Gå til innhold

Vinddrevet ball skal rydde landminer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Temmelig verdiløst når man ikke får klarert bestemte områder. Den "klarerte" streken er vel også ganske verdiløs siden den bare får minetestet en halvmeter(?) bred strek gjennom landskapet og GPS-posisjonen har større unøyaktighet enn det. Det blir sikkert sprengt en og annen tilfeldig mine, men området blir på ingen måte trygt etter dette. Og hvem skal hente ballen i minefeltet når den kiler seg fast i noe eller skades så den slutter å trille?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv med min minimale viten om minerydding, ser jeg en del mangler med dette.

Jeg tror ikke oppfinneren, eller noen erfarne mineryddere, vil gå frivillig ut i et minefelt selv om denne "ballen" har trillet der X antall ganger.

En av grunnene er at en mine, som regel, krever et vist trykk før den detonerer. noe jeg tviler på denne ballen har, ut i fra bildene.

Det går heller ikke å styre den på noen måter. Av den grunn blir det heller tilfeldig hvilket område i et felt som blir avsøkt.

Jeg ser også at "føttene" på ballen ikke avsonder hele området. Og det er jo en klar svakhet når man skal avsonde et minefelt.

 

Dette, og mere til, gjør at jeg tror dette er et lite troll som holder på.

Lenke til kommentar

Dette ser ut som en litt slapp oppfinnelse spør du meg. Kontaktflaten ser ut som om den er på skarve 0,5 meter, å itillegg vet du jo aldri hvor viden tar den. Selv om man sender 100 sånne ved siden av hverandre så blir det jo glipper i mellom dem

 

Har nok mere trua på MRPV mine clearer som er en tanks med spinnende kjetting foran. Koster en hel del mere, men da er man hvertfall sikret at området er minefritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...