desktop og på nettbrett (metro) samtidig noe jeg ikke liker for da vil man fort ende opp med x-antall oppdateringer som overhode ikke er relevant til de som bruker maskinen som (desktop) og hvor irriterende er det ikke å sitte å bli servert oppdateringer som fort kan rote til programmet også gjør det ikke engang et forsøk på å forbedre den biten av programmet du faktisk bryr deg om.

Lenke til kommentar

Alle liker W7 , men det er høyst tvilsom at så mange vil like W8.

Det er det mange grunner til

 

Det jeg har hørt :

- man har ikke den kontrollen på metro som er ønskelig ( flisene som tar stor plass)

problemet var at den kunne finne på å dukke opp når man ikke ønsket det

- skal man slå av metro så må man tukle med registret

spørmålet er da hvordan det slår ut for startskjermen

- et annet moment er skal man bruke en mus , så må man bruke den som om man brukeren en finger på skjermen

 

Det er mange påstander om at W8 skal være bedre en W7 , men uten om metro ( som de fleste pc brukere ikke bryr seg om) så virker det som det ikke er så mye nytt

 

Det er påstått at det er gjort en del endring under flaten,men det tror jeg ikke betyr så alt for mye når man har W7 fra før

 

Mange av endringene i W8 vil også bli oppfattet som begrensninger , men andre sikker vil bli god mottatt .

Det spørs bare ikke om en del endringer er for negative

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Store mangler i artikkelen.

- Windows ble ikke et OS før Win95, og selv da var det DOS i bunn.

- Windows 3.11 og eldre var en applikasjon som måtte installeres i oppå DOS. Autostart krevde fikling med autoexec.bat

- Savner info om Windows NT 3.5, men kan jo se at artikkelen er vridd mot consumer delen av windows.

 

Til dere som lurer på Win8.. Har brukt det siden RTM kom på MSDN i slutten av august. 95%+ av tida ser/er jeg kun i desktop mode. Utover at man må lære seg et ar nye ting for gjøre gamle kunster så går det ganske smooth. Ja du får mange firkanter når du går i "start menyen" men du skal jo bare starte et program og så gå tilbake til desktop. Folk klager unødig mye/høyt.. Har man Win7 ville jeg latt lommeboka bestemme, er ingen nødvendighet. Hadde jeg derimot hatt Vista eller XP ville jeg definitivt oppgradert (kanskje PCen også ;)

Eventuelt bytt til Ubuntu, Mint, Arch eller noen andre linux om du ikke spiller noe særlig. Humble Bundle lanserer dessuten "ofte" små morsomme spill tll Linux (og win&android).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en rar artikkel.

 

Å fremstille det som om Microsoft var nybegynnere når de lanserte 3.1 i 1992 er en sterk overdrivelse. Jeg ville vel også vektlagt forholdet til Macintosh som svært viktig for den utviklingen vi har sett, ikke bare MS alene.

 

Mangler det et par avsnitt først under overskriften "Det var en gang..."? Jeg klarer ikke se en logisk sammenheng der og det er nokså ville sprang i tidslinja.

 

Dere er inkonsekvent i omtalen av PC DOS og MS DOS (og MS-DOS?).

 

Med såpass grove og åpenbare feil innledningsvis må jeg innrømme at jeg ikke gadd lese ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Microsofts grafiske grensesnittet lignet for mye på Apples Lisa-OS, som var først ute med overlappende vinduer og muligheten til å dra vinduer rundt med musen. De tapte imidlertid etter fire år i retten, da dommeren mente Apple ikke kunne patentere noe som favnet så bredt som "grafisk brukergrensesnitt"." Morsomt :)

Det var det jeg også trakk ut av artikkelen som kanskje er på tide å trekke frem i lyset igjen.

Lenke til kommentar

Nå er det startmenyen / skjerme som er kjernen her.ikke det at det er problemer men den .

Det sies at man får bedre oversikt med en slik flis

sannheten er at det er minst 2 måter å se det på

 

Ønsker man mye informasjon om hvert program så kan det være en grei måte å gjøre det på

Skal det være en liste med kun navnene på emn masse programmer man skal ha snarvei til så blir plassen unytte svært dårlig

 

Her er jeg rimelig sikker på at hvis man bruker 4-5 skjermer til presentere oversikten med flisene så kunne man ha greid seg med 1 skjermbilde hvis det ble presentert uten metro

Da kan man spørre seg hva som gir best oversikt

jeg holder en knapp på metoden til den gamle starmenyen (ikke selve starmenyen , men listen) .

man kunne faktisk få plass til flere kolonner med programtitler

Lenke til kommentar
I 1993 ble Windows det mest brukte grafiske operativsystemet i verden, og var også året Microsoft vant i en viktig rettsak mot Apple, som hevdet at Microsofts grafiske grensesnittet lignet for mye på Apples Lisa-OS, som var først ute med overlappende vinduer og muligheten til å dra vinduer rundt med musen. De tapte imidlertid etter fire år i retten, da dommeren mente Apple ikke kunne patentere noe som favnet så bredt som "grafisk brukergrensesnitt".

Tja, det dommeren faktisk sa var at både Apple og Microsoft hadde "stjelt" det grafiske brukergrensesnittet fra Xerox' PARC-prosjekt fra første halvdel av 70-tallet. PARC (Palo Alto Reserch Center) var et åpent utviklingsmiljø, IT-studenter kom og gikk, blant dem både Steve Jobs og Bill Gates, pluss mange av de andre tidlige dataguruene.

 

PARC-miljøet skapte blant annet Ethernet, GUI, datamus, objektorientert programmering, en forløper for Word, epost, laserprinterteknologien og mye annet vi fortsatt bruker, både Mac, Linux og Windows-brukere.

http://en.wikipedia.org/wiki/PARC_(company)

 

Å utelate PARC-prosjektets betydning for den moderne datamaskinen, og for utfallet i rettsaken mellom Apple og Microsoft, er rett og slett historieløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...